پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
رفیعی پژوهش

حوزه / مدیرکل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه گفت: 66 نشریه شامل 50 نشریه علمی پژوهشی و 16 نشریه علمی ترویجی دارای رتبه علمی از حوزه علمیه و وزارت علوم می باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین رفیعی شامگاه چهارشنبه در «ششمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی» که در سالن همایش های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد، با اشاره به اینکه سند تحول نشریات علمی حوزه دین وضعیت موجود و مطلوب نشریات دینی را در دو بخش مستقل و بر اساس روشswot  تبیین کرده است، اظهار داشت: هر یک از این دو بخش، به تشریح وضعیت نشریات در چهار حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی، محتوا و ساختار، توزیع و عرضه و ارزیابی و بازخورد پرداخته است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم تصریح کرد: در بخش وضعیت موجود، با نگاهی درونی و بیرونی به این وضعیت، ابتدا ضعف‌ها و تهدیدها، سپس قوت‌ها و فرصت‌ها و در پایان راهکارهای بهبود وضعیت نشریات آمده است.

مدیرکل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه افزود: بخش سوم این سند، به برنامه‌های عملیاتی و اجرایی برای دست‌یابی به وضع مطلوب اختصاص دارد که در قالب 24 برنامه همراه دستگاه مجری و حامی، سال اجرا و نتایج مورد انتظار آورده شده است. 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: متن اولیه و مستندات این سند، برگرفته از دیدگاه‌ها و آرای مسئولان و متولیان نشریات، صاحب ‌نظران این عرصه و مشاوره با مدیران و کارشناسان مختلف این حوزه در معاونت پژوهش و سایر سازمان‌ها و مراکز حوزوی می باشد که بیشتر این دیدگاه‌ ها طی پنج دوره برگزاری گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات، از سال 1388 تا 1392، در قالب سخنرانی، پیشنهاد و اظهار نظر کارشناسانه ارائه شده است.

وی افزود: پیش‌نویس این سند در پنجمین گردهمایی نشریات دینی در اسفندماه سال 1392 رونمایی و پس از آن مقرر شد اصحاب نشریات دیدگاه‌های اصلاحی و تکمیلی خود را در خصوص این سند ارائه کنند تا در متن نهایی لحاظ شود.

مدیرکل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه تصریح کرد: بر این اساس با تجمیع دیدگاه های مکتوب و شفاهی ارائه شده کار تدوین نهایی سند آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: متولیان امر برای پیشبرد کار و پرهیز از توقف،  بازنگری و تجدید نظر در متن این سند را با حضور برخی صاحب‌نظران، دست‌اندرکاران و متولیان نشریات ادامه دادند و در این راستا با تشکیل پنج کمیته تخصصی و کارگروه‌های علمی، کار بررسی و نهایی‌سازی متن سند پیش رفت.

وی با اشاره به برگزاری 45 جلسه پنج کمیته مدیریت و برنامه‌ریزی، محتوا و ساختار، توزیع و عرضه، ارزیابی و بازخورد و تصمیمات راهبردی، گفت: کمیته ‌های تخصصی، با کمک کارگروه ‌های علمی مربوط و با تشکیل جلسات کارشناسی متعدد پیش‌نویس را به دقت بررسی، نقد و اصلاح کردند که سند موجود، برآیند این جلسات و ارزیابی‌ های کارشناسانه است.

مدیرکل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه با اشاره به مراحل تدوین سند تحول نشریات علمی حوزه دین، اظهار داشت: جمع‌آوری و دسته‌بندی کلیه نظرات و پیشنهادات شرکت‌کنندگان و دسته بندی سخنرانی های انجام گرفته در 5 همایش مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی  از سال 88 تا 92 و تنظیم پیش‌ نویس سند تحول نشریات علمی حوزه دین، بر اساس نظرات شرکت‌ کنندگان و سخنرانان در همایش نشریات و جلسات کارشناسی بخشی از مراحل تدوین سند بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: چاپ و توزیع پیش نویس سند در پنجمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات حوزوی در اسفند 92، تشکیل کمیته‌های تخصصی جهت بررسی محتوای پیش‌نویس سند با حضور صاحب‌نظران عرصه نشریات حوزوی و رای گیری سند مطابق مصوبات کارگروه‌ها بخش دیگری از مراحل تدوین این سند بوده است.

وی تصریح کرد: گروهی دیگر نیز برای استاندارد سازی سند جلساتی تشکیل دادند.

مدیرکل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه در پایان خاطرنشان کرد: 66 نشریه شامل 50 نشریه علمی پژوهشی و 16 نشریه علمی ترویجی دارای رتبه علمی از حوزه علمیه و وزارت علوم می باشند.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha