چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
دیدار با معاون پژوهش حوزه

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین غفوری معاون علمی عتبه حسینی در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین عماد، گزارشی از فعالیت های این مرکز ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در این دیدار که  در دفتر معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد راهکارهای ارتقاء سطح همکاری دو طرف بررسی شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین غفوری معاون علمی عتبه حسینی گزارشی از فعالیت های این مرکز ارائه کرد.

وی دراین باره اظهار داشت: مرکز العقیده و الفکر الاسلامی وابسته به عتبه حسینی است که به تازگی راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: عتبه حسینی در چند سال اخیر به صورت جدی وارد کار فرهنگی و تحقیقاتی شده، و چند پروژه را در دست اجرا دارد که مهمترین کار این مرکز تدوین دائرة المعارف کلامی و موسوعه العقیده و الفکر الاسلامی است.

معاونت علمی مرکز العقیده و الفکر اسلامی در ادامه اظهار داشت: در واقع آغاز کار این مجموعه با موسوعه العقیده و الفکر اسلامی بوده و بعد تبدیل به این مرکز شده که هم اینک نشریه‌ای تخصصی نیز در زمینه مسائل اعتقادی و کلامی در حال راه اندازی می باشد.

معاون علمی عتبه حسینی در تبیین اهداف راه اندازی این مرکز متذکر شد: هدف اصلی این مرکز خلاء و ضعفی است که متاسفانه در مسائل اعتقادی در جهان اسلام به ویژه در جهان عرب موجود است و لازم است این خلاهای اعتقادی و فکری خصوصا بین اهل تسنن برطرف شود.

حجت الاسلام و المسلمین غفوری در مورد موسوعه العقیده و الفکر اسلامی نیز خاطر نشان کرد: این موسوعه به صورت الفبایی تدوین خواهد شد و هم اکنون عناوین و مداخل آن که حدوداً 1400 تا 1500 مدخل می باشد جمع آوری شده است.

معاون علمی عتبه حسینی ادامه داد: یک مقدمه علمی نیز برای آن در نظر گرفته شده که یک جلد کامل این مجموعه را شامل می شود و خود این مقدمه مشتمل بر 22 فصل می باشد و یک معرفی کامل علمی از مسائل اعتقادی این موسوعه است.

وی با بیان اینکه کار نگارش مقالات این موسوعه آغاز شده از معاونت پژوهش حوزه های علمیه درجهت معرفی پژوهشگرانی که به قلم عربی آشنا هستند و نیز هر نوع کمک فکری و اجرایی در این موسوعه درخواست همکاری کرد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین عماد به بیان نکته نظراتی پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری با اعلام ابراز تمایل این معاونت در راه اندازی و ارتقاء مرکز العقیده و الفکر الاسلامی اظهار داشت: معاونت پژوهش حوزه های علمیه حاضر است در هر جایی که نیاز باشد تجارب خود را در اختیار این مرکز قرار دهد.

وی به اهمیت داشتن یک چشم انداز و یک برنامه درست در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: این مرکز باید یک چشم انداز و یک برنامه ریزی متقن و دقیق برای فعالیت های آینده خود داشته باشد که بتواند فعالیت های خود را در آینده گسترش دهد.

معاون علمی عتبه حسینی بر لزوم استفاده از تجارت دانشنامه های بزرگ علمی که در کشور مشغول نگارش هستند اشاره کرد و بیان داشت: از آنجایی که در کشور ایران دانشنامه ها و دائرة المعارف های متنوعی در حال نگارش هستند لذا لازم است از تجربیات این دانشنامه ها و دائره المعارف ها نیز در جهت بهبود کیفی کار خود استفاده کنید، از جمله می توانید از دائره المعارف تشیع و دانشنامه جهان اسلام استفاده و از تجارب آنها بهره بگیرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha