جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رفیعی

حوزه/ این کارشناس حوزوی با بیان این مطلب که اختلاط میان زن و مرد همیشه نهی شده، گفت: توجه زن و مرد نسبت به هم از مسائل بسیار مهم است که باعث گرمی کانون خانواده شده و از خیانت دوری می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عصر امروز با اشاره به آیات سوره مبارکه نور در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: سوره نور، سوره عفاف و امنیت اجتماعی است.

وی با اشاره به آیه ششم از این سوره مبارکه، ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «وَالَّذِینَ یَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ یَکُن لَّهُمْ شُهَدَاء إِلَّا أَنفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِینَ/ و کسانیکه زنان خود را به زنا متهم میکنند، اگر نتوانند 4 شاهد پیدا کنند می توانند خود، چهار بار شهادت دهند در راه خدا که او از راستگویان است».

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به موضوع «لعان» که در آیه ششم سوره نور اشاره شده، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در این آیه می فرماید: مردانی که به زنان خود اتهامی را وارد می کنند و شاهدی ندارند(به عنوان مثال مردی را فرض کنید که وقتی وارد خانه می شود زنش را مشغول زنا با مرد دیگری می بیند؛ در این حالت او شاهدی جز خودش ندارد) می توانند پنج مرتبه شهادت دهد و در مرتبه آخر  لعنت خدا را، در صورت دروغگو بودن، بر خود بطلبند که در این حالت زن محکوم می شود؛ ولی زن هم می تواند به پنج شهادت و در مرتبه آخر غضب خدا را، در صورت دروغگو بودن، بر خود بطلبد که از مرتکب گناهی نشده، در این حالت هیچ اتهامی متوجه زن و مرد نیست و در صورتی که زن دروغ گفته باشد، غضب خدا در دنیا و آخرت متوجه اوست و اگر شوهر دروغ گفته باشد، لعنت خدا متوجه او خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: لعان نوعی جدایی است که صیغه طلاق نمی خواهد و به سبب همین شهادات مذکور جاری خواهد شد.

این خطیب حوزوی با اشاره به احکام لعان، تصریح کرد: برداشته شدن حد از زن و مرد، حرام شدن زن و مرد نسبت به هم و حرمت ابدی آنان به همدیگر از احکام لعان می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: اسلام لعان را قرار داده تا آبروی مردم حفظ شود.

وی با اشاره به موضوع خیانت در خانواده، اظهار داشت: یکی از نکات مهمی که از این آیات برداشت شده و باید به آن توجه داشت، این است که خانواده امانت است و زن و شوهر امانت مشترک بر همدیگر می باشند؛ چراکه آنان لباس، پوشش و حافظ یکدیگرند.

عضو هیات علمی جامعة المصطفی(ص) ابراز داشت: خیانت های گوناگونی همچون خیانت دیداری و گفتاری وجود دارد که مشکلات بسیاری در پی خواهد داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از رسول خدا(ص)، خاطرنشان ساخت: حضرت فرمود: «لکلّ عضوٍ من ابن آدم حظٌّ من الزّنا العین زناها النّظر/ هر عضوی از بنی آدم بهره ای از زنا دارد، و زنای چشم نگاه کردن (به بدن نامحرم) است».

این خطیب حوزوی با بیان این مطلب که یکی از مسائلی که برکت را از خانواده بیرون می برد، خیانت است، تصریح کرد: «انتخاب همسر شایسته»، «پرهیز از رابطه با نامحرم»، «ارضای عاطفی»، «پرهیز از مشاجرات و درگیری ها در خانواده» از مباحثی است که برای جلوگیری از بروز خیانت در خانواده مناسب است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تأکید کرد: ارتباط با کارمند یا دانشجوی غیرهمجنس از مشکلاتی است که امروز در جامعه وجود داشته و باید از آن پرهیز شود.

وی  با بیان این مطلب که اختلاط میان زن و مرد همیشه مورد نهی بوده است، اظهار داشت: توجه زن و مرد نسبت به هم از مسائل بسیار مهم است که باعث گرمی کانون خانواده شده و از خیانت دوری می کند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در پایان با اشاره به روایتی دیگر از نبی مکرم اسلام(ص)، ابراز داشت: رسول اعظم(ص) فرمودند: أیّما إمرأة کتمت سرّ زوجها فلم تطّلع علیه أحداً/ هر زنی که راز شوهر خود را پنهان نموده و هیچ شخصی را از آن راز مطّلع نسازد، چنین زنی در مقام و منزلت حورالعین قرار دارد».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha