شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دست دوستی

حوزه/ معاون تهذیب مدرسه امام صادق(ع) شیراز گفت: دوستی ها و رفاقت های حساب نشده و بی معیار می تواند نتایجی تلخ و سنگینی در پی داشته باشد، بدین ترتیب رفاقت و معاشرت یکی از عوامل مهم تربیت می باشد که لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد.

حجت الاسلام علی صفری، پژوهشگر و فعال فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»،در فارس با اشاره به اهمیت هم نشینی انسان در جامعه با افراد مختلف اظهارداشت: انسان با توجه به فطرت خود در سراسر زندگی میل به رفاقت و دوستی دارد و رفقا و دوستان نه تنها با هم انس می گیرند  بلکه با همنشینی، موجب شادمانی و نشاط یکدیگر را فراهم می آورند. نفس انسان ها در پی رفاقت و معاشرت بر یکدیگر نفوذ  کرده  و خوی و خصلت یکی به دیگری سرایت می کند.

این پژوهشگر شیرازی، تصریح کرد: دوست خوب و صالح میل به اصلاح را در انسان تقویت می کند و او را در مسیر سعادت یاری می دهد ولی دوست بد، میل به فساد و تباهی را در آدمی تقویت می کند و انسان را به مسیر سقوط می‌کشاند.

وی با اشاره به احادیث و روایات، گفت:  امروز باید دوستی و همنشینی ها حساب شده باشد و با کسانی  رفاقت کرد که شایسته دوستی و رفاقت اند و این امر جز با شناخت درست و پی بردن به صحت و صلاحیت افراد امکان پذیر نیست و این همان چیزی است که در سخنان پیشوایان حق با تعبیر اختبار دوست آمده است.

حجت الاسلام صفری تصریح کرد: رفاقتی که بر اساس شناخت وضع اخلاقی و راه ورسم فرد صورت می گیرد، رفاقتی نیکو و استوار است.

وی در پایان اضافه کرد: تاثیر پذیری انسان در رفاقت بسیار زیاد است و دوستی ها و رفاقت های حساب نشده و بی معیار می تواند نتایجی تلخ و سنگینی در پی داشته باشد، بدین ترتیب رفاقت و معاشرت یکی از عوامل مهم تربیت می باشد که لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha