جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام مومنی

حوزه/ هر زمانی که برای ما خلوتی به وجود آمد، باید آن زمان را برای دعا انتخاب کنیم، ولی متأسفانه امروزه خلوت ها با گوشی تلفن همراه پر می شود و انسان را از یاد خدا غافل می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، در سومین روز از ماه مبارک رمضان در جمع نمازگزاران مسجد اعظم قم درباره دعا و اهمیت آن اظهار داشت: بعد از این که انسان خدا را متوجه خود نماید، خواسته خود را مطرح می کند.

وی درباره شرایط استجابت دعا گفت: بر اساس آیات و روایات، بایسته هایی در عرصه دعا وجود دارد که برای استجابت، انسان باید آنها فراهم کند. بر اساس آیات و روایات، دعا باید با تضرع و خشوع انجام شود و دعا همزمان با بکاء و گریه مطرح گردد.

این سخنران افزود: بایسته دیگر دعا، مخفیانه بودن آن است؛ هر زمانی که برای ما خلوتی به وجود آمد، باید آن زمان را برای دعا انتخاب کنیم. البته امروزه خلوت ها با گوشی تلفن همراه پر می شود و انسان را از یاد خدا غافل می کند.

وی با اشاره به آیه 55 سوره مبارکه اعراف و آیه 3 سوره مبارکه مریم گفت: در این آیات توصیه شده که انسان خدا را در خلوت بخواند. دعا موجب قوت قلب و محکم شدن اراده می شود و تنهایی  انسان را به بهترین شکل پر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی افزود: بر اساس روایتی از نبی مکرم اسلام، دعا کردن در نهان، بهترین نوع دعا کردن است و در جای دیگر می فرماید که دعای در خفا،  70 برابر اثرگذارتر از دعا در جمع است.

وی بایسته دیگر را دعا کردن با صدای آرام معرفی کرد و گفت: از دیگر آداب دعا، دعا کردن با صدای آرام است؛ این که افراد با صدای بلند دعا کنند، دور از ادب است. یکی از اموری که در دعاست، این است که انسان باید آنچه در دلش است را بر زبان جاری کند، از این رو باید با نهایت ادب و احترام با خدای خود سخن بگوییم.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha