جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه با تأکید بر این که آموزه‌های قرآنی بر طبق فطرت انسانی نازل شده است، تصریح کرد: باید زیبایی‌های قرآن را برای جوامع بشری تبیین نماییم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ملکی در پنجمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با تاکید بر این که قرآن برنامه زندگی انسان‌ها است، تصریح کرد: انسان بدون قرآن حیاتی ندارد و تنها در ظاهر زنده است.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه افزود: اگر انسان زندگی خویش را قرآنی نکند، ضمن قدم نهادن در عرصه نابودی، حیات خویش را در جهنم سپری خواهد کرد.

وی اظهار داشت: انسان‌هایی که بر اساس آموزه‌ های قرآنی زندگی می‌کنند، نه تنها ثروتمند خواهند بود، بلکه باتوجه به قناعتی که کسب می‌کنند، نیاز خود را تنها به درگاه ذات اقدس الهی ابراز می‌نمایند.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه، با تأکید بر این که قناعت تقویت کننده ایمان آدمی است، یادآور شد: قناعت یعنی؛ ضمن پیگیری تلاش مجاهدانه در عرصه‌های مختلف زندگی، به آنچه نصیب انسان می‌گردد، قانع باشد.

وی با اشاره به حدیث « الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ » (حکمت 349 نهج البلاغه)، ضمن بیان این که قناعت یکی از روش‌های نهادینه سازی سبک‌ زندگی قرآنی است، ابراز داشت: طمع بردگی ابدی است و در ظاهر ممکن است؛ انسان طمّاع سرمایه‌ای داشته باشد؛ ولی با توجه به دوری از قناعت همواره خود را فقیر می‌پندارد و در اصل نیز فقیر است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ضمن سفارش بر احیای تقوای الهی در نهان آدمی به عنوان مؤلفه‌ای برای عملیاتی سازی باورهای قرآنی، خاطرنشان کرد: انسان همواره باید عامل به ایمان خویش باشد.

وی با اشاره به روایتی از مولی متقیان علی(علیه السلام) اذعان داشت: بر اساس روایات اسلامی اگر مردگان زنده می‌‌شدند و به آنها اجازه داده می‌شد، تا سخنی بگویند؛ همگی زمینیان را بر تقوا و پرهیزکاری سفارش می‌نمودند.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه با اشاره به روایتی از مولی الموحدین امام علی(علیه السلام) در رابطه با "خَبّاب بن اَرَتّ"، اظهار داشت: امام علی(ع) در روایت « یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ ابْنَ الْأَرَتِّ فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً وَ هَاجَرَ طَائِعاً وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ وَ عَاشَ مُجَاهِداً. طُوبَی لمم ذَکَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ» بر خباب از یاران با وفای خویش، رحمت فرستاده است.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه، افزود: با تأملی اندک به این روایت متوجه خواهیم شد، که اگر کسی از ویژگی‌هایی که مولی متقیان(علیه السلام) در ادامه روایت بر می‌شمرد، برخوردار باشد؛ مشمول رحمت خداوند متعال خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار داشت: حضرت علی(علیه السلام) در این روایت "با رغبت اسلام آوردن و با عشق مسلمان ماندن"، "برای اطاعت خدا هجرت نمودن"، "قناعت و ساده زیستی"، "رضایت و خوشنودی از خداوند" و "مجاهدانه و پرتلاش قدم برداشتن" را از ویژگی‌های شخصیتی انسان قرآنی بر می‌شمرد.

وی آیات 133 و 134 سوره آل عمران را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: آدمی باید از تمام کارهای خود نزد پروردگار استغفار نماید؛ زیرا انسان هیچ‌گاه نمی‌تواند حق نعمت‌های خداوند متعال را به جای آورد.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه، انفاق را از نخستین ویژگی متقین در آیات ذکر شده عنوان نمود و ابراز داشت: انفاق یکی از دلایل ایمان به آخرت است؛ زیرا انفاق کننده، با انفاق‌ خود، مالش را برای آخرت نگه می دارد و آن را با اثری مضاعف ماندگار می‌کند.

وی با تأکید بر این که انسان قرآنی نوع دوست بوده و نسبت به دیگران احساس مسئولیت می‌کند، اظهار داشت: تربیت یافتگان معارف قرآنی، مردم را عیال خداوند متعال انگاشته، همواره در راستای کمک به ایشان قدم بر می‌دارند.

سخنران مراسم خودنگهداری و ممانعت از عصبانیت را از ویژگی‌های بارز سبک زندگی قرآنی دانست و یادآور شد: تربیت یافتگان معارف ناب قرآنی، نه تنها کینه‌ای بر دل ندارند، بلکه ضمن گذشت، درباره کسی که به آنها ظلمی روا داشته، راه احسان و نیکی را در پیش می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تأکید بر این که آموزه‌های قرآنی بر طبق فطرت انسانی نازل شده است، تصریح کرد: باید زیبایی‌های قرآن را برای جوامع بشری تبیین نماییم.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه، با اشاره به این که بر اساس آیات الهی توبه کنندگان از گناه، جزء متقین به شمار می‌روند، اظهار داشت: "پشیمانی"، "تصمیم بر ترک" و "اصلاح و جبران" از مهمترین پایه‌های توبه به شمار می‌روند.

وی در ادامه سخنان خود آیه « اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ » (سوره الحدید، آیه 20) را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: آیه مورد نظر، ضمن تصریح بر باورهای انسانی نسبت به دنیا؛ وضعیت طبیعی نگاه انسان غیر قرآنی به دنیا را متذکر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: در ادامه آیه، قرآن کریم با بیانی دیگر، گذر عمر و مدار زندگی انسانی را به دانه‌ای که از خاک می‌روید و زرد می‌شود و سپس به خاک تبدیل می‌شود، تشبیه نموده، این دنیا را وسیله‌ای برای آزمایش و امتحان الهی می‌داندو متذکر می‌شود، که انسان همواره باید مراقب فریب زیبایی‌های ظاهری دنیا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha