دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی

حوزه/ کسانی که دنیا را به آخرت بفروشند، در هر دو سود کرده اند و کسانی که آخرت را به دنیا بفروشند، در هر دو ضرر کردند و مصداق "خسرالدنیا و الآخره" هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین علوي تهراني در جمع روزه داران مسجد امیرالمؤمنین(ع) تهران با بیان اینکه یکی از موانع انسان در رسیدن به لقاء الله حب دنیا است، گفت: ما باید شناخت درستی از دنیای مذموم و دنیای ممدوح داشته باشیم تا گرفتار موانعی نشویم که ما را از سیر و سلوک معنوی باز دارد.

وی افزود: در روایات آنچه درباره مذمت دنیا بیان شد، بیشتر از مدح آن می باشد. بنابراین باید به شناخت دنیای خوب و دنیای مذموم بپردازیم تا به دنیای خوب مبادرت کرده و از دنیای بد اجتناب کنیم.

این محقق حوزوی با بیان اینکه بزرگان اهل معرفت با حب دنیا میانه ای ندارند، اظهار داشت: اولین حدیث درباره مذمت دنیا از حضرت رسول(ص) نقل شده است. ایشان می فرمایند «ای گروه مؤمنین، دنیا را رها کنید و آن را به اهلش واگذارید». بنابراین هر کس از سرای دنیا بیش از مقدار کفایتش بهره ببرد، خود را به هلاکت انداخته است، بدون آنکه متوجه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه حد کفاف دنیا چیست؟، تصریح کرد: کسب مال دنیا در حدی که اولاً آبروی انسان حفظ شود و ثانیاً دست انسان جلو کسی دراز نباشد و محتاج غیر نشود، این همان حد کفاف دنیا است. قرآن کریم نیز در آیه 185 سوره آل عمران درباره دنیا می فرماید «­هر جاندارى چشنده­ی مرگ است، و هر كه را از آتش دور دارند و به بهشت درآورند حقّا كه كامياب شده است، و اين زندگى دنيا جز كالاى فريب نيست­». یعنی خداوند متعال نیز می گوید؛ دنیای شما سرای فریبنده ای بیش نیست. و میدانیم که قول خداوند متعال حق و وعده­ی­ او قطعاً صادق است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه دنیا در نظر ائمه معصومین(ع) بسیار بی ارزش و ناچیز است، گفت: حضرت علی(ع) درباره­ی دنیا می فرمایند «دنیا فریب می دهد، ضرر می زند و رد می شود». بنابراین کسانی که دنیا را به آخرت بفروشند، در هر دو سود کرده اند و کسانی که آخرت را به دنیا بفروشند، در هر دو ضرر کردند و مصداق "خسرالدنیا و الآخره" هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha