جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی

حوزه/ ارزیابی افراد در دنیا بر معیار پول است، اما در آخرت ارزش گذاری انسان ها بر مبنای عمل صالح و تقوا خواهد بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، حجت الاسلام والمسلمین علوي تهراني، در جمع روزه داران مسجد امیرالمؤمنین(ع) تهران با بیان اینکه ترک دنیا به طور کلی مورد تأیید اسلام نیست، گفت: لقمان حکیم در توصیه ای به فرزندش می گوید «ای پسرم! دنیا را به اندازه کفایت و نیازت، استفاده کن و آن را به طور کلی ترک نکن تا نان خور مردم نشوی».

وی ادامه داد: این که به ما توصیه کرده اند دنیا را به طور کلی ترک نکنیم. از دو جهت می باشد. اول اینکه مومن هر چقدر هم عابد باشد باید برای کسب روزی خود و خانواده اش تلاش کند و دوم؛ باید دنیا را محلی برای جمع آوری توشه ی آخرت بداند.

این محقق حوزوی ادامه داد: دنیا بازار آخرت است؛ یعنی انسان به واسطه عمل صالح در دنیا، بتواند در آخرت سربلند و عاقبت بخیر باشد. چنانچه امام هادی(ع) فرمودند «مردم در دنیا با مال سر و کار دارند و در آخرت با عمل». به عبارتی ارزیابی انسان ها در دنیا بر معیار پول و اینکه چقدر ثروت دارند، اما در آخرت ارزش گذاری بر انسان ها بر مبنای عمل صالح و تقوا خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین علوي تهراني با اشاره به این که "میزان اعمال" در آخرت به صورت دقیق خواهد بود، افزود: اگر کسی دغدغه ی آخرت خوب را داشته باشد و بخواهد مشمول رحمت خداوند متعال قرار گیرد، باید لحظه ای از تقوا و عمل صالح غفلت نکند. از همین رو پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید «احمق کسی است که پیروی از هوای نفس می کند و آرزوی بهشت دارد در حالی که خدا را اطاعت نمی کند». لذا اگر بخواهیم رحمت و غفران خدا شامل حال ما شود، باید به دو عنصر توجه ویژه نمود. اول، ایمان به توحید و حقانیت اسلام و دیگری پایبندی به ایمان با انجام اعمال شایسته مورد تأیید خداوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنا به فرمایش امام صادق(ع)، مؤمن به ایمان قلبی نمی رسد، مگر اینکه در مقام خوف و رجا باشد. و به مقام خوف و رجا راه نمی یابد مگر اینکه به آنچه که از اعمال صالحه اش انجام می دهد می ترسد. یعنی مراقبت می کند تا آن عمل با خلوص نیت و تنها برای کسب رضایت خداوند متعال انجام شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha