دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ |۱۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 27, 2024
هادی صادقی قوه قضائیه

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضاییه با تاکید بر این که دستگاه قضایی نیازمند حضور و فعالیت طلاب مستعد حوزه است از علما و مراجع عظام تقلید خواست تا از حوزویان نخبه بخواهند وارد قوه قضاییه شوند.

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش و نیز هفته قوه قضاییه اظهار داشت: یکی از برنامه های جدی دستگاه قضایی در راستای خدمت مطلوب به آحاد ملت ، تلاش برای ارتقای سطح فرهنگ سازمانی و دینی کلیه کارکنان دستگاه قضایی و تعالی بخشی به نوع خدماتی است که ارایه می دهد، این امر نیز البته نتیجه اش به خود مردم باز می گردد.

ارتقای فرهنگ سازمانی؛ لازمه افزایش رضایتمندی

وی افزود: وقتی خدمت رسانی همکاران ما در دستگاه قضایی توام با درنظرگرفتن فرهنگی برتر باشد ، طبیعی است که رضایت عمومی از قوه قضاییه نیز در عرصه های مختلف افزایش یافته و از این منظر اعتماد آن ها نیز به این دستگاه بیشتر و بهتر جلب می شود.

نشست های اخلاق موعظه ای در نهادهای قضایی کشور

این مسئول دستگاه قضایی همچنین بیان داشت: برای این کار ما چند دسته فعالیت را مورد توجه جدی قرار می دهیم که یکی از آن ها اخلاق موعظه ای است که به لطف الهی در سراسر کشور فعال شده و ما نشست های اخلاقی مداومی داریم و این مساله برای ارتقای معنویت و ایمان دینی همکاران تاثیر بالایی داشته تا خدای ناکرده کسی در زمینه قضاوت و احقاق حق و خدمت به مردم، دچار لغزشی نشود.

ترویج اخلاق حرفه ای برای افزایش اعتماد عمومی

وی اضافه کرد: نکته دوم ناظر به بحث اخلاق حرفه ای است که برای شیوه سلوک با مردم و رفتار با ارباب رجوع می باشد و این که بتوانند از این طریق کارآمدی دستگاه قضایی را ارتقا دهند که این هم خود منجر به افزایش اعتماد و رضایت عمومی مردم می شود.

وی ادامه داد: در همین راستا در سال گذشته بیش از 40 کارگاه مختلف با موضوع اخلاق حرفه ای را در استان های مختلف برگزار کردیم که انصافاً در ارائه آموزش های مورد نیاز بسیار موثر و مفید بوده؛ در واقع ما در این کارگاه ها فنون رفتار حرفه ای و ارتباط بهتر با مردم را آموزش دادیم که خود تاثیرات مطلوبی به جای گذاشت.

کمبود بودجه و منابع انسانی؛ اهم مشکلات دستگاه قضایی

معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که مشکلات فراوانی بر سر راه دستگاه قضایی وجود دارد، ابراز داشت: کمبود منابع انسانی موجب می شود فشار کار زیادی بر نیروها و همکاران دستگاه قضایی بار شود که این خود سبب می شود از رفتار مطلوبی که انتظار می رود با مردم داشته باشد، به طور طبیعی و ناخواسته تا حدودی فاصله گرفته شود، بنابراین برای کارکنان و به خصوص قضات، امکان وقت گذاشتن بیش از آن چه برایشان میسور است ، وجود نداشته باشد.

بخش از نارضایتی ها، طبیعی است

وی افزود: از این رو طبیعی است بخشی از مردم به خاطر همین کمبود وقت و نیز الزام به افزایش سرعت رسیدگی به پرونده ها به جهت حجم بالای آن ها نارضایتی هایی هم داشته باشند و بعضاً از پاسخ ارائه شده ناراحت باشند؛ البته این امر ناخواسته است.

لزوم اصلاح ساختارها و افزایش بودجه

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: بی شک با افزایش نیروی انسانی متخصص ، اصلاح برخی ساختارها و نیز افزایش بودجه قوه قضاییه می توان تا حدود زیادی به حل این مشکل کمک کرد و بالطبع زمینه رضایت مندی بیشتر آحاد ملت را فراهم آورد.

نیازمند حضور بیشتر حوزویان مستعد هستیم

وی در ادامه با بیان این که سران و مسئولان دستگاه قضایی همواره بر لزوم حضور هر چه بیشتر و بهتر طلاب و فضلای مستعد حوزه در قوه قضاییه تاکید داشته اند، تصریح کرد: ما باید فضا را در حوزه به گونه ای فراهم کنیم که حوزویان بیشتر وارد شوند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی بیان داشت: برخی ممکن است بگویند حضور در قوه قضاییه دردسر دارد و شاید عده ای نیز به جهت راحتی یا ترس و این که حرف هایی پشت سرشان باشد نیایند؛ اما این مسائل بی شک نمی تواند در پیشگاه حضرت حق تعالی پاسخ قانع کننده ای محسوب شود.

مسئولیت روحانیت در تصدی دستگاه قضایی

معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین با اشاره به این که اولین مسئولیت در حکومت اسلامی که متوجه روحانیت می شود همین بحث دستگاه قضایی است، گفت: ما باید بیش از پیش در این باره کار فرهنگی و سرمایه گذاری در حوزه داشته باشیم تا طلاب و فضلای مستعد و علاقه مند حوزوی بهتر بتوانند منشاء خدمات و برکات در قوه قضائیه باشند.

شان رفیع جایگاه قضاوت برای حوزویان تبیین شود

وی بیان داشت: این مساله درست است که درباره قضاوت ، در روایات ما هشدار های بسیاری داده شده، به خصوص خطر لغزش در آن گوشزد شده، مثلاً گفته شده که قاضی بر لبه آتش نشسته، اما آن سوی قضیه نیز باید گفته شود که قضاوت بزرگترین منصب ها و بلندترین مسئولیت ها در جامعه اسلامی می باشد، قاضی عادل دارای شان بالایی است و فعالیتش توام با اجر و ثواب عظیمی می باشد ؛ در واقع هر چقدر که درباره آن هشدار بیشتر داده می شود، از آن سوی قضیه ، ثمره و دستاورد قضاوت عادلانه بسیار بالا و شکوهمند است، لذا روحانیت باید بیش از پیش در این باره به انجام مسئولیت خود بپردازد.

نقش علما و بزرگان حوزه بسیار مهم و کلیدی است

حجت الاسلام و المسلمین صادقی همچنین تاکید کرد: از این رو همه مسئولان حوزه، بزرگان، مراجع عظام و اساتید بزرگوار در این راستا به کمک قوه قضائیه بیایند و از کسانی که صلاحیت و توانمندی علمی و عملی لازم را دارند و مزین به گوهر تقوا و معنویت هستند بخواهند تا به دستگاه قضایی وارد شوند.

وی افزود: اگر خدای ناکرده یک مظلومی در گوشه ای از این کشور بر اثر نبود و یا کمبود قاضی عادل، وارسته و متخصص ، با داوری ضعیف روبرو شود و حق او ضایع گردد، کسانی که می توانستند و نیامدند باید پاسخگو باشند.

نیازمند نهضتی فراگیر در حوزه هستیم

وی با بیان این که ما در این باره نیاز به نهضتی فراگیر در حوزه های علمیه داریم، اظهار داشت: در حال حاضر منابع نیروی انسانی قوه قضائیه با کمبود روبروست، لذا به ورود طلاب و فضلای حوزه که دارای شرایط لازم باشند، اولویت خاصی می دهد.

فضلای مستعد دروس خارج وارد دستگاه قضایی شوند

معاون فرهنگی دستگاه قضایی در خاتمه سخنان خود گفت: باید از فضلای درس های خارج که استعداد و توانایی علمی بالایی دارند، خواسته شود که به این قضیه ورود جدی داشته باشند چرا که اساساً قضاوت یک نوع اجتهاد در مصداق است و نیاز به قدرت استنباط دارد و لذا هر کسی نمی تواند عهده دار این منصب بسیار مهم و کلیدی گردد.

گفتگو از : سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha