جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، تاسیس موزه فقه و زندگی را اقدامی در پاسخ به نیاز جدی در عرصه مباحث اجتهادی دانست و گفت: این موزه مسیری برای دستیابی به موضوعاتی است که دارای حکم فقهی می باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری شامگاه پنجشنبه در مراسم افتتاحیه «موزه فقه و زندگی» وابسته به موسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم که در محل این موزه برگزار شد، اظهار داشت: دست اندکاران این موسسه همان گونه که مورد عنایت مراجع تقلید و رهبری قرار دارند با تاسیس این موزه، ثابت کردند توانمندی خلق حماسه و اقدامات ارزشمند را در این زمینه دارند. 

وی، یکی از ویژگی های تاریخی حوزه های علمیه را پاسخ سریع به نیازها عنوان کرد و گفت: حوزه های علمیه از زمان ائمه معصومین(ع) تمام همت و توان خود را گماشته اند تا پاسخ به نیازهای جامعه به خصوص نیازهای مرتبط با حوزه ها، فقیهان و عالمان دین را ارائه دهند. 

مدیر حوزه های علمیه، تاسیس موزه فقه و زندگی را اقدامی در پاسخ به نیاز جدی در عرصه مباحث اجتهادی دانست و اظهار داشت: شهید صدر تاکید می کند، اجتهاد فعالیتی مرکب از موضوع شناسی و حکم شناسی است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تعبیر شهید صدر مبنی بر اینکه نسبت فقه و موضوع، نسبت سبب و مسبب است، گفت: براساس سخن شهید صدر، اگر ما بخواهیم به حکم الهی پی ببریم باید در گام نخست از علت که عبارت از شناخت موضوع الهی است، اطلاع داشته باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با اشاره به اینکه شهید مطهری معتقد است در صورتی که فقیه، موضوعات را نشناسد به اهمیت ها نیز نمی تواند توجه کند، ابراز داشت: بر این اساس متناسب با موضوع باید حکم فقهی تعریف کرد و به همین دلیل شناخت موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

*تسهیل در فتوای فقهای دین

وی، یکی از اهداف تشکیل موسسه موضوع شناسی احکام فقهی را تسهیل و آسان کردن فتوای فقها عنوان کرد و بیان داشت: امروز ساعتی نمی گذرد که پدیده و موضوع جدیدی برای استفتای حکم شرعی در فضای کشور و دنیا پیدا می شود در حالی که عمر فقیه برای شناخت همه این موضوعات کفایت نمی کند؛ به همین دلیل این مرکز تاسیس شد که در حقیقت دستاوردها را به مراجع ارائه دهد تا بزرگان دین، احکام شرعی را براساس ادله صادر کنند.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با ابراز تاسف از اینکه شنیده شده در بازار قم ماهی های حرام گوشتی که از دریا صید می شود به عنوان ماهی فیله به مردم ارائه می شود، گفت: متاسفانه ماهی کوسه را که نوعا حرام است در قالب ماهی فیله به خلق الله به عنوان گوشت بدون تیغ می دهند.

*لزوم پیش بینی محیطی وسیع برای موزه فقه و زندگی

وی با بیان اینکه تاسیس موزه فقه و زندگی موجب آشنایی مردم با موارد مبتلابه می شود، اظهار داشت: باید محیط وسیع تری برای این موزه درنظر گرفته شود که مردم از قم و شهرهای دیگر بتوانند از این مجموعه بازدید کرده و احکام برای آن ها تبیین شود. 

مدیر حوزه های علمیه در ادامه، یکسان سازی نظر متخصصان را امر بسیار مهمی دانست و گفت: موسسه موضوع شناسی احکام فقهی علاوه بر بهره گیری از کتب فقهی، از مراکز دانشگاهی و صاحبان دانش کمک می گیرد و مجموعه این نظرات را در قالب یک نظریه ارائه می دهد.

*ابراز رضایت مراجع و رهبری از موسسه موضوع شناسی

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تشویق و ترغیب مراجع تقلید نسبت به تداوم فعالیت های موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، ابراز داشت: مقام معظم رهبری دائم نسبت به فعالیت های این مرکز فقهی پرس وجو می کنند و روند اقدامات آگاه می شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کمیته های پژوهشی این موسسه با حوصله و دقت به فعالیت های خود بپردازند، گفت: احکام صادر شده برای سالیان متمادی دارای اثر و نتیجه است و به همین دلیل نیاز به موشکافی دقیقی دارد. 

مدیر حوزه های علمیه همچنین بر لزوم تشکیل کارگاه های آموزشی تاکید کرد و گفت:   طلاب در زمان ورود به مسائل فقهی که نیاز به تشخیص و شناخت موضوع دارد از نزدیک این موزه را بازدید کنند و موضوعات را بشناسند. 

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه موزه فقه و زندگی، موزه عامی نیست، ابراز داشت: قرار نیست در این موزه مردم پرندگان، خزندگان و درندگان را مشاهده کنند و با اسلحه و چاقو آشنا شوند، چرا که این مسائل موضوعیتی ندارد.

وی افزود: موزه فقه و زندگی مسیری برای دستیابی به موضوعاتی است که دارای حکم فقهی می باشند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: مسئولان موزه، آثار اهدایی را متناسب با بیان احکام فقهی دریافت کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه فرصت خوبی برای حوزویان فراهم شده است، خاطرنشان کرد: اساتید و فضلای حوزه از این فرصت طلایی در انتشار آثار پژوهشی بهره گیری کنند و آن ها را به صورت منشورات، نرم افزار و مجازی در اختیار مخاطبان قرار دهند.

وی در پایان از همت بلند دست اندرکاران موسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم قدردانی کرد.

انتهای پیام/313/33 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha