جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: امام حسن مجتبی(ع) در درجه نخست پناهگاه محرومان و بیچارگان بودند؛ به گونه ای که در تاریخ ثبت نشده است که سائلی به ایشان مراجعت کند، اما محروم بازگردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این مرجع تقلید چهارشنبه شب در ویژه برنامه مناسبتی ایام ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به جسارت کفار در توصیف پیامبراکرم(ص) با لقب ابتر، اظهار داشتند: دشمنان رسول الله مدعی بودند این پیغمبر، اولاد ذکوری ندارد و وارث آن فقط دختر است و با مرگ دختر بساط او جمع می شود.

ایشان با اشاره به نزول سوره کوثر، ابراز داشتند: یکی از خبرهای غیبی قرآن مجید در سوره کوثر این است که به رسول الله(ص) می فرماید ما به تو خیر کثیر دادیم تا کفار بدانند  که ابتر نخواهی بود و آن کسی که تو را به این لقب می خواند، ابتر است.

معظم له در ادامه با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع)، گفتند: خداوند متعال در نیمه ماه مبارک رمضان به خاندان نبوت نخستین فرزند را به نام امام حسن(ع) عنایت فرمود که ایشان 7 سال با پیغمبر اکرم(ص) و 30 سال با حضرت علی(ع) زندگی کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امام حسن(ع) بعد از شهادت امیرالمومنین(ع) به امامت و خلافت رسیدند و جمعی با ایشان بیعت کردند، ابراز داشتند: علاوه بر امامت محسوس امام مجتبی(ع)، دوران خلافت ایشان ده سال بود و سرانجام در سن 48 سالگی در مدینه از طریق سم به شهادت رسیدند.      

*امام حسن مجتبی(ع) پناهگاه محرومان بود

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه شخصیت امام حسن مجتبی(ع) گسترده است، اظهار داشتند: ایشان در درجه نخست پناهگاه محرومان و بیچارگان بودند؛ به گونه ای که در تاریخ ثبت نشده است که سائلی به ایشان مراجعت کند، اما محروم بازگردد.

*توجه امام حسن(ع) به تربیت فرهنگی فرزندان

ایشان در ادامه با اشاره به اهتمام و علاقه امام مجتبی(ع) نسبت به تربیت، فرهنگ و تعلیم فرزندان، ابراز داشتند: ایشان روزی فرزندان و برادران خود را گردهم آوردند و به آن ها گفتند «شما فرزندان کوچک امروز هستید اما زمانی نمی گذرد که رجال آینده مملکت خواهید شد».

معظم له تصریح کردند: از این مسئله نکته ای تربیتی استخراج می شود که انسان هنگام تربیت و نصیحت فرزندان خود به آن ها شخصیت اعطا کند و وی را بزرگ جلوه دارد.

این مرجع تقلید افزودند: امام حسن مجتبی(ع) پس از اعطای شخصیت به فرزندان، تاکید می کنند که درس بخوانید و حفظ کنید؛ آن ها که حافظه قوی ندارند از قلم استفاده کنند.

*تاکید اهلبیت(ع) بر علم آموزی

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کردند: 14 قرن قبل، هنوز بشر این مراحل از علم را طی نکرده بود که حسن بن علی(ع) تاکید بر علم آموزی و تربیت فرهنگی کودکان می کنند.

*چرا امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند؟

ایشان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پرسش بسیاری از افراد مبنی بر اینکه چرا امام حسن مجتبی(ع) به جنگ با معاویه ادامه ندادند و صلح کردند، اظهار داشتند: مرحوم شیخ مفید کلمه ای دارد که اگر انسان تفکر کند نقطه صبح روشن می شود؛ این عالم شیعه می گوید سربازان حسن بن علی(ع) را جمعیت ها و عناصر متضاد تشکیل می دادند و نیروهای یکسانی نبودند تا ایشان به جنگ ادامه دهند.

معظم له با اشاره به تشریح شیخ مفید در خصوص سربازان لشکر امام حسن مجتبی(ع)، یادآور شدند: طیف سربازان ایشان را دوستان واقعی، خوارج، افراد منافع طلب، مرددها و تابعان رؤسای عشایر تشکیل می دادند و به همین دلیل امام مجتبی(ع) با این لشکر چگونه می توانست به نبرد خود با معاویه ادامه دهد.

انتهای پیام/313/33 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha