جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: امام خمینی(ره) در زمان حیات آیت الله العظمی بروجردی کلمه ای از مسائل را مطرح نمی کردند و تاکید داشتند در حضور مرجعیت، وظیفه من فقط تدریس است، این مسئله ادب عملی است که اگر مرجعی دارای مسئولیت عظیمی باشد، دیگران باید در کنار او باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  این مرجع تقلید یکشنبه شب در ویژه برنامه مناسبتی ایام ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، به دلیل عدم بیان معارف گهربار از سوی حضرت علی(ع) در زمان حیات رسول الله(ص) اشاره داشتند و گفتند: سینه حضرت علی(ع) مرکز معارف دین بود اما ایشان در زمان زندگانی پیامبراکرم(ص) هیچ خطبه و کلمه قصاری را به دلیل رعایت ادب و تبعیت از نبی خدا مطرح نکردند.

ایشان با بیان اینکه این سنت در علما حفظ شده است، تصریح کردند: امام خمینی(ره) در زمان حیات آیت الله العظمی بروجردی کلمه ای از مسائل را مطرح نمی کردند و تاکید داشتند در حضور مرجعیت، وظیفه من فقط تدریس است.

معظم له افزودند: این مسئله ادب عملی است که اگر مرجعی دارای مسئولیت عظیمی باشد، دیگران باید در کنار او باشند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه حضرت علی(ع) در نشر معارف دینی پیشگام بودند، ابراز داشتند: بیش از 15 هزار صحابه رسول خدا(ص) حدیثی در خصوص معارف عقلی، کلامی و فلسفی سخنی شنیده نشده است در حالی که امیرالمومنین(ع) معارف را پس از رحلت پیامبراکرم(ص) به مردم آموختند.

ایشان با بیان اینکه حضرت علی(ع) علم خداوند را در نهج البلاغه با جزئیات تبیین کرده است، گفتند: امیرالمومنین(ع) در بخشی از نهج البلاغه اشاره می کنند خداوند حتی از ناله های جگرخراش وحشیان در جنگل ها و حرکت ماهیان در اقیانوس ها و گناهان بندگانش در اماکن خلوت، آگاه است.

معظم له افزودند: علم خداوند به جزئیات مدت ها در فلسفه مشاء و اشراق مطرح است.

این مرجع تقلید در پایان به قدرناشناسی مسلمانان نسبت به حضرت علی(ع) اشاره داشتند و گفتند: امیرالمومنین(ع) دارای فضایل و مناقب بیشتری هستند و در حقیقت ایشان برای زمان دیگری آفریده شده بودند که مردم از این عالم آگاه به مسائل بهره ببرند اما زمان ارزش ایشان را ندانست.

انتهای پیام/313/33  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha