چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: متاسفانه اهل بیت(ع) هنوز هم شناخته شده نیستند؛ بخشی از آن متاسفانه گناه ماست و بخشی هم گناه شرایط و اوضاعی است که به ما اجازه بیان را نداده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید بعد از ظهر امروز در سلسله مباحث  تفسیر سوره احزاب  در ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه بیان کردند: در آیاتی که خداوند در خصوص اهل بیت(ع) صبحت می کند قطعا منظورش  زنان پیامبر (ص)نبوده است؛ زیرا ضمایری که در این آیات به کار رفته است به زنان نمی خورد؛ ثانیا در بحث وحدت صیاق در آن رعایت نشده و به همین دلیل قطعا نشانگر اهمیت جایگاه اهل بیت(ع) است.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: در این بحث، شیخ عبده که از عالمان مشهور مصری است نیز  اشاره کرده است که گاهی اوقات خداوند مطلبی را بیان می کند و در میان راه به یک موضوع دیگر اشاره دارد و سپس به همان موضوع اول می پردازد که در آن حکمتی است؛ به همین دلیل نمی تواند در اینجا بیان کرد که منظور خدا از اهل بیت(ع)، زنان پیامبر(ص) بوده است.

این مرجع تقلید بیان کردند: وقتی خداوند به زنان پیامبر(ص) می خواهد بگوید الگو بگیرید، باید به اهل بیت(ع) نگاه کنید؛ شیخ مظفر بیان می کند، گاهی زنی کارهای غیر صحیح انجام می دهد، ولی شوهرش انسان بسیار خوشنامی است؛ در اینجا مردم به آن زن می گویند این کارها را رها کن زیرا تو به چنین بیتی وابسته هستی.

معظم له خاطرنشان کردند: در این جا قرائتی وجود داردکه قطعا مراد از اهل بیت(ع) حضرات ائمه و بیت امام علی(ع) هستند و زنان پیامبر(ص) باید شان این بیت را نیز حفظ کنند؛ خداوند بیان کرده است که اهل بیت(ع) از هر رجسی منزه هستند.

ایشان افزودند: رجس، یعنی چیزی که مردم از آن تنفر دارند؛ اما گاهی رجس به چیزی گفته می شود که انسان از جایگاه معنوی از آن بیزار است؛ مثل دروغ و ریا و ....؛ خداوند بیان می کند خمر رجس است زیرا پلیدی موجود در آن باعث شده هرکس آن را می خورد تعادل روحی خود را از دست می دهد.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: در حقیقت رجس همان عقاید باطله و رفتارهای ضد الهی و اعمال قبیه است؛ این ناپاکی های عقلانی و روحانی است که هیچگاه در اهل بیت(ع) راه ندارد و به همین دلیل خداوند آنها را به عنوان معصوم از گناه معرفی می کند؛ نکته قرآنی اینجا آن است که هر پیامبری معصوم است ولی هر معصومی پیامبر نیست.

ایشان گفتند: معصوم بودن از کسی سلب اختیار نمی کند؛ اختیار انسان همیشه محفوظ است، حتی اگر معصوم باشد؛ هیچ کس حاضر نیست گناهی انجام دهد به می داند این کار به نابودی او ختم می شود؛ مثل اینکه خودکشی حرام است و انسان می داند با دست زدن به سیم عریان برق، می میرد و به همین دلیل این کار را خودکشی که یک گناه کبیره است می داند و آن را انجام نمی دهد؛ اهل بیت(ع) با وجود اختیاری که دارند ولی با مشاهده عظمت خدا در محضرش گناه نمی کند.

این مرجع تقلید بیان کردند: در حقیقت اهل بیت(ع) اثرات گناه را می دانند و به همین دلیل گناه نمی کنند؛ علمای اهل سنت هم ذکر کرده است که پیامبر(ص) هشت ماه این آیه رجس را در مقابل درب خانه حضرت زهرا(س) می خواندند؛ حضرت پیامبر(ص) با عبایی اهل بیت(ع) خود را به اسم خاص معرفی کردند؛ این کار قطعا برای خاص کردن لفظ اهل بیت(ع) است؛ آیا کسی بهتر از این می توان کسی را با یک عنوان معرفی کند؟ حتی ام سلمه هم خواست زیر این عبا وارد شود که حضرت اجازه ندادند.

ایشان افزودند: متاسفانه اهل بیت(ع) هنوز هم شناخته شده نیستند؛ متاسفانه بخشی از آن گناه ماست و بخشی هم گناه شرایط و اوضاعی است که به ما اجازه بیان را نداده است؛ اگر مسلمانان پس از رحلت پیامبر (ص)گرد همین آیه جمع شده بودند این همه کشتار انجام نمی شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha