پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 357376
۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
قرآن

حوزه / از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم علیه‌السلام انسانهای دیگری بر روی کره زمین زندگی میکرده اند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسایل، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم و نمیتوانیم همه جزئیات را کشف کنیم و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، بسنده کنیم.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» روایات متعددی به وجود انسانهایی قبل از حضرت آدم علیه‌السلام دلالت میکند.

*نظر امام باقر(ع) و امام صادق(ع)

امام صادق علیه‌السلام فرمودهاند: شاید شما گمان می‏کنید خدای عزوجل غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیآفریده است. نه، چنین نیست؛ بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آنها هستید. (کتاب توحید/۱/۲۷۷)

همچنین امام محمدباقر علیه‌السلام فرمودهاند: خدای عزوجل از روزی که زمین را آفریده، هفت عالم را در آن خلق (و سپس منقرض کرده است) که هیچ یک از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبوده‏اند و خدای تعالی همه آنها را از پوسته روی زمین آفرید و نسلی را بعد از نسل دیگر ایجاد کرد و برای هر یک، عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیآفرید و ذریهاش را از او منشعب ساخت... (خصال۲/۶۵۲/ح۵۴)

*دلایل مخالفت فرشته ها با خلقت آدم

همچنین بعضی از مفسرین در ذیل آیه مربوط به اعتراض فرشتهها به خلقت انسان، احتمال علم فرشتهها، از سابقه موجودات قبلی ساکن در زمین سخن گفتهاند: «قالوا أَتجعل فیها من یفسد فیها و یسفکالدماء (بقره/۳۰) گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مى‏آورى که تباهى کنند و خونها بریزند؟»

در تفسیر نمونه مینویسد: «بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگویى فرشتگان بهخاطر آن بوده که آدم نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلکه پیش از او نیز مخلوقات دیگرى بودند که به نزاع و خونریزى پرداختند. پرونده سوء پیشینه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!» (تفسیر نمونه/‏۱/۱۷۴)

*گروه قبل از آدم چه کسانی بوده اند

بنابراین، از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم علیه‌السلام انسانهای دیگری بر روی کره زمین زندگی میکردهاند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسایل، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم و نمیتوانیم همه جزئیات را کشف کنیم و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، بسنده کنیم. یکی از مصادیقی که در روایات راجع به آن صحبت شده است، نسناسان است. که قبل از خلقت حضرت آدم علیه‌السلام نسل آنها نابود میشود.

*از نگاه حضرت علی(ع)

حضرت علی علیه‌السلام میفرمایند: وقتى که خداى متعال اراده کرد که خلقتى را به دست قدرت خود ایجاد کند و این امر بعد از گذشت هفت هزار سال از خلقت جن و نسناس در زمین بود، آنگاه خداوند از طبقات آسمانها پرده برداشت و به ملائکه فرمود: به زمین بنگرید و اهل آن از جن و انس را ببینید، پس وقتى که نگاه کردند و اعمال معصیتآمیز آنها را دیدند، بر ایشان بسیار دشوار بود، آن وقت گفتند: پروردگارا! تو عزیز و قادرى و اینها خلق ضعیف تو هستند که با روزى تو زندگى مى‏کنند ولى تو را نافرمانى و معصیت مى‏نمایند و تو از آنها انتقام نمى‏گیرى، وقتى که پروردگار سخن آنان را شنید، فرمود: من مى‏خواهم در زمین جانشینى قرار دهم که حجت من در زمین من باشد، ملائکه گفتند: تو منزهى از اینکه در زمین موجودى را بیآفرینى که همانطور که جنیان در زمین فساد مى‏کردند، در آن فساد و و خونریزى کنند، پس این خلیفه را از ما قرار بده، چون ما تو را معصیت و نافرمانى نکرده و تو را به ستایش تسبیح مى‏گوییم و تقدیس مى‏نماییم، آنگاه خداى عزوجل فرمود: همانا من چیزى را مى‏دانم که شما نمى‏دانید، اراده کرده‏ام که به دست قدرت خود خلقى را بیآفرینم و از ذریه او پیامبران و بندگان صالح و امامان هدایتیافته‏اى قرار دهم و آنها را جانشینان خود بر خلقم در زمین قرار دهم و زمین خود را از لوث نسناس پاکیزه سازم و جنیان عصیانگر را منتقل کرده و آنها را در هوا و در اقطار زمین سکونت دهم و بین آنها و خلقم حجابى قرار دهم. (عللالشرایع/۱/۱۰۵)

*انسان های امروز ربطی به قبل از خلقت آدم ندارند

نکتهای که باید به آن توجه داشت، این است که انسانهای امروزی همه از نسل حضرت آدم علیه‌السلام هستند و هیچ ربطی به نسلهای قبلی ندارند و ظاهر آیات قرآنی بهخوبی این مطلب را نشان میدهد. که در موارد مکرر انسانها را با تعبیر «بنی آدم» خطاب قرار داده است:

«یا بنی آدم [اعراف/۲۷] ای فرزندان آدم

و اینکه حضرت آدم علیه‌السلام نیز به نسلهای قبلی ربطی ندارد و مستقل از آنها خلق شده، نیز مطلبی روشن است. از جمله دلایل آن اینکه در آیه ذیل به عدم وجود پدر برای حضرت آدم علیه‌السلام و خلق ایشان از خاک اشاره میکند: «إنّ مثل عیسى‏ عندالله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون [آلعمران/۵۹] مثل عیسى در نزد خدا، همچون آدم است که او را از خاک آفرید و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امین بهمنی IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    سبحان الله تعالی مطلب فوق بسیار آموزنده و ارزشمند بود . سپاسگذاریم
  • حامد IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    سلام اگر خطاب یا بنی آدم به افرادی باشد که از ذریه آدم ع باشند بعبارت دیگر خطاب خاص باشد چطور؟ یا اینکه بنی آدم را به جهت شرافت خاصشان از بین سایرین مورد خطاب قرار داده مانند بنی اسرائیل چطور ؟ این بحث خیلی مجمل مطرح شده و بخوبی پاسخگو نیست. خداوند به اندازه سعیشان پاداش دهد.
  • فراره GB ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    به نام خداوند بخشنده و مهربان که در حکمت ؛ رحمت ؛ فیض حیات ؛ صبر ؛ عشق و محبت ؛ علم و قدرت و عدل و اخلاق مطلق و نامتناهی ؛ بیکران و بینهایت وی هیچگونه استنطاق ؛ بازجوئی و بازپرسی ؛ ملامت و سرزنش ؛ بگیر و ببند و عذاب و جزای جهنمی نبوده و نمی باشد و نخواهد بود نه در مبداء و نه در بین راه و طول سفر و نه در معاد. به نام خدایی که تکالیف سنگین و دست و پاگیر و پیش پا افتاده ؛ بازدارنده و ترمز کننده رشد و نمّو و بلوغ قوای ادراکی فهم و عقل ؛ تلف کننده عمر و وقت و انرژی از قبیل ستایش و پرستش ؛ مناجات و نیایش ؛ دعا و عبادات ؛ احداث معابد و قربانی حیوانات بیگناه؛ سفر و زیارت امکان به اصطلاح مقدسه و خدمت و طاعت و بندگی را بر سر راه و پیش روی انسان قرار نداده و یوغ های سنگین و سبک شرایع دینی - مذهبی را بر گردن و دوش و گرده انسان ننهاده و هیچ انسانی را جهت هدایت بشر انتخاب و معبوث و اعزام و ارسال ننموده و در گوش سر هیچ انسانی یک جمله یا جملاتی را نجوا و زمزمه نکرده است، چه بطور مستقیم و چه غیر مستقیم. آری " افسانه نوین آفرینش " را با نام چنین موجود بخشنده و مهربانی آغاز می کنم و نه با نام خداوند غضبناک و خشمگین و انتقام جوی به اصطلاح انبیاء. خداوند متعال در مبداء یعنی در برترین حالت کمال ایده آل هستی و وجود خویش کلیه افراد انسانی را بطور همزمان و هم سن و در یک سن معتدل و هرکدام را در سطح کمال ایده آل بهشتی و از هستی و وجود خویش ، زیبا و خوب و دانا و توانا بسان خویش آفریده و به هرکدام از آنها حیات جاودانه اهداء نموده است. آگاهی یافتن از طول آن حیات بهشتی از لحظه آفرینش و تا آغاز سفر، خارج از توانایی شناخت و دانش علمی و معارف وحیانی دینی می باشد. از همه مهمتر اینکه هرکدام از افراد انسانی در حالت بهشتی هستی و وجود از یک خانواده ده عضوی مشتمل بر پنج آدم و پنج حوای خودی و با هدف زوجیت با خود و تجربه عشق خویشتن و در قالب پنج زوج مختلف آفریده شده اند با ده کالبد جداگانه و هرکدام در سطح کمال ایده آل . زوجیت با غیر و تولید مثل از طریق آمیزش جنسی فقط به طول سفر تعلق دارد و بین آغاز و پایان سفر و یا بین مبداء و معاد محصور و محدود می باشد. حرکت هستی و وجود از نهایت کمال به سوی نهایت نقصان و بازگشت آنها، سَفَر خود خداوند است به عنوان کل بهمراه کلیه موجودات زنده و غیر زنده به عنوان اجزاء.