چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
میرباقری

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان داشت: باید خود را به وادی قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام نزدیک کنیم، چراکه قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام دو حقیقت واحدند و تنها راه‌حل جامعه بشری هستند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی میرباقری، در نخستین شب از شب های قدر در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) در وصف حضرت  علی علیه السلام گفت: سراسر قرآن کریم اوصاف حضرت علی علیه السلام است حتی برخی از متعصبین اهل سنت 300 آیه در قرآن را در وصف حضرت علی علیه السلام می‌دانند.

وی با بیان این که برخی از کمالات حضرت به دلیل جلوگیری از انحراف عوام بیان‌نشده است، اظهار داشت: حضرت علی علیه السلام در زهد و بندگی بی‌نظیرترین مخلوق بر روی این کره خاکی هستند و در عین داشتن نعمت های فراوان، بر سفره خود جز نمک و نان جو قرار نمی داد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: گذشته از این‌که تمام عمر حضرت علی علیه السلام بندگی بود، طبق فرموده حضرت رسول اکرم (ص) یک ضربت شمشیر علی علیه السلام در جنگ خندق افضل از عبادت هفتاد هزار سال جن و انس است به‌نحوی‌که روز، روزه ‌بگیرند و شب به عبادت بپردازند.

حجت‌الاسلام‌و المسلمین میرباقری در ادامه درباره جایگاه معصومین علیهم السلام گفت: هیچ عاملی در معصومین و اعمالشان غیر از رضای الهی اثر ندارد و امام متصل به‌حق است و این اتصال همیشگی به منبع لایزال الهی موجب شده است که هیچ عاملی در او اثر نگذارد.

وی خاطرنشان کرد: تعبیری در نهج الابلاغه از حضرت علی علیه السلام در این موضوع نقل‌شده است که حضرت می‌فرمایند «اگر همه مردم عالم دور من جمع شوند ذره‌ای بر عزت و نفوذ من اضافه نمی‌شود چنانچه که تفرقه همه عالم هم ذره‌ای در من وحشت و تنهایی ایجاد نمی‌کند.»

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به روایتی از امام هادی علیه السلام گفت: بر اساس روایت این امام همام، اگر کسی معتصم در خدا شود، هیچ عاملی در او اثر نمی‌گذارد، بنابراین، ریشه عصمت امامان معصوم همین اعتصام به الله است.

وی درباره صفت «عزیز» خداوند گفت: خداوند عزیز است، یعنی این‌که خداوند متعال نفوذناپذیر است و هیچ عاملی در او اثر نمی‌کند در مقابل ما عبد هستیم و در نهایت ذلت هستیم و هیچ اراده‌ای از خود نداریم و یک‌راه برای عزت بنده وجود دارد، آن‌هم معتصم شدن به خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری با بیان این که شیطان با همه قوا و با لشکر و مکر و حیله‌ای که دارد در تلاش است به هر نحوی ما را بلغزاند و منحرف کند، عنوان کرد: انسان همیشه باید در این فکر باشد که در مقابل هجوم شیطان دوام بیاورد و سپری در مقابل خدعه‌های شیطان قرار دهد.

وی معتصم به خدا را از هر گزندی مصون دانست و گفت: متقی کسی است که در مسیر خدا راه می‌رود و زمانی که متوجه شیطان و دسیسه‌های او می‌شوند، وارد سیر مراقبت‌های ویژه می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری با تأکید بر این که اگر همه وجود ما غرق در امیر المومنین علیه السلام شود، شیطان نمی‌تواند در ما رخنه کند، عنوان کرد: اگر انسان وصل به امام(ع) شد خود انسان مبدأ طهارت و هدایت خواهد شد، بنابراین باید در همه عمر معتصم به امام(ع) باشیم.

استاد حوزه علمیه  درباره جایگاه شب قدر و اهمیت احیا در آن گفت: شب احیا شب‌بیداری و به حیات رسیدن است و راه این احیا، معتصم شدن به امام معصوم(ع) است. ما باید خود را به وادی قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام نزدیک کنیم، چراکه این قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام دو حقیقت واحد و تنها راه‌حل جامعه بشری هستند.

وی ماه رمضان را ماه نزول قرآن و عترت دانست و افزود: در ماه رمضان داعی انسان‌ها خود پیامبر اکرم (ص) هستند و این ضیافت رحیم ضیافت قرآن و ولایت است؛ قرآنی که از بالاآمده است درب‌های آن روی ما بازشده است و قلب این ماه شب‌های قدر است.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha