چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد ملکی مدیر موسسه معارف قرآن و اهل بیت

حوزه/ فرهنگ هویّت ماست و از آنجا که از پیچیدگی برخوردار است، اجازه لحظه ای غفلت را به ما نمی دهد و می بایست که از آن پاسداری کنیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام و المسلمین احمد ملکی، مدیر موسسه معارف قرآن و اهل بیت(ع) که یکی از روحانیون پرتلاش در عرصه فرهنگ دینی است و سالیان سال به صورت خودجوش در این عرصه گام برداشته به تبیین ضرورت توجه به حوزه فرهنگ و ... پرداخته که حاصل آن در پی می آید.

فعالیت موسسه معارف قرآن و اهل بیت (ع)  از چه سالی آغاز و چه اهدافی را دنبال می کند؟

موسسه معارف قرآن و اهل بیت(ع) از سال 1379 با استعانت از خداوند متعال و توفیقات الهی و عنایات خاصه اهل بیت (علیهم السلام) در راستای گسترش فرهنگ تشیع، در اصفهان راه اندازی شد.

یکی از اهداف ما در این موسسه آن است که فرهنگ دینی را در جامعه جاری کنیم. که از آن جمله می توان به تقویت فعالیّت های فرهنگی و ترویج اندیشه های قرآنی اشاره کرد و خدا را شاکریم از این که این امر با سیاست گذاری، نظارت و بستر سازی در حد وسیعی محقق شده است.

دیدگاه شما نسبت به حوزه فرهنگ دین و تقویت بنیه‌های فکری چیست؟

نگاه ما به مقوله فرهنگ، فارغ از هر نوع نگرشی، نگاهی حمایتی است. از آنجا که گسترش دین و آموزه‌های مذهبی، تعیین‌کننده‌ترین عامل برای اصلاح و هدایت جامعه و مؤثرترین بستر برای رشد و تکامل معنوی جامعه است، از ابتدا در متن اهداف و برنامه‌های این مؤسسه قرار داشته. اگرچه فرهنگ یک امر انحصاری نیست و متعلق به همه است، لذا به هر میزان این فرهنگ از رشد و بالندگی برخوردار باشد، سلامت، امنیت، پیشرفت فکری و روحی جامعه بیشتر تضمین می شود. از این رو نمی بایست که فرهنگ را به یک ایده و نظر منحصر کنیم، بلکه باید همه افراد در این موضوع مشارکت داشته باشند، چرا که فرهنگ در چارچوب دین تعریف می شود و همه باید برای اقامه دین قیام کنند و نسبت به مقوله فرهنگ حساسیت داشته باشند و از آن حمایت کنند.

به نظر شما چه مشکلات وموانعی پیش روی فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد و راه‌حل‌های برون‌رفت از این مشکلات چیست؟

متأسفانه گاهی مشاهده می شود که ارتزاق و وابستگی به فرهنگ مخالف، ناچاراً ابعاد دیگر جامعه را به سمت جهت مخالف سوق می دهد و نقش استقلال فرهنگ را مستهلک می کند، البته هجوم به فرهنگ اسلامی بيجهت و اتفاقی نيست، بلکه یکی از اهداف اصلی استعمارگران است. بنابراین فرهنگ هویّت ماست و از آنجا که از پیچیدگی برخوردار است، اجازه لحظه ای غفلت را به ما نمی دهد و می بایست که از آن پاسداری کنیم.

این هویّت را در ضمن این آیه از سوره ی نساء درمی یابیم. خداوند می فرماید: « وَدَّ الَّذينَ‏ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ‏ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَميلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً » اى مردم! دشمنان شما دوست دارند كه از دو چيز غفلت ورزيد        «أَسْلِحَتِكُمْ»، نمايى از دفاع، و «أَمْتِعَتِكُمْ» ، آن حقيقت و مجموعه‌ى سرمايه‌ها. اگر از دفاع و سرمايه‌ها غافل شويم، آن‌گاه « فَيَميلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً »، يورش ناگهانى و شبيخون دسته جمعى دشمن براى شهر و ديارى كه هيچ مرزى را براى پاسدارى ندارد، آسان و ميسور خواهد بود.

اهمیّت و جایگاه کار فرهنگی را در تبیین معارف دینی چگونه ارزیابی می کنید؟

در واقع کار فرهنگی از دیرباز در سطوح مدیریتی متفاوت انجام می شده است. حتی در زمانی که دولت های قبل از انقلاب، از مباحث دینی و فرهنگی، حمایت نمی کردند، بعضی از افراد شاخص در مساجد، فعالیّت های قرآنی و فرهنگی داشتند و بار این فعالیّت را به دوش می کشیدند و از خودشان هزینه می کردند و ماحصل آن را در بروز انقلاب اسلامی و برپایی حکومت دینی مشاهده می کنیم و این مسئله نشان از جدایی ناپذیر بودن فرهنگ از دین دارد.

اشاره ای هم به اقدامات و فعالیّت های موسسه معارف قرآن و اهل بیت (ع) کنید.

  1. اقدام در خصوص توزيع كتاب های مناسب براي تکایا، جلسات مذهبی، مساجد، سازمان ها، ارگان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی.
  2. استفاده از ظرفیّت خیرین در جهت اعتلاء بخشی به فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی.
  3. تلاش برای مدیریت مطالعه، با اجرای طرح های همگانی در مناسبت های خاص.
  4. تنوع بخشی و طبقه بندی بسته های فرهنگی.
  5. ايجاد و توسعه ايستگاه هاي مطالعه در فضاهای عمومی و ...

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مسعود علیرضایی IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام. خدا را شکر که هنوز از وجود چنین روحانیون فعال در عرضه فرهنگ بهره مندیم . از زحمات ارزشمند ایشان که شبانه روز و بدون چشم داشتی وقت خود را جهت ترویج فعالیت های فرهنگی قرار داده است صمیمانه تشکر می کنیم و از خداوند متعال برای ایشان توفیقات روز افزون آرزومندیم. و خوشحالیم که ما مردم دیزیچه از وجود چنین روحانی ارزشمندی بهره مند هستیم