شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه / مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هر صفت ممدوحی را که شارع می‌پسندد می‌توان گفت محاسن اخلاق است ولی کارهایی که بوی مبارزه با نفس و از خودگذشتگی و ایثار در آنها وجود دارد و به نوعی بیانگر ویژگی کرامت و بزرگواری انسان است مصادیق مکارم اخلاق است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» ، آیت الله حسینی بوشهری ظهر امروز در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه با اشاره به فرازی از این دعا اظهار کرد: امام سجاد(ع) در این دعا می‌فرمایند " وَ هَبْ لى مَعالِىَ الْاَخْلاقِ، وَاعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ" " و خوى عالى را به من عنايت فرما، و از فخرفروشى محافظتم كن".

وی بیان کرد: حضرت امام سجاد(ع) در این دعا یک مطالبه دارد و از سوی دیگر نگران آفت‌هایی است که ممکن است به او برسد که اگر دچار آن شود کل عمل او باطل می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مقصود از معالی اخلاق، سجایای عالی انسانی است، سجایایی که از ملکات عالی انسانی در وجود آدمی پیدا می‌شود و از رهگذر آنها انسان به کمالات می‌رسد و رشد می‌کند و برخوردار از صفات محموده می‌شود.

وی افزود: پیامبر(ص) می‌فرمایند خدای بزرگ معالی و مکارم اخلاق را دوست می‌دارد ولیکن صفت‌های پست، ناپسند و رذیلانه را زشت و ناپسند می‌شمارد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه پیامبر(ص) می‌فرمایند فلسفه بعثت من در میان جامعه بالا بردن و رشد دادن مکارم اخلاق است گفت: پیامبر(ص) در روایتی می‌خواهند بیان کنند که زمینه مکارم اخلاق در بین انسان‌ها وجود دارد و من مبعوث شده‌ام که آن را بالاتر ببرم نه اینکه آن را به وجود آورم.

وی با اشاره اینکه پیامبر(ص) می‌فرمایند من برای مکارم اخلاق و محاسن اخلاق مبعوث شده‌ام عنوان کرد: از این روایت به این نتیجه می‌رسیم بین مکارم اخلاق و محاسن اخلاق فرق وجود دارد و البته باید بدانیم که رتبه مکارم اخلاق از محاسن اخلاق بالاتر است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد محاسن اخلاق گفت: امام صادق(ع) فرمودند: اولین ویژگی این است که با مردم به نرمی برخورد کند و دوم اینکه حرف‌های دلنشین و پاک و پاکیزه داشته باشد و سوم اینکه موقعی که با برادر دینی مواجه می‌شود گشاده‌رو باشد.

وی ابراز داشت: رفتن به عیادت مریض، تشییع جنازه و دید و بازدید با اقوام از جمله ویژگی‌های محاسن اخلاق هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تفاوت‌های بین مکارم اخلاق و محاسن اخلاق گفت: صفاتی که در انسان وجود دارد به عنوان حسن خلق الزاماً دلیل بر شرافت و انسانیت انسان نیست و ممکن است آدم‌هایی که باطنی آلوده و ناپاک دارند و کینه دیگران را بر دل دارند در ظاهر خوب اینگونه رفتار کنند.

وی بیان کرد: هر صفت ممدوحی را که شارع می‌پسندد می‌توان گفت محاسن اخلاق است ولی کارهایی که بوی مبارزه با نفس و از خودگذشتگی و ایثار در آنها وجود دارد و به نوعی بیانگر ویژگی کرامت و بزرگواری انسان است مصادیق مکارم اخلاق است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به روایتی از مصادیق مکارم اخلاق گفت: امام صادق می‌فرماید کسی که رابطه‌اش را با تو قطع می‌کند تو با او ارتباط برقرار کن، اگر زمانی که نیاز به کمک داشتی و به تو کمک نکرد در زمانی که نیاز دارد تلافی نکن و به او کمک کن و اگر به تو دشنام داد به او سلام کن.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha