جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عید فطر

حوزه/ مسلمانان در روز عید فطر بعد از یک ماه کنترل امیال نفسانی، اطاعت از دستورات خدا و تحمل تمام سختی ها و شب زنده داری ها و آمرزش گناهان، جشن می گیرند.

حجت الاسلام مهاجریان در گفتگو با خبر نگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر گفت: در دین اسلام چند روز به عنوان عید بزرگ مسلمین معرفی شده شامل عید قربان، عید غدیر ، روز جمعه و عید سعید فطر است  که هرکدام فلسفه خاصی دارد.

وی در خصوص روز اول شوال به عنوان عید سعید فطر، خاطر نشان کرد: روزی که انسان به سعادت و پاکی برسد، عید است و مسلمانان بعد از یک ماه کنترل امیال نفسانی، اطاعت از دستورات خدا و تحمل تمام سختی ها و شب زنده داری ها، برای آمرزش گناهان باید جشن بگیرند.

استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: عیدسعید فطر روز بزرگ بندگی است که تمام مسلمانان جهان با وحدت و همدلی و همزمان با هم ندای اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ ... خدایا اى اهل بزرگى و عظمت و اى شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و اى شایسته عفو و رحمت و اى شایسته تقوى و آمرزشو..." سر می دهند.

امام جمعه طبس بابیان این که نماز عید فطر مستحب است، گفت: اکثریت مراجع نماز عید فطر را در زمان غیبت امام عصر مستحب می دانند و آن را به جماعت می خوانند .

وی  ادامه داد: مسلمانان با خواند نماز عید فطر، بندگی در درگاه خداوند و سرافرازی اسلام در کنار یکدیگر را به نمایش می گذارند و از تمام نعمت های که خداوند به آنان داده شکر گزار می کنند.

حجت الاسلام مهاجریان، در خصوص زکات فطریه نیز گفت: زکات فطریه هنگام غروب شوال بر همگان واجب می شود و باید آن را پرداخت کرد.

حجت الاسلام مهاجریان بابیان فلسفه دادن فطریه گفت:هرنعمتی زکاتی دارد و زکات تمام نعمت های ماه رمضان از قرار دادن شب قدر تا انجام هر عملی که در این ماه چند برابر محاسبه می شود، مثل خواندن یک آیه از قرآن که برابر با خواندن یک ختم قرآن است تا نفس کشیدن و خواب که عبادت است، باید زکات تمام این نعمت ها در روز عید فطر داده شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha