پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کرسی آزاد اندیشی

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب، تقویت کرسی های آزاداندیشی را یکی از لوازم جدی تحول مطلوب در علوم انسانی برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا شریعتمداری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه حوزه و دانشگاه و تلاش در مسیر اسلامی سازی علوم انسانی اظهار داشت: بر اساس واقعیت ها و با توجه به بینش ها و نگرش ها و مبانی نظری و فکری باید به یک سری از هنجارها و باید ها و نبایدها برسیم که در مقام حکم کردن و داوری نمودن بی شک متاثر از نگرش های دینی خواهیم بود.

وی افزود: در واقع در این مقام و مرحله نمی توان به دور از نگرش های دینی به تحول در علوم انسانی اقدام کرد ، ضمن آن که می بایست تحقیقات میدانی و مطالعات عینی را تقویت نموده و در زمینه بینش ها و نگرش ها و بنیادهای نظری تاملات چندباره ای داشته باشیم.

عضو انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کرد: از سویی یکی از لوازم اصلی ایجاد تحول مطلوب در علوم انسانی و حرکت به سمت اسلامی سازی آن ها ، وجود کرسی های آزاداندیشی و محافلی در رابطه با تقویت جنبش نرم افزاری است که در آن ها این امکان پدید آید که بدور از تعصب های بیجا و اتهام به دیگران و در یک فضای باز علمی، هر کسی بتواند آزادانه دیدگاه خود را بیان کرده و آن را در معرض نقد و بررسی دیگران قرار دهد.

وی با اشاره به این که در سال های اخیر تحولات خوبی را شاهد بوده ایم، گفت: به ویژه انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم با بهره گیری از تجربه هایی که در ادیان و مذاهب دیگر است توانسته قدم های خوبی برداشته و آثاری را به جامع علمی عرضه و ارایه کند.

وی اضافه کرد: از جمله مجموعه مقالاتی که در خصوص سنت مناظره در اسلام آماده و تدوین شده و دیدگاه علمای شیعه در باب ادیان و دیگر مذاهب نیز آمده، همچنین نشست ها و جلساتی که خروجی های خوبی در انجمن داشته است.

 عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: در حال حاضر انجمن ادیان و مذاهب حوزه پروژه های ارزشمندی نیز در دست اقدام دارد از جمله تدوین مجموعه مقالاتی درباب فرق تشیع و تسنن که به زودی آماده می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: بی شک ما اگر به ادایان و مذاهب مختلف توجه کنیم با توجه به این که اکثریت انسان های روی کره خاکی به هر حال به یکی از ادیان ملتزم هستند، لذا با استفاده از تجربه های دیگر ادیان می توانیم به نقاط ضعفی که احیاناً در برداشت های دینی وجود دارد، دست یافته، همچنین نقاط قوت را بشناسیم تا بهتر بتوانیم با مفاهیم و معارف دینی خود به سمت تحول علمی گام برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتمداری تاکید کرد: انجمن ادیان و مذاهب حوزه در کنار دیگر انجمن های علمی حوزه بستر مناسبی فراهم کرده که اگر این ها در یک فرآیند هم افزایی قرار بگیرند می توانند به رونق آزاداندیشی در حوزه های علمیه و دیگر مجامع علمی کشور کمک شایان توجهی کنند.

وی افزود: به لطف الهی تحولاتی سال هاست در حوزه شروع شده اما باید تلاش کرد که آن را هر چه بیشتر عمیق تر و کاربردی تر کرد

وی گفت: در هر صورت انجمن های علمی حوزه در شکل گیری فضای آزاداندیشی و نقد و بررسی علمی تاثیر بسزایی در تحولات حوزه داشته اند که باید ضمن حمایت از آن ها شرایطی فراهم کرد که بهتر بتوانند منشا آثار و برکات باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha