جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
دین اسلام

حوزه/ در اسلام بزرگداشت و تجلیل از شخصیت افراد بر مبنای تقواست و نه بر اساس رانت و رابطه، این ویژگی از افتخارات دین مبین اسلام و تشیع است.

حجت الاسلام و المسلمین ایوب حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تهران، با تبریک  دهه کرامت و ایام ولادت حضرت معصومه(س) و  امام رضا(ع)، گفت: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) درباره خواهر بزرگوارش، حضرت فاطمه معصومه(س)، که در زیارت نامه ایشان نیز نقل شده، می فرمایند «يا فاطمةُ اشْفعي لي في الجنَّةِ فإن لكِ عنداللهِ شأناً مِنَ الشّأنِ»؛ بیان این جمله از سوی امام معصوم(ع) جایگاه ممتاز و والای حضرت معصومه(س) را به خوبی تبیین می کند.

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: در دورانی که حضرت کاظم(ع) در زندان بودند و شرایط برای امام رضا(ع) مهیا نبود، حضرت معصومه(س) پاسخگوی سئوالات مردم و شیعیان بود و این مسئله نشان از تقوای بالا و مسئوبیت پذیری ایشان دارد.

وی افزود: در بیان ائمه معصومین(ع) زیارت حضرت معصومه(س) را همچون زیارت حضرت زهرا(س) دانسته اند و این مهم نمایانگر منزلت و عظمت ایشان می باشد، خصوصاً که در همه ابعاد علم، تقوا، اخلاق حسنه و تمام کمالات انسانی مورد تایید پدر بزرگوارشان بودند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه با اشاره به استقبال بی نظیر مردم قم از حضرت معصومه(س)، اظهار داشت: در روایات متعددی شهر مقدس قم را مرکز تجمع شیعیان و نشر علوم دینی معرفی کرده اند و ارزش های علمی و معنوی که برای قم نقل شده، با حضور کریمه اهل بیت(ع) در جایگاه رفیع خویش قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده با بیان این که در اسلام بزرگداشت و تجلیل از شخصیت افراد بر مبنای تقواست و نه بر اساس رانت و رابطه، این ویژگی را از افتخارات دین مبین اسلام و تشیع دانسته و تصریح کرد: طبق آیه شریفه «¬إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم¬» مرد یا زن بودن هیچ امتیاز و برتری نسبت به هم ندارند و گرامی ترین افراد نزد خداوند متعال و مؤمنین، با تقوا ترین و با فضیلت ترین آنهاست. بنابراین حضرت معصومه(س) با دارا بودن ویژگی های برتری همچون حیا، تقوا و عالم بودن به مسائل سیاسی و فرهنگی جامعه، باعث گردید تا ایشان نیز همچون حضرت زهرا(س) الگویی نمونه برای عموم مؤمنین جامعه و خصوصاً دختران جوان باشند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پاکدامنی از بارزترین ویژگی های اخلاقی و رفتاری حضرت معصومه(س) بود، گفت: رعایت حجاب اسلامی توسط بانوان جامعه اسلامی در واقع تعظیم شعائر دینی است، و لذا باید علاوه بر حفظ پاکدامنی، به تأسی از کریمه اهل بیت(س)، سعی کنند در همه ابعادی که حضرت نمونه و الگو بودند، از آن ویژگی ها بالاخص «رعایت تقوای عملی» پیروی کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha