سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ نشست اساتید علم کلام حوزه علمیه قم

حوزه/ اساتید سطح عالی کلام حوزه علمیه قم در نشستی با مدیر حوزه علمیه استان قم با استقبال از احیای علم کلام بر ضرورت توجه جدی به مسئله امامت و مهدویت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» نشست هم اندیشی اساتید دروس کلام سطوح عالی حوزه علمیه قم با حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه  استان قم در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

*لزوم رونق گرفتن علم کلام در حوزه

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین احمد  فرخ فال در سخنانی با اشاره به تاکیدات مراجع عظام تقلید در زمینه مباحث اعتقادی حوزویان و احیای علم کلام، گفت: براین اساس هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین بحث احیای موضوع علم کلام را در دستورکار جدی خود قرار داد.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید مباحث اعتقادی و کلامی به گونه ای در این حوزه پررنگ شود که طلاب بتوانند در مقابل تعارضاتی که تکفیری ها و سلفی ها ایجاد کرده اند، مجهز باشند. 

مدیر حوزه علمیه قم همچنین بر لزوم رونق گرفتن کرسی علم کلام در حوزه تاکید کرد و ابراز داشت: یکی از اجلاسیه های مجمع عمومی جامعه مدرسین به موضوع احیای علم کلام اختصاص یافت و ما در این محفل از حضور بابرکت حضرت آیت الله جوادی آملی استفاده کردیم و اساتید در اهمیت به این موضوع توجیه شدند.

*اجرایی شدن طرح جامع علم کلام از سال تحصیلی جدید 

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی دبیر کمیته کلام و پاسخگویی به شبهات مجمع عمومی جامعه مدرسین در سخنانی با اشاره به پیش نویس طرح جامع علم کلام، گفت: 14 جلسه عمومی و خصوصی برگزار شد تا اجرای این طرح برای سال تحصیلی جدید قطعی شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع کلام از سال تحصیلی جدید رسمی می شود، ابراز داشت: این طرح در گام نخست برای پایه های هفت و هشت به گونه ای که حجم دروس دیگر را تحت الشعاع قرار ندهد، اجرایی خواهد شد. 

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: 4 هزار طلبه در پایه های هفت و هشت به تحصیل می پردازند که اگر 2 هزار نفر نیز در این طرح شرکت نکنند، برای تامین استاد 2 هزار محصل به 50 استاد نیازمند هستیم.

*لزوم فراگیری کرسی علم کلام همانند درس تفسیر  هم اندیشی اساتید دروس کلام سطوح عالی حوزه علمیه قم

در ادامه آیت الله مویدی قمی، استاد سطح عالی و خارج حوزه با ابراز امیدواری از اینکه علم کلام همانند درس تفسیر در دروس رسمی حوزه قرار گیرد، گفت: بنده حدود 14 سال است که درس تفسیر می گویم؛ هر چند در گذشته مشکلاتی بود، اما امروز الحمدالله علاوه بر تفسیر قرآن؛ معارف نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، رساله حقوق امام سجاد(ع) و علوم قرآن نیز بیان می شود.

این استاد سطح عالی و خارج حوزه تصریح کرد: درس کلام با روزی دوساعت در هفته آغاز شود تا اینکه همانند تفسیر فراگیر شود و مدیریت استان با پشتیبانی مراجع عظام این قضیه را پیگیری کنند.

*لزوم عدم غفلت از شبهات نوآمد

سپس حجت الاسلام والمسلمین گرجیان مدیرگروه رشته و کلام موسسه باقرالعلوم(ع) بر لزوم حمایت از درس های آزاد کلام تاکید کرد و گفت: در این زمینه می توان از مجمع عالی حکمت که به فرمایش مقام معظم رهبری و پشتیبانی مراجع تقلید و اساتید برجسته حوزه به فعالیت می پردازد، کمک جدی گرفت.

وی با بیان اینکه مجمع عالی حکمت فقط به فلسفه اختصاص ندارد، ابراز داشت: جلسه های کلام با جدیت در این مجمع تشکیل و برروی عرصه های نوآمد نظیر مباحث شبهه شناسی، مهدویت و وهابیت کار می شود.

این استاد حوزه بر لزوم ارائه اطلاعات برای نقد کتب علیه شیعه تاکید کرد و گفت: همچنین شبهات نوآمد را باید مورد نقد قرار داد تا مورد غفلت قرار نگیرند.

*ضرورت تدوین برنامه نظام مند علم کلام

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین خزائلی بر ضرورت احیا و فراوانی مباحث علم کلام تاکید کرد و گفت: این کار باید براساس برنامه ای نظام مند صورت گیرد.

وی با بیان اینکه درس کلام در قالب دروس اصلی ارائه شود، گفت: امتیازاتی برای علم کلام قرار گیرد تا مورد توجه محصلیت قرار گیرد.

*لزوم برگزاری کلاس های تخصصی علم کلام

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی از اساتید حوزه با بیان اینکه مباحث اعتقادی و کلام را به دو قسم عمومی برای جمیع سطوح مختلف و بخش تخصصی قرار دهید، ابراز داشت: امروز مباحث کلامی انجیل اوج گرفته است و مباحث بسیار پیچیده ای دارد که میتوان به این موضوع در کلاس تخصصی پرداخت.

*ضرورت توجه به امامت و مهدویت در دروس کلام

سپس حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی استاد درس خارج حوزه بر ضرورت پرداختن به علم کلام در هرروز ایام تحصیلی طلاب تاکید کرد و گفت: امروز دین مورد هجمه جدی از سوی افراد قرار گرفته است و به همین دلیل حوزه علمیه موظف است به دفاع از مبانی اصیل دین و مکتب بپردازد.

وی افزود: امروز امامت امیرالمومنین(ع) و مسئله وجود امام زمان(ع) مورد تهاجم  است و براین اساس در دروس کلام به این موضوعات پرداخته شود.

*لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی علم کلام

در ادامه حجت الاسلام والمسمین عباسی از اساتید حوزه در سخنانی بر ضرورت پرداختن به علم کلام تاکید کرد و گفت: طلاب را باید در زمینه اعتقادات مجهز کرد.

وی با ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه بانک اطلاعاتی علم کلام ایجاد شود، اظهار داشت: باید امثال علامه حلی را در عرصه کلام را الگوی خود قرار دهیم.

این استاد حوزه بر ضرورت نهادینه سازی علم کلام از سال تحصیلی جدید تاکید کرد و گفت: مدیریت محترم حوزه علمیه قم و برنامه ریزان احیای طرح کلام، سوابق علمی اساتید را به طلاب معرفی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم لاجوردی از اساتید حوزه نیز در سخنانی بر ضرورت تدوین سرفصل های دروس تاکید کرد و ابراز داشت: نباید اجازه داد هرکسی که از بیرون می آید به اسم آزادشدن علم کلام در دروس حضور داشته باشد.

*ضرورت تبیین فلسفه علم کلام

سپس حجت الاسلام والمسلمین جوادی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء  با بیان اینکه آثار بزرگی نظیر «کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد» جاوید و ماندگار هستند، ابراز داشت: قطعا با توجه به مدرن شدن نظامات فکری و مناسبات جهانی فقط تمرکز بر روی این آثار، پاسخگو نخواهد بود.

وی افزود: به نظر می رسد پیش از بررسی دانش علم کلام باید به فلسفه علم کلام بپردازیم و پرسش های ذاتی را در خود مورد توجه قرار دهیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حبیبی از اساتید حوزه نیز تاکید کرد: با علوم دیگر از درب آشتی دربیاییم تا زمینه رشد و تعالی علم کلام را فراهم کرده باشیم و برخی مسائل نیز با تدبیر علمی اساتید قابل حل است.

*علم کلام باید زودتر احیا می شودهم اندیشی اساتید دروس کلام سطوح عالی حوزه علمیه قم

سپس حجت الاسلام والمسلمین قلی پور با ابراز تاسف از اینکه پس از گذشت بیش از سی و پنج سال از انقلاب اسلامی به فکر احیای علم کلام افتاده ایم، گفت: علم کلام مقدم بر سایر علوم است و باید زودتر احیا می شد.

وی با بیان اینکه با صرف بیان آیات و روایات نمی توان به شبهات قشر تحصیلکرده و دانشگاهی پاسخ داد، ابراز داشت: علم کلام را احیا کنید و درس مستقلی هرروز در هفته شروع شود.

این استاد حوزه بر ضرورت توجه به انتخاب مدرسین علم کلام تاکید کرد و گفت: کمیته ای تشکیل شود و به مدرسین علم کلام مجوز تدریس بدهد تا هرکسی این علم را تدریس نکند.

*ضرورت تجهیز طلاب به علم کلام

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین گنجی بر ضرورت تجهیز طلاب به علم کلام تاکید کرد و گفت: امامت و مهدویت از ضروری ترین مباحث است که باید به آنها در دروس علم کلام توجه کرد.

وی با بیان اینکه شبهات در باب مناظره مطرح شود تا طلاب مسلح تر شوند، ابراز داشت: ابتدا باید خودمان مسلط شویم وسپس به سراغ دیگران برویم و پاسخ به شبهات دهیم.

*درس علم کلام جدید در برنامه درسی گنجانده شود

سپس حجت الاسلام والمسلمین محمدی بر ضرورت احیای علم کلام به معنای خاص خود تاکید کرد و اظهار داشت: مباحث فلسفی کتاب های خاص خود را دارد و به همین دلیل مباحث کلامی براساس کتاب و سنت تدریس شود.

وی افزود: همچنین پیشنهاد می کنم یک درس به نام علم کلام جدید گذاشته شود.

*ضرورت ارائه سرفصل به اساتید

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی گلپایگانی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در سخنانی بر ضرورت ارائه سرفصل علم کلام به اساتید تاکید کرد و گفت: بحث کلام علم پایه است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: اساتید در کلاس های خود به مسئله امامت توجه جدی داشته باشند.

*لزوم تربیت اساتید علم کلام در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری از اساتید درس خارج حوزه با بیان اینکه  درس کلام برای طلاب تا پایه ششم درنظرگرفته شود، گفت: به نظر حقیر باید با دعوت از اساتید برجسته حوزه نظیر حضرات آیات جوادی آملی، سبحانی، حسن زاده و مصباح در زمینه تربیت اساتید علم کلام نیز گام برداشته شود.

وی با بیان اینکه امروز باید بحث کلام را از حالت تدافعی به شیوه تهاجمی تبدیل کرد، ابراز داشت: در این زمینه فقط به شبهه شناسی نباید اکتفا کرد و به شناسایی آسیب های دشمنان پرداخته شود.

*دغدغه های اساتید پیگیری می شود

در پایان این نشست حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم با قدردانی از اهتمام خالصانه اساتید دروس کلام سطوح عالی حوزه، خاطرنشان کرد: دغدغه های اساتید کلام در زمینه برنامه ریزی برای گنجاندن این درس از ابتدا تا پایان تحصیل در کمیته کلام مجمع عمومی جامعه مدرسین در حال بررسی است.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha