پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست اساتید علم کلام حوزه علمیه قم

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: به نظر می رسد پیش از بررسی دانش علم کلام باید به فلسفه علم کلام بپردازیم و پرسش های ذاتی را در خود مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  مرتضی جوادی آملی در نشست هم اندیشی اساتید دروس کلام سطوح عالی حوزه علمیه قم با مدیر حوزه علمیه  استان قم که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: امروز دانشی در زمینه فلسفه علوم نظیر «فلسفه فقه»، «فلسفه کلام» و «فلسفه فلسفه» تولید شده که این دانش، علوم را به لحاظ های مختلف بررسی می کند.

وی افزود: این دانش عرصه های مختلف علوم را از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار می دهد و موضوع و اهداف علوم را گسترده تر معرفی می کند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه در گذشته نظام دینی براساس تکلیف بوده، گفت: امروزه نظام دینی را جامعه براساس حقوق تعریف می کند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی افزود: زمانی می گفتند از بشر چه انتظاری است در حالی که امروز می گویند از دین و خدا چه انتظاری است و این مسئله نشان می دهد بحث ها کاملاً متفاوت شده است.

وی تصریح کرد: به دانش فلسفه علوم در خصوص فلسفه علم کلام با توجه به انتظاراتی که از این علم وجود دارد، پرداخته شود.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه آثار بزرگی نظیر «کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد» جاوید و ماندگار هستند، ابراز داشت: قطعا با توجه به مدرن شدن نظامات فکری و مناسبات جهانی فقط تمرکز بر روی این آثار، پاسخگو نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی تصریح کرد: همچنین اگر نسبت به کتاب های کلامی که در دوره اخیر چاپ شده آسیب شناسی صورت بگیرد و عنوان شود که این آثار می توانند نیازهای جامعه حوزوی را پاسخ بگویند، پاسخ مثبت نخواهد بود.

وی افزود: به نظر می رسد پیش از بررسی دانش علم کلام باید به فلسفه علم کلام بپردازیم و پرسش های ذاتی را در خود مورد توجه قرار دهیم.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه پرداختن به دانش های همجوار با کلام در رشد و تقویت این علم بسیار موثر است، گفت: برخی از دانش ها به افول می روند چرا که سایر دانش های همجوار قوت پیدا کرده و توانسته اند همان مطالب را در بیان دیگری داشته باشند.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha