سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مراسم عزاداری بیوت مراجع

حوزه/ مراسم سالروز شهادت جانسوز پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام محمد باقر (ع)، امروز با حضور علما، طلاب و اقشار مختلف مردم در بیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی با حضور این مرجع تقلید برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام میر شفیعی از وعاظ و خطبای حوزه علمیه در این مراسم، بابیان این که جریانات سیاسی مختلفی در زمان امام محمد باقر(ع) وجود داشت, گفت:  یکی از آن جریان ها  ادعای خلیفه  خدا بر جامعه مسلمین   توسط هشام بن عبد الملک مروان بود که از این طریق می خواست امام(ع) را تحت فشار شدید سیاسی قرار دهد و خطر او را  از خود دفع کند.

وی افزود: هشام به خوبی می دانست  تا شخصیتی چون امام محمد باقر(ع) در مدینه است، نمی تواند به حکومت برسد، بر همین اساس با این گونه حرکات به مقابله با امام(ع) پرداخت تا به  ایشان ضربه وارد کند.

سخنران این مراسم ادامه داد: امام محمد باقر(ع) در آن شرائط سخت به خوبی توانستند فتنه های هشام را از طریق مناظرات علمی در مدینه و مکه و  نشست با عالمان و دانشمندان مختلف ادیان خنثی کند.

حجت الاسلام میر شفیعی اظهار داشت: امام باقر(ع) از همین جلسات و مناظرات علمی به هدایت افکار و تربیت نفوس و شاگردان در ابعاد مختلف می پرداخت و هر عالم و دانشمندی که با امام به بحث می نشست به حقانیت این خاندان عصمت و طهارت(ع) اقرار می کرد.

وی گفت: امام(ع) در همه جلسات روی اصولی مانند تبیین معنای امامت، ولایت و معرفت تأکید فراوان داشتند  و می خواستند به مردم بفهمانند تا معرفت به این امور حاصل نشود سایر اعمال هم پذیرفته نخواهد شد.

سخنران این مراسم خاطر نشان ساخت: در کلام امام و سایر اهل بیت(ع) امامت و ولایت به معنای نورانیت است که بر قلب انسان تجلی پیدا می کند و البته این نورانیت در همه افراد وجود دارد، ولی مهم این است هر کسی بتواند از آن نورانیت بهره ببرد به کمال هم خواهد رسید.

حجت الاسلام میر شفیعی اظهار داشت: در کلام امام باقر(ع) معرفت داشتن به امام مقدمه معرفت به خدا و موجب رسیدن به سعادت بیان شده و انسان در صورتی به سعادت می رسد که بتواند در پرتو دستورات معصومین(ع) حرکت کند.

 وی با بیان این که در کلام امام محبت به اهل بیت(ع) و بغض نسبت به دشمنان امامان(ع) راه دیگر نجات و سعادت می باشد بیان داشت: حسادت و کینه نسبت به کرامت  اهل بیت(ع) از جمله دلایل به شهادت رسیدن معصومین(ع) بدست دشمنان  است.

انتهای پیام:40/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha