پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه رشد

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه لباس روحانیت، نماد و نشانه‌ای از لباس پیامبر(ص) و امام علی(ع) است، گفت: در عرف، عمامه روحانیون، نماد پیامبر(ص) و امام علی(ع) است و به دلیل انتصاب به این بزرگان، دارای ارزش است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله مصباح یزدی شب گذشته در مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه رشد قم ضمن تبریک عید غدیر و تسلیت مصیبت جانکاه منا، اظهار داشت: سخت است که هم تبریک و هم تسلیت را در کنار هم قرار دهیم و امیدواریم این تسلیت وسیله‌ای برای سقوط رژیم آل سعود باشد.

وی ابراز داشت: قضاوت‌های ظاهری ما از مسائلی است که از این عالم آموخته‌ایم؛ اما به برکت اهل‌بیت(ع) یاد گرفته‌ایم که مقیاس دیگری فوق درک ما نیز وجود دارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه قرآن مجید در تعبیری می‌فرماید "الله نور السماوات و الارض" خاطرنشان ساخت: از این آیه متوجه می‌شویم که از بیانات تمثیلی می توان برای بیان حقایقی که فوق درک ماست، استفاده کرد.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که نور الهی حد و مرز ندارد، ادامه داد: آینه‌هایی وجود دارند که نور الهی را با واسطه به ما منعکس می‌کنند و برخی آن را کاهش می دهند تا متناسب با درک انسان، به او برسد.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: ارتباط با نور به هر اندازه‌ای که باشد، موجب شرف موجودی خواهد شد که با آن ارتباط دارد و اولین نوری که از خداوند تابیده است، نور حضرت محمد(ص) و امام علی(ع) می باشد.

وی بیان داشت: مقدار دریافت نور، بستگی به مقدار عمل به دستورات حضرت حق دارد و اطاعت از خدا و رسول او راه دریافت این نور را فراهم می سازد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به امور اعتباری در دنیا، خاطرنشان ساخت: اموری مانند غذا خوردن، تابیدن خورشید و ... حقیقی هستند؛ اما اموری همچون مالکیت نسبت به چیز دیگر، اعتباری است و سؤال اینجاست که این امور اعتباری به چه مقدار اعتبار داشته و به چه اندازه باید به آن بها داد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: عبادت خداوند، رابطه ای قلبی است و عبادت هایی همچون نماز در راستای ارتباط با خداوند متعال است.

وی با اشاره به انواع گرایش‌ها در میان مسلمانان، گفت: امروز عده ای از مسلمانان بیان می کنند که دل انسان باید متوجه خدا باشد و دیگر نیازی به نماز و عبادت نیست و از سوی دیگر عده ای نیز اینگونه سخن می گویند که عبادت، فقط خم و راست شدن است که هر دو اشتباه می باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: افراط و تفریط در دین مبین اسلام جایی ندارد و می‌دانیم که عبادت تنها خم و راست شدن نیست؛ بلکه نیت سالم می‌خواهد.

این استاد حوزه ابراز داشت: اعتباریات در عبادات نیز وجود دارد و بستگی به آن دارد که چه مقدار بتواند با واقعیت ارتباط برقرار کرده و نمادی از واقعیت باشد.

آیت الله مصباح یزدی بندگی را راه قرب به الله دانست و گفت: همه انسان ها بنده هستند و هر چه را خدا می‌فرماید بدون هیچ سؤالی باید انجام دهند؛ درست همانند افعالی که حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) انجام دادند.

وی با بیان این مطلب که ذکر با توجه نام علی(ع)، دل انسان را متوجه نور خداوند متعال می سازد، خاطرنشان ساخت: به هر اندازه که بتوانیم این ارتباط را عمیق‌تر کرده و به آن روح ببخشیم، نشاط و حزن ما در ایام شادی و عزا بیشتر شده و سبب نزدیکی به حضرت حق خواهد شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: خداوند متعال به انسان ها قدرتی عطا کرده است که می توانند دل را عرش الهی قرار دهند؛ البته اگر قدر آن را دانسته و آلوده نکنند.

 این استاد حوزه در پایان با بیان اینکه لباس روحانیت، نماد و نشانه‌ای از لباس پیامبر(ص) و امام علی(ع) است، تصریح کرد: در عرف، عمامه روحانیون، نماد پیامبر(ص) و امام علی(ع) است و به دلیل انتصاب به این بزرگان، دارای ارزش است.

انتهای پیام/313/30

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha