شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آل سعود

حوزه/ یک نویسنده بین المللی با اشاره به دخالت عربستان در امور داخلی بحرین، سوریه و یمن، خواستار توقف فروش سلاح به این کشور شده است. او تأکید کرده که در سال گذشته دولت سعودی ۸۰ میلیارد دلار خرج خرید تسلیحات نظامی کرده است..

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اسرا نومانی، نویسنده و گزارشگر سابق وال استریت جورنال، یک دادخواست اینترنتی برای تحریم دولت سعودی تنظیم کرده است. او در متن این دادخواست، وهابیت را ریشه همه بدی‌های موجود در جهان اسلام معرفی کرده و  دولت سعودی را حامی اصلی ایدئولوژی گروه‌های افراط‌گرا نامیده است.

این نویسنده امریکایی با اشاره به دخالت عربستان در امور داخلی بحرین، سوریه و یمن، خواستار توقف فروش سلاح به این کشور شده است. او تأکید کرده که در سال گذشته دولت سعودی 80 میلیارد دلار خرج خرید تسلیحات نظامی کرده است، یعنی عربستان از نظر بودجه نظامی در رده چهارم دنیا قرار دارد.

در این دادخواست از قول یک نویسنده مسلمان امریکایی دیگر آمده: «تا وقتی که رژیم سعودی سر کار است من هرگز پایم را در عربستان نمی‌گذارم. هیچ گاه نباید به رژیم سعودی اجازه مالکیت یا مدیریت هیچ چیز داده شود، نه مدیریت یک کشور، نه حج، نه مکه، نه مدینه، نه یک خیابان، نه یک تونل و نه حتی کوچکتر از آن.»

نومانی همچنین در نوشته‌ای که در وبسایت سی ان ان منتشر شده با اشاره به حادثه خونین و وحشتناک هفته گذشته منا و نیز خاطرات خودش از سفر به مکه در زمستان سال 2003 به شرح دلایلی برای تحریم عربستان سعودی پرداخته است.

او از سفر سال 2003 به عربستان برای به جا آوردن حج، وجود برج‌ها و هتل‌ها در اطراف مسجد الحرام را به یاد می‌آورد و نیز بی‌برنامگی حج و فشار زیاد جمعیت را هنگام طواف کعبه.  سپس توضیح می‌دهد که این مسأله باعث شد که  او و خانواده‌اش از اتمام مراسم حج  بازبمانند؛ درست مثل حاجیانی که در آن سال در این مراسم کشته شدند. (یادآور می‌شود در سال 2003، هنگام رمی جمرات در منا 14 حاجی کشته شدند.)

او ادامه می‌دهد:  «حالا با دنبال کردن اخبار حادثه پنجشنبه و گفته‌های مقامات سعودی که زائران را مقصر وقوع این فاجعه می‌‌خوانند من بیش از همیشه مطمئن هستم که مسلمانان باید حج را که توسط عربستان به تجارتی چندین میلیارد دلاری تبدیل شده تحریم کنند.»

او حوادث مرگباری مانند حادثه منا که ناشی از ضعف مدیریت سعودی است، سابقه وحشتناک حقوق بشر کشور عربستان، مادی‌گرایی مشهود در ظاهر این کشور و همچنین تلاش برای گسترش وهابیت و برداشتی خشونت‌آمیز از اسلام توسط حکومت سعودی را از دلایل این تحریم برمی‌شمارد.

به عنوان نمونه او به محکومیت علی محمد النمر فعال شیعه به اعدام و به صلیب کشیده شدن توسط حکومت سعودی اشاره می‌کند. سپس ادامه می‌دهد: «متأسفانه در سراسر جهان گروه‌های تروریستی از بوکوحرام در نیجریه گرفته تا داعش در سوریه از ایدئولوژی عربستان سعودی که «وهابیت» و «سلفی‌گری» نامیده می‌شود حمایت می‌کنند.   

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha