سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
آیت الله ری شهری

حوزه/ رئیس موسسه فرهنگی دارالحدیث گفت: امام رضا(ع) الگوی تمام نمای ما حوزویان در زمینه دفاع از اسلام و ارزش های الهی است؛ لذا حوزه در زمینه پژوهش های کلامی و دفاع از علم کلام با معارف ائمه(ع) بیشتر کار کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» آیتالله محمد محمدی ری شهری ظهر امروز در سومین همایش حدیث رضوی با ذکر این مطلب که علم ائمه(ع) مافوق تصور انسان است گفت: این حضرات برای هر سوال مردم جوابی گویا و چند وجی داشتند و همان گونه که امام رضا(ع) بیان کردند ایشان در خصوص بال زدن مگس ها نیز علم دارند.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که باعث شد این احادیث و علوم بی نهایت به ما نرسد و یا درصد کمی از آن به ما برسد، خفقان و مشکلاتی بود که پس از رحلت پیامبر (ص)در جامعه اسلامی رخ داد؛ متاسفانه این شرایط سیاسی باعث شد بخش زیادی از این علوم به ما نرسد و اکثر ائمه(ع) ما چنین فضایی پیدا نکردند.

تولیت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) تصریح کرد:  ائمه (ع) شرایط و فضای کار در زمینه نشر علوم را نداشتند و به همین دلیل میراث زیادی از برخی از آنان در درست نیست و این مساله به دلیل فشارهایی که بر ائمه(ع) وارد شد، می باشد، ولی یکی از ائمه ای که میراث نسبتا خوبی از ایشان به ما رسیده، حضرت امام رضا(ع) است.

آیت الله ری شهری گفت: درست است که امروز احادیث بسیاری از پیامبر و ائمه(ع) در اختیار داریم، ولی نباید فراموش کنیم، این ها تنها بخش کوچکی از ظرفیت های عمیق تشیع و امامان ماست.

رئیس موسسه دارالحدیث بیان داشت: امام رضا(ع) در عرصه پاسخ دهی به شبهات،  معارف بسیاری را مطرح کردند که به قول یکی از ادبای اهل سنت هیچ کسی در دنیا چنین توانی برای ارایه مباحث علمی در همه حوزه ها را نداشت و نکته مهم هم این است که تمام این استدلالات از سوی حضرت با استفاده از قرآن صورت می گرفت.

وی با ذکر این مطلب که 2427 حدیث کوچک و بزرگ از امام رضا(ع) برای ما به جای مانده، تصریح کرد: این احادیث در شاخه های مختلفی دسته بندی می شود و مهمترین این روایات در زمینه روایات فقهی است که مرتبط با سوالاتی می باشد که شاگردان و یا علمای سایر مذاهب داشتند.

رئیس موسسه دارالحدیث خاطرنشان کرد: پس از احادیث فقهی، بیشترین احادیثی که از حضرت ذکر شده، احادیث اعتقادی است که از آن حضرت باقی مانده و البته از نظر حجم این روایات، روایات اعتقادی بیشترین حجم را به خود اختصاص می دهند که بیشتر در زمینه مناظرات حضرت بوده است.

وی با اشاره به روایات بیان شده در حکمت نامه رضوی گفت: در این حکمت نامه، 1806 روایت از امام رضا(ع) نقل شده است که احادیث اعتقادی بخش عمده این روایات را تشکیل می دهند.

نقش امام هشتم(ع) در تحکیم مبانی اعتقادی اسلام بیان شود

آیت الله ری شهری اظهارکرد:  در زمینه دسته بندی احادیث امام، باید فعالیت های طبقه بندی شده و مدونی انجام داد؛ اول اینکه باید نقش امام هشتم(ع) در تحکیم مبانی اعتقادی اسلام به ویژه تشیع به خوبی بیان شود.

وی گفت: برنامه دومی که باید در این زمینه پیش روی قرار گیرد، تلاش در زمینه کنکاش شرایطی است که ائمه در آن به نقل احادیث می پرداختند؛ در واقع در عصر امام هشتم(ع) به دلایل مختلف سیاسی فرصت برای طرح اندیشههای مختلف بسیار فراهم بود و اندیشه های جدید که اکثرا هم در مقابل اسلام بودند مطرح شد و امام با قدرت به آنها پاسخ دادند.

آیت الله ری شهری خاطرنشان کردند: امام رضا(ع) الگوی تمام نمای ما حوزویان در زمینه دفاع از اسلام و ارزش های الهی است؛ درسی که ایشان به حوزویان ما می دهند درس عظیمی است و باید حوزه ما در زمینه پژوهش های کلامی و دفاع از علم کلام با معارف ائمه(ع) بیشتر کار کند.

وی گفت: طرح مباحث اعتقادی با استفاده از معارف اهل بیت(ع) از نیازمندی هایی است که همه ما باید نسبت به آن اقدام کنیم و پژوهشکده کلام این مرکز نیز به خصوص باید در زمینه احادیث رضوی فعالیت جدی را آغاز کند.

آیت الله ری شهری بیان کرد: در دانشگاه نیز باید به رشته کلام، دقت نظر بیشتری داشت و مسایل و مباحث اعقتادی که از سوی امام رضا(ع)مطرح شده در این علوم وارد شود، تا نگاهی جامع تر به مساله دفاع از عقاید اسلامی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha