یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت الاسلام آیت اللهی

حوزه/ انسان در این دنیا باید خود را مشغول به کاری کند که به نفع آخرت و دنیایش باشد، در واقع از این حدیث برداشت می شود که فرد نباید وقت خود را بیهوده تلف کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد آیت اللهی، در جلسه تفسیر سوره مبارکه حجرات، در مدرسه علمیه شفیعیه،در جمع طلاب و روحانیون استان یزد، با اشاره به حدیثی از امام زین العابدین(ع)، اظهار داشت: حضرت در حدیثی می فرمایند "ثلاث منجیات للمؤمن: کف لسانه عن الناس و اغتیابهم، واشغاله نفسه بما ینفعه لآخرته و دنیاه و طول البکاء علی خطیئته" یعنی این که سه چیز باعث نجات مومن می شود، جلوگیری زبان از مردم و غیبت کردن از آنان، و مشغول کردن خود به آنچه نفع می رساند انسان را در دنیا و آخرت، و گریه زیاد بر اشتباهاتش.

امام جمعه موقت یز در توضیح این حدیث گفت: انسان در این دنیا باید خود را مشغول به کاری کند که به نفع آخرت و دنیایش باشد، در واقع از این حدیث برداشت می شود که فرد نباید وقت خود را بیهوده تلف کند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که از این حدیث برداشت می شود، آن است که اصل بر آخرت است؛ زیرا حضرت در این حدیث ابتدا واژه آخرت و در ادامه واژه دنیا را می آورند در واقع فرد باید در ضمن توجه به آخرت خود به فکر دنیا هم باشیم، اما متاسفانه اعمال ما در این دنیا برعکس است و در اعمال خود ابتد به فکر دنیای خود و در ادامه به فکر آخرت هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین آیت اللهی در توضیح سومین ویژگی مومن، گفت: حضرت بر گریه زیاد بر اشتباهات تأکید دارند، چون گریه طولانی نسبت به خطاهای دنیوی باعث می شود که فرد کارهای بد خود را فراموش نکند و همیشه اشتباهاتش در مقابل چشممان باشد.

 انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha