یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد شمس

حوزه/ در بحث تهذیب همه مسئول هستیم و اگر به این امر مهم که همانند امر به معروف و نهی از منکر غریب واقع شده، بیشتر توجه داشته باشیم، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس، در جلسه هم اندیشی معاونین تهذیب حوزه علمیه استان یزد که در مدرسه علمیه شفیعیه یزد برگزار شد با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، اظهار داشت: حضرت می فرمایند "ثلاث یحجزن المرء عن طلب المعالی: قصر الهمة و قلة الحیلة و ضعف الرأی، یعنی سه چیز فرد را از دستیابی به مقامات عالی باز می دارد: کوتاهی همت، کم تدبیری (چاره جوئی) و ناتوانی در اندیشه".

مدیر حوزه علمیه استان یزد در تشریح این حدیث خطاب به معاونین تهذیب گفت: بلند همت و راهگشا باشید و اگر تصمیم درستی را اتخاذ کردید، برای عملیاتی سازی آن بی وقفه تلاش کنید و با دیدن ناملایمات خیلی سریع جا نزنید.

*هر سخنران، لزوماً استاد اخلاق نیست

وی با انتقاد از بعضی از مدارس که به درس اخلاق توجه لازم را ندارند، افزود: متاسفانه در برخی از مدارس درس اخلاق با سخنرانی یکی شده است، درحالی که باید به این نکته مهم توجه داشت که هر سخنران، لزوماً استاد اخلاق نیست.

حجت الاسلام و المسلمین شمس با بیان این که باید به دروس اخلاق در مدارس توجه بیشتری شود، افزود: در ساعات درس اخلاق، از اساتید اخلاق استفاده شود و احیاناً اگر سخنرانی دعوت شد، در اطلاعیه مراسم نگوییم درس اخلاق فلان شخص، بلکه در اطلاعیه گفته شود سخنرانی فلان شخص است.

 *هیچ گاه دروس اخلاق را اجباری نکنید

مدیر حوزه علمیه استان یزد تصریح کرد: نکته ای که معاونین تهذیب مدارس باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند، این موضوع است که هیچ گاه دروس اخلاق را اجباری نکنید چون مثمر ثمر نخواهد بود و طلبه جذب نخواهد شد.

وی در ادامه با توجه به اهمیت تبلیغات در امور تهذیبی به ویژه اخلاقی، گفت: قبل از این مراسمات و دروس اخلاقی باید به گونه های تبلیغ شود که خود طلبه با عشق و تمام وجود سر کلاس های اخلاق حاضر شود.

* پیشنهادی برای نهادینه کردن موضوعات اخلاقی

حجت الاسلام و المسلمین شمس به معاونین تهذیب مدارس علمیه استان یزد پیشنهاد داد: ماهی یک موضوع اخلاقی مهم در سطح استان برای مدارس تعیین کنند و در پایان ماه مسابقه ای در خصوص همان موضوع برگزار شود تا آن موضوع اخلاقی در بین طلاب و مدارس نهادینه و جا بیافتد.

وی خاطرنشان کرد: معاونین تهذیب درصدد باشند با برنامه ریزی اردوهای مذهبی و تفریحی را در مدارس علمیه افزایش دهند و موضوعات مهم اخلاقی را در داخل این اردوها به طلاب انتقال دهند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد از معاونین تهذیب خواست تا برای طلاب وقت بگذارند و برای نزدیک شدن به طلاب و تاثیرگذاری بیشتر حداقل یک نماز جماعت را در مدارس خود اقامه کنند.

*  با غربت زدایی از تهذیب بسیاری از مشکلات حل می شود

وی در پایان اذعان داشت: در بحث تهذیب همه مسئول هستیم و باید بدانیم اگر به بحث تهذیب که همانند امر به معروف و نهی از منکر غریب واقع شده، بیشتر توجه داشته باشیم بسیاری از مشکلات در سطح مدارس رفع خواهد شد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha