جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار ظریف با مراجع

حوزه/ عده ای بر خلاف تصریحات رهبر انقلاب و الزامات دیدگاه های ایشان که همیشه نسبت به رفتارهای تند و ناپسند هشدار داده اند، با تریبون هایی که در اختیار داشتند و حصار امنی که در آن قرار دارند مباحثی را مطرح کردند و دست به اقداماتی زدند که حتی مراجع تقلید را به واکنش واداشت.

حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به روایتی از امام محمد باقر(ع) گفت: روایتی در جلد اول الاحتجاج طبرسی از  امام باقر(ع) نقل شده است که فرموده اند: العَالِمُ كَمَنْ مَعَهُ شَمْعَةٌ تُضِي‏ءُ لِلنَّاسِ فَكُلُّ مَنْ أَبْصَرَ بِشَمْعَتِهِ دَعَا بِخَيْرٍ كَذَلِكَ الْعَالِمُ مَعَهُ شَمْعَةٌ تُزِيلُ ظُلْمَةَ الْجَهْلِ وَ الْحَيْرَةِ

وی افزود: امام در این روایت بیان می کنند که عالم دینی همچون شمع  بدستى است كه به مردم روشنى مى‏بخشد. و مشمول دعاى خيرشان گردد. فرد عالم داراى شمع علم و حكمتى است كه تاريكى جهل و حيرت را نابود مى‏سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: این جایگاهی است که علمای شیعه همیشه به عهده داشته و دارند؛ در این مسیر نورانی، وظایفی نیز بر دوش علما است که مهمترین آنها، بر اساس آیة 174 سورة مبارکة بقره پنهان نداشتن علم و حقیقت و آشکار ساختن آن برای مردم و مستند به یک روایت نبوی که مرحوم کلینی در ج 1، ص 74 کافی آن را نقل کرده است، مبارزه با بدعت ها و کژی هایی است که در جامعه پدید می آید.

وی گفت: علما، همیشه در مقابل ظلم و جهل و ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی، چه در سطح مردم و چه در سطح حکومت، واکنش نشان داده اند و مواضع خود را بیان کرده اند. و در مقابل مردم هم به استناد روایات  متعددی که داریم وظیفه روی آوردن به علماء و توقیر و تعظیم آنها و مصاحبت و استماع و رهنمون‌گیری از آنها را دارند.

این استاد حوزه  در بخش دیگر سخنان خودبا اشاره به حضور دکتر ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در قم و دیدار با مراجع عظام تقلید گفت: این دیدار در واقع هم تشریح فعالیت های سیاست خارجی و ارایه گزارش و تبیین مباحث خرد و کلان سیاست خارجی نزد مراجع عظام و در حقیقت مصداق عمل به وظیفه مردم نسبت به علمای دین بود و هم زمینه ای برای ایفای نقش اجتماعی مراجع عظام فراهم آمد، چرا که این رفتار مراجع بزرگوار عملا یک نقد مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر نسبت به برخی رفتارهای ناهنجار بود.

برجام با راهنمایی های مستقیم رهبر انقلاب هدایت شد

حجت الاسلام والمسلمین الویری در توضیح این نکته افزود: در مذاکراتی که با غرب صورت گرفحجت الاسلام الویریت، خروجی آن مقوله ای است که با عنوان برجام شناخته می شود، می توان این خروجی را  از نمونه های موفق اقدامات دیپلماتیک مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت شمرد که توام و با راهنمایی های مستقیم رهبر انقلاب هدایت شد و به پایان رسید. ولی با این وجود مشاهده شد که عده ای بر خلاف تصریحات رهبر انقلاب و الزامات دیدگاه های ایشان که همیشه نسبت به رفتارهای تند و ناپسند هشدار داده اند، با تریبون هایی که در اختیار داشتند و حصار امنی که در آن قرار داشتند مباحثی را مطرح کردند و دست به اقداماتی زدند که حتی مراجع تقلید را به واکنش واداشت.

وی بیان کرد: این دسته، چهره متفاوتی از حوزه و روحانیون و مراجع را در جامعه معرفی کرده بودند که موجب بروز پرسش ها و ابهام ها و نقدهای برخی از مردم و نخبگان شده بود.

وی خاطرنشان کرد: مراجع عظام تقلید در این دیدار که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد، با حمایت قاطعی که از وزیر خارجه و فعالیت های ایشان در ماه های اخیر انجام دادند عملا یک عقلانیت آمیخته با مصلحت سنجی و دور اندیشی را به تصویر کشیدند که این عقلانیت نسل در نسل، نزد علمای ما وجود داشته ولی عده ای مانع شده بودند که مردم با این وجهه از دیدگاه های مراجع تقلید آشنایی بیشتری داشته باشند.

عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: در چند ماه اخیر شاهد بوده ایم در رسانه ملی و برخی رسانه ها و تریبون ها این نمونه موفق دیپلماسی مبتنی بر حکمت و مصلحت  عزت مورد هجمه واقع شده بود و عده ای با حاشیه امن از هیچ اقدامی برای به سخره گرفتن این دستاورد مهم سیاست خارجی کشور، فروگذار نکردند.

مراجع متولیان اصلی حوزه هستند

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: حمایت مراجع از سیاست خارجی کشور و رویکرد وزیر خارجه در عرصه های منطقه ای و بین المللی سه پیام مهم داشت: نخست آن که چهره حوزه های علمیه و روحانیت را زیباتر و حقیقی تر از این چهره ای که تندروها در ذهن مردم  ایجاد کردند، جلوه داد و دوم آن که قوت قلبی برای فرزندان انقلابی این مرز و بوم بود که راه منطقی و غیرشعاری خود را با پشت گرمی مراجع عظام تقلید استمرار دهند؛ و سوم آن که این پیام را برای مردم و نخبگان داشت که مرجعیت و موضع اصلی حوزه های علمیه را از زبان متولیان رسمی آن که مراجع بزرگوار هستند بشناسند، نه از زبان افراد جنجال آفرینی که نماد حوزه به حساب نمی آیند.

الویری بیان کرد: این اقدام نه فقط برای حمایت از وزیر خارجه و راهی که در زمینه توسعه سیاست خارجی عزت مندانه جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان یپش گرفته است سودمند بود، بلکه چهره عقلانی دین محور و دین بنیاد مرجعیت تشیع را آشکار کرد که با در نظر گرفتن مصالح کوتاه و بلند مدت جامعه اسلامی به ایفای وظیفه الهی خود در صحنه اجتماع می پردازند.

وی گفت: امام باقر(ع) در بخشی از نامه مهمی که به سعید بن عبدالملک بن مروان نوشتند و مرحوم کلینی آن در جلد هشتم کافی نقل کرده است، فرموده اند؛ اگر عالمان دینی در پی هدایت گمراهان که با تعبیر زنده ساختن مردگان از آن یاد کرده اند، نباشند و خیر خواهی خویش را مکتوم و پنهان کنند در صف خیانت پیشگان قرار می گیرند و این خطاب، بسیار صریح و هشدار دهنده است که باید به آن توجه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین الویری اظهارکرد: بر این اساس جامعه از مراجع عظام تقلید انتظار دارد در قبال برخی کج سلیقگی ها و کج رفتاری هایی که ممکن است چهره حوزه را در نظر مردم مخدوش کند از جایگاه امر به معروف و نهی از منکر وارد شده و همواره از استقلال و دوراندیشی حوزه علمیه دفاع نمایند که تاکنون نیز این گونه بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد هادی سمتی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    ایشون داخل کشور هستند یا از بیرون این نسخه رو پیچیدند؟ لطف بنمایند و اظهار نظر نکنند خیلی بهتره
  • روح الله اسماعیلی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    ضمن عرض سلام آقای الویری نظر سیاسی شخصی خود را بیان کرده اند؛ این در حالی است که بسیاری از این به اصطلاح رفتارهای تند و ناپسندی که ایشان اظهار می دارند نقدهای واقعی و درستی است که به نحوه دیپلماسی وزارت خارجه و شخص آقای ظریف وارد است و مطالبی هم که راجع به امر به معروف و نهی از منکر گفتند هیچ گونه ارتباطی با این فریضه الهی نداشت. با تشکر