سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت‌الله سبحانی

حوزه/ گفتند: گاهی با انسان دانشمند طرف هستیم که حتما باید با برهان سخن بگوییم و گاهی با شخصی متوسط روبرو می شویم، که نصیحت، کارگشاست و گاهی به افرادی می رسیم که باید روشی نیکو با آنان استدلال و مناظره کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امروز در درس خارج اصول خود  در مسجد اعظم قم با اشاره به آیه 125 سوره نحل، اظهار داشتند: خداوند در این آیه فرموده است: ادعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ/ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایت‌یافتگان داناتر است.

ایشان با بیان این مطلب که چند راه برای تبلیغ وجود دارد، ابراز داشتند: گاهی با انسان دانشمند طرف هستیم که حتما باید با برهان سخن بگوییم و گاهی با شخصی متوسط روبرو می شویم، که نصیحت، کارگشاست و گاهی به افرادی می رسیم که باید روشی نیکو با آنان استدلال و مناظره کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 2 سوره صف، خاطرنشان ساختند: خداوند در این آیه فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ/ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد؟»

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: راه چهارمی نیز برای تبلیغ وجود دارد که طلاب باید به آن پایبند باشند که مراقبت از زبان، کلام، برخورد و ...  بوده؛ چراکه امام صادق(ع) فرمودند: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم/ مردم را با غیر زبان هایتان دعوت کنید».

این استاد درس خارج حوزه در پایان بیان داشتند: بنده گاهی انسان های سیگاری را که می بینم، به آنان قول سفر مشهد را می دهم تا آن را ترک کنند؛ البته این سفر را بعد از 6 ماه از گذشت ترک سیگار به آنان هدیه می کنم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha