شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مناظره علمی

حوزه/ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان، با تاکید بر این که در نظام آموزشی حوزه، آموزش و پژوهش به هم گره خورده اند، بر راه اندازی مناظره های علمی طلبگی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سید حمید علوی آزیز، در نشست مسئولان پژوهش مدارس علمیه مشهد، در مدرسه علمیه عباسقلی خان ابراز داشت: نباید فقط به فرآیندهای آموزش نگاه داشت، بلکه باید طلبه متعهد، فاضل، خلاق، آگاه و انقلابی تربیت و به خروجی آن توجه کرد.

وی، انتظار از مسئولان آموزش و پژوهش را چهار مولفه «ترویج فرهنگ پژوهش، تحقیق، نویسندگی»، «ایجاد انگیزه»، «تقویت روحیه نشاط، خلاقیت، نوآوری و تفکر» و «هماهنگی و همراهی نهاد آموزش» برشمرد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان، یکی از راه های انجام چهار مولفه پژوهشی را دعوت از محققان و مولفان برتر حوزه در جمع طلاب به منظور ایجاد انگیزه عنوان و خاطر نشان کرد: معرفی کتاب های مختلف یکی دیگر از کارهایی است که مسئولان پژوهش می توانند انجام دهند تا طلبه دست کم در پایان یک سال تحصیلی 200 کتاب خوب را بشناسد.

وی، یکی از شاخصه های ارزیابی مسئولان پژوهش را نظم و نشاط محیط کتابخانه مدارس دانست و اظهار داشت: با نصب تابلوی پژوهش می توان برای درج مناظره ها، سوال های پژوهشی، مقاله های زیبا، معرفی مرکزهای تحقیقاتی و... اقدام کرد.

حجت الاسلام علوی آزیز با بیان اینکه برای انجام فعالیت های پژوهشی نیازی به اقدام و کار بزرگ خاصی نیست، ابراز داشت: همین که کارهای پیشنهادی را تکرار کنیم به طور حتم دید پژوهشی طلاب تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به چگونگی انتشار نشریه طلبگی «حجره» در مدرسه علمیه سلیمانیه در سال های گذشته، خاطر نشان کرد: هر مدرسه می تواند نشریه پژوهشی با کمترین امکانات حتی در یک برگA4  منتشر کند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان با این پیشنهاد که طرح سئوال های متن محور و کاربردی و در واقع برگزاری برخی امتحان ها می تواند توسط مسئولان پژوهش انجام شود، برگزاری مسابقه ها و المپیادهای علمی را یکی دیگر از راه های ایجاد انگیزه و نشاط پژوهشی خواند و تصریح کرد: مدارس علمیه می توانند با هماهنگی و طرح سوال های علمی مشترک، یک المپیاد برگزار کنند.

وی، احتساب نمره مهارت های پژوهشی را در تشویق طلاب موثر خواند و ادامه داد: پژوهش فقط با تشویق پیش می رود و باید کارهای مربوطه را از حالت الزام و اجبار خارج کرد.

حجت الاسلام علوی آزیز افزود: طلبه نباید احساس کند که با پژوهش، وقت درسی او گرفته شده، بلکه پژوهش باید به آموزش کمک کند.

وی به پژوهش های اینترنتی و استفاده از آن اشاره و خاطر نشذن کرد: طلبه باید اخلاق پژوهشی و نقل منابع را بیاموزد و استادان نیز چگونگی بهره برداری درست از آنها را آموزش دهند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان در ادامه خطاب به مسئولان پژوهشی با بیان این که باید به نقاط مشترک با مدیران و مسئولان آموزش تکیه کرد تا به موفقیت برسید، تصریح کرد: هر مدرسه ظرفیت تبدیل شدن به یک پژوهشکده را دارد، زیرا افق ها را باید بلند دید و مدارس خود را کوچک نشمرده و هدف بلند داشته باشند.

وی همچنین به سه نکته مهم "تعریف پژوهش در سطح یک"، "انتظار متولیان و طلاب از مسئولان پژوهش" و "موانع پیش روی پژوهش" اشاره کرد و پیش بردن مرزهای دانش حتی به اندازه یک گام که با حرف نو همراه باشد را تعریف تحقیق دانست و اظهار داشت: به طور معمول این امر در مقطع دکتری دانشگاه ها و پژوهش واقعی در حوزه علمیه نیز در مقطع خارج انجام می شود.

حجت الاسلام علوی آزیز افزود: انتظار نیست که طلبه  سطح یک حرف نویی در پژوهش داشته باشد، بلکه کاری شبیه پژوهش کافی است.

وی یادآور شد: پژوهش در سطح یک باید به معنای واقعی باشد، با این تفاوت که فضای کلاس به گونه ای باشد که آنچه توسط اندیشمندان در گذشته خَلق شده، توسط طلبه این سطح باز تولید شود.

وی با تاکید بر این که آموزش و پژوهش به هم گره خورده اند، تصریح کرد: مسئولان پژوهش باید با آموزش مهارت های پژوهشی، فضای پژوهش را بری طلاب ایجاد کنند

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان در با اشاره به اهمیت و اولویت ضرورت برگزاری نشست های مسئولان پژوهش هر دو هفته یک بار در مدارس، یادآور شد: برگزاری این نشست ها، موانع احتمالی بررسی و تا حد امکان اصلاح و برطرف می شود.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha