دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام مجتبی ملکی - آموزش و پرورش

حوزه/ مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان این که رسالت ما تربیت نسل‌هایی است که میراث دار تعالیم اسلام و انقلاب باشند، افزود: آموزش و پرورش با آغوش باز از تبیین و ترویج فرهنگ مهدویت استقبال می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی عصر امروز در نشست مشترک ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم که در دفتر این مرکز تخصصی برگزار شد، با اشاره به اینکه هدف این نشست بررسی راهکارهای ترویج فرهنگ مهدویت در جامع ترین نهاد آموزشی کشور است، اظهار داشت: مهدویت مبحث کامل و جامعی از همه اعتقادات، باورها و ارزش های اسلامی است.

وی مهدویت را یکی از امتیازات جامع مذهب تشیع دانست و ابراز داشت: فرهنگ عاشورا پشتوانه حرکت تشیع و فرهنگ مهدویت آینده روشن این مذهب است.

دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش، مبحث مهدویت را از موضوعات حساس عقیدتی عنوان کرد و گفت: همان گونه که تبیین، تبلیغ و ترویج اسلام ویژگی هایی دارد که از طریق امامت دنبال شد و هرکسی نمی توانست از عهده این امر بربیاید، استمرار حرکت نبی مکرم اسلام نیز تخصص می خواهد که به برکت نظام مرکز تخصصی مهدویت این وظیفه و رسالت تداوم یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بر ضرورت ممانعت از گسترش برخی آسیب های موضوعات مرتبط با مهدویت تاکید کرد و ابراز داشت: تاکیدات و دغدغه های معظم رهبری موجب شد، امروز مرکز تخصصی مهدویت حضور موثری در جامعه داشته باشد.

*بستر ترویج فرهنگ مهدویت در آموزش و پرورش وجود دارد

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید یکی از اولویت های اصلی تبیین و تبلیغ مبحث مهدویت باشد، ابراز داشت: زمینه این مسئله در آموزش و پرورش فراهم است و توفیقات حاصل شده این نهاد به دلیل ترویج فرهنگ مهدویت از سوی همکاران است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: اگرچه رویکرد اصلی آموزش و پرورش، دانش محوری بوده است اما به دلیل حضور انسان های شایسته ای که بن مایه تفکرات آنها، اعتقاد به مهدویت می باشد، شاهد تلاش مدیران، مربیان تربیتی و معلمان برای ترویج این فرهنگ بوده ایم. 

*ظرفیت 13 میلیونی برای ترویج مبحث مهدویت

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش یادآور شد: تحصیل سیزده میلیون کودک و نوجوان در مدارس کشور، فرصت ارزشمندی برای ترویج فرهنگ مهدویت است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بر ضرورت توجه به دانش آموزان دوره ابتدایی تاکید کرد و گفت: هرقدر توجه ما در مسئله مهدویت معطوف به کودکان باشد، نتایج بهتری را برداشت خواهیم کرد.

وی با قدردانی از فعالیت های مرکز تخصصی مهدویت در بخش کودک و نوجوان، ابراز داشت: راه اندازی بخش تخصصی کودکان نشان دهنده توجه ویژه این مرکز تخصصی به این امر مهم است.

*آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ مهدویت 

مشاور وزیر آموزش و پرورش از باور مدیران عالی این نهاد به ارزش ها و اعتقادات دینی سخن گفت و اظهار داشت: از وزیر تا مدیران کل وظیفه خود می دانند که به ترویج مباحث قرآنی و ارزش های اسلامی بپردازند و کاملا آماده تبلیغ و ترویج ارزش ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه با ارزیابی مثبت از اجرای طرح آموزش فرهنگیان در دوره سه ساله ای که اجرا شد، گفت: متاسفانه این طرح تداوم نیافت و عوامل کندی این حرکت را باید بررسی کرد.

*همکاری ستاد و مرکز تخصصی مهدویت

وی با تاکید بر اینکه همکاری های ستاد و مرکز تخصصی مهدویت در دوبخش دنبال شود، ابراز داشت: بخش اول این همکاری ها در زمینه «تقویت و آموزش نیروهای انسانی موجود در آموزش و پرورش» باشد چرا که اگر یک معلم از نظر دانش و مهارت توانمند شود، ده ها و صدها دانش آموز را پوشش تبلیغی می دهد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخش دوم همکاری ستاد و مرکز تخصصی مهدویت در زمینه «تبلیغ» دنبال شود، اظهار داشت: مرکز تخصصی مهدویت بحث تبلیغ را به عنوان یک فعالیت ویژه برای آموزش و پرورش ساماندهی کند و ما نیز در زمینه اجرای این طرح در اقصی نقاط کشور همکاری خواهیم کرد.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش افزود: البته ملاحظاتی در زمینه تولید برنامه های مهدوی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که اگر در تبلیغ بخش دانش آموزی، به موفقیت دست یابیم، ماندگارتر خواهد بود.

*لزوم استفاده از ظرفیت مجازی برای ترویج فرهنگ مهدویت

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بر ضرورت به دست آوردن مهارت و دانش مورد نیاز برای تولید برنامه های قابل فهم برای کودکان تاکید کرد و ابراز داشت: امروز فضای مجازی یکی از عرصه های بسیار مهم و اثرگذار فناوری نوین است که باید حضور فعال و اثرگذاری در این عرصه داشته باشیم.

وی افزود: در بخش کودک و فضای مجازی باید پیام اسلام، انقلاب و فرهنگ انتظار را با تولید برنامه های متنوع و مفرح انتقال دهیم.

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با اعلام آمادگی هرگونه همکاری با مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد و ابراز داشت: افتخار می کنیم اگر در این عرصه که دشمن با همه ابزار خود به دنبال خدشه دار کردن این ارزش اصیل اسلامی است، با این مرکز همکاری داشته باشیم.

*آغوش آموزش و پرورش برای ترویج مهدویت باز است

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رسالت ما تربیت نسل هایی است که میراث دار تعالیم اسلام و انقلاب باشند، افزود: آموزش و پرورش با آغوش باز از تبیین و ترویج فرهنگ مهدویت استقبال می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بر لزوم آغاز همکاری در بخش آموزش منابع انسانی با گستره محدود تاکید کرد گفت: با تشویق و کمک مالی به استان ها برای اجرای طرح ها، سه استان تا پایان سال تحت پوشش آموزش های مرکز تخصصی مهدویت قرار گیرد و دوره های آموزشی ضمن خدمت برای فرهنگیان با صدور گواهی ضمن خدمت برگزار شود.

وی همچنین بر لزوم هدف گذاری مشخص در زمینه تبلیغ تاکید کرد و افزود: بیان زیبایی ها و تولید برنامه های جذاب موجب استقبال کودکان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه با اشاره به اینکه دبیرخانه طرح جامع بصیرت فرهنگیان با دستور وزیر در این وزارتخانه تاسیس شد، ابراز داشت: این تشکل، نظام مند و قانونی است و باید بیش از گذشته فعال شود؛ از مرکز تخصصی مهدویت نیز برای عضویت در این شورا دعوت می کنیم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های کارگروه های آموزش منابع انسانی، تربیتی و تبلیغ، پژوهش و آموزش و برنامه ریزی درسی در ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش، گفت: همچنین در این کارگروه ها از ظرفیت مراکز تخصصی حوزه نیز استفاده خواهد شد.

*ابراز امیدواری نسبت به آینده روشن ستاد همکاری

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با اشاره تصویب مقوله همکاری ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: با این مصوبه باید به آینده روشن فعالیت های این ستاد بسیار امیدوار بود.

*هنوز حضور اثرگذار حوزه در تربیت نیروی انسانی پررنگ نیست 

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اینکه یکی از هدف های اصلی ما تقویت اندیشه، افکار و ارزش ها در کتاب های درسی است، افزود: یکی از رئوس برنامه های همکاری حوزه با آموزش و پرورش که در اسناد تحول بنیادین و سیاست های کلی تحول در آموزش و پرورش هدف گذاری شده، بحث منابع انسانی می باشد اما هنوز شاهد حضور اثرگذار حوزه های علمیه در تربیت نیروی انسانی نیستیم.

وی ابراز امیدواری کرد با تصویب این قانون شاهد توسعه کمی و کیفی همکاری ها باشیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان با تقدیر از اقدامات صورت گرفته مرکز تخصصی مهدویت، گفت: از طرف وزیر و مدیران عالی رتبه وزارتخانه از فعالیت های این مرکز تشکر و قدردانی می کنم.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha