پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رهبر معظم انقلاب

حوزه/ مقام معظم رهبری در نامه خود به جوانان غرب از آنها می خواهد اطلاعات خود را از منابع واقعی یاد بگیرند به ویژه در مورد مسائل اصلی و سرنوشت ساز شرق و غرب مانند مساله موضع گیری نسبت به اسلام و مسلمانان که باید دقت کنند و این شناخت خود را از رسانه های مغرض دریافت نکنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، پایگاه العهد لبنان در دو یادداشت جداگانه به بررسی و تحلیل نامه اول و دوم مقام معظم رهبری به جوانان غرب پرداخت. ترجمه این دو یادداشت بدین شرح است:

سنت نوشتن نامه

امام مسلمانان معمولا در مراحل و شرایط سخت و دشواری که در جهان پیش می آید نامه های خود را خطاب به جهان می نویسد؛ خطاب به ملت هایی که باید روابط و منافع خود را بر اساس واقعیت های جدید جهانی تعریف کند و همین ملت ها هستند که در مقدمه مخاطبان نامه امام خامنه ای قرار دارند. ایشان می نویسد: اتفاقات تلخی که این بار توسط تروریسم تکفیری در فرانسه رقم خورد مرا بر آن داشت تا بار دیگر برای شما نامه بنویسم. سنت نوشتن نامه، سنتی است که امام خمینی رحمه الله آن را بنیان نهاد هنگامی که به رئیس جمهور کمونیست شوروی سابق نامه نوشت آن هم در زمانی که شوروی به قدرتمند ترین امپراتوری قرن بیستم در حال فروپاشی بود.

زمان مناسب نوشتن نامه

مقدمه نامه مقام معظم رهبری نشان می دهد که ایشان از لحظه تاریخی مناسبی برای نوشتن نامه ای استفاده کرده که در آن تمام جهان منتظر شنیدن هستند و می خواهند علت و انگیزه اتفاقات اخیر را بدانند و نسبت به آن بصیرت پیدا کنند و این نامه در چنین شرایطی می تواند به اهداف خود نزدیک تر باشد.

اما از لحاظ گیرنده نامه که باید پیام صریح این نامه را دریافت کند، باید گفت که این مخاطب کسی نیست جز جوانان، زیرا جان و دل جوانان آماده شنیدن و فراگیری و فهمیدن است و تلاش می کنند هدف خود را بیابند و به آن برسند و با ایستادگی در مقابل چالش ها آینده خود را بسازند.

و البته انتخاب جوانان غربی به عنوان مخاطب این نامه، پیام های فراوانی دارد از جمله اینکه مدیران و رهبران پیر جهان دیگر از حکمت و دانایی پیران بی بهره اند و با پیروی از حرص و طمع و منافع شخصی، جهان را به این نقطه تلخ رسانده اند که اصلاح آن بر عهده جوانان است.

نامه خطاب به جوانان غرب است و جوانان جهان اسلام از آن استثنا نشده اند، چون آنها نیز مسئولیت دارند در مواجهه با چالش ها و ساختن آینده جهان مشارکت داشته باشند. جهان نیازمند اصلاح است و جان جوانان نیز همچون کودکی است که آماده فراگیری است و هشدارها و اشاره ها را درک می کند و می تواند با همت بلند خود دوباره تلاش کند و راه اصلاح را در پیش بگیرد.

اتفاقات تروریستی و تلخ اخیر، زمینه گفتگو را فراهم ساخت تا انسان ها و جوانان به این اتفاقات نگاه کنند و در راه حل آن بیندیشند و این یک زمینه گفتگو است و نوشتن نامه نیز بستر و دعوتی برای گفتگو و فرصتی برای تبادل افکار است.

پیام نوشتن دو نامه در یک سال برای جوانان غرب

اینکه در ابتدای سال یک نامه و در انتهای سال یک نامه دیگر نوشته شود چه معنایی دارد؟

در اینجا می توان گفت نامه دوم به این معنا است که نامه اول مفید بوده و تاثیرات مهمی داشته چراکه در غیر این صورت رهبر معظم انقلاب زحمت نامه دوم را به جان نمی خرید و وقت خود را برای مساله مهم تری صرف می کرد.

بنا بر این می توان نتیجه گرفت که نامه اول توانسته زمینه هایی برای بحث و مناقشه ایجاد کند و واکنش های زیادی به همراه داشته که بیشتر آنها مثبت بوده و باعث شده نامه دوم در تکمیل آن نگاشته شود.

عوامل کمک کننده به انتشار سریع نامه

مساله دیگر این است که مخاطب نامه اول و دوم قشری هستند که معمولا مخاطب نامه های میان امت ها و ملت ها و فرهنگ ها نیستند به این معنا که امام خامنه ای یک رهبر و دستگاه و نهاد حکومتی را مخاطب قرار نداده بلکه مخاطب این نامه ها تمام جوانان غرب هستند و از سویی این نامه به زبان های متعدد جهان ترجمه شده تا به سرعت منتشر شود و به مخاطب خود برسد و امری که به انتشار آن کمک می کند این است که این نامه یک نامه سنتی و کلیشه ای نیست و از روش نگارش و انتشار نامه های دیپلماتیک پیروی نمی کند بلکه این نامه در اختیار رسانه ها و شبکه های ارتباط اجتماعی قرار گرفت و همین تاثیر زیادی در سرعت انتشار و رسیدن به نقاط دوردست جهان داشت.

نامه ای با لحنی پدرانه و مهربان

نکته دیگر قابل توجه، لحن کلام امام خامنه ای خطاب به جوانان غرب در دو نامه است؛ چرا که هر دو نامه حاوی کلمات و عبارت های حاکی از محبت و احساسات صریح و پدرانه است و در عین حال عبارت های آمرانه در آن به کار نرفته و گوینده به گونه ای سخن نمی گوید که گویی آنچه او می گوید حقیقتی است که باید بدون هیچ چون و چرایی پذیرفته شود. بلکه به عکس در هر زمینه ای که سخن می گوید به بیان اطلاعات و طرح سؤال می پردازد تا زمینه نقاش و بحث ایجاد شود و ذهن جوانان را برای بحث و تحقیق تحریک کند تا خودشان برای یافتن واقعیت و حقیقت دست به کار شوند.

از آن رو که چنین روشی بهترین روش در سخن گفتن با نسل های جدید است، مقام معظم رهبری در استفاده از این روش کاملا موفق بوده و نوع سخن گفتن ایشان تصنعی و ظاهرسازانه به نظر نمی آید بلکه ایشان با روش بیان خود جوانان را در برابر یافتن حقیقت مسئول می داند چون آنها هستند که آینده کشورهای خود را می سازند و در نتیجه توجه و موضع گیری آنها نسبت به اتفاقات روز بعث می شود آینده بهتری را برای ملت های خود بسازند.

ضرورت تلاش برای شناخت واقعیت ها و هشدار در مورد رسانه های مغرض

آیت الله خامنه ای از جوانان غرب می خواهد اتفاقات را به خوبی بشناسند تا مانند نسل های پیشین پشیمان نشوند که چرا نتوانستند اتفاقات زمان خود را به سرعت و به خوبی بشناسند.

بنا بر این از جوانان امروز انتظار می رود مرتکب اشتباه نسل پیشین خود نشوند و اجازه ندهند نسل های بعدی آنها در باتلاق جهالت نسبت به مسائل زمان خود گرفتار شوند.

و از این رو مقام معظم رهبری از جوانان می خواهد اطلاعات خود را از منابع واقعی یاد بگیرند به ویژه در مورد مسائل اصلی و سرنوشت ساز شرق و غرب مانند مساله موضع گیری نسبت به اسلام و مسلمانان که باید دقت کنند و این شناخت خود را از رسانه های مغرض دریافت نکنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha