یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله فقیهی

حوزه/ نامه رهبر معظم انقلاب و پیام های روشن و هدایت گرانه آن باید امروز در فضای مجازی و در رسانه ها به صورت گسترده بازتاب پیدا کند که البته در همین مدت نیز بازتاب های خوبی داشته است.

در همین باره و با توجه به اهمیت موضوع، خبرگزاری «حوزه»، در گفت وگو با آیت الله محسن فقیهی ، استاد خارج فقه و اصول حوزه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تبیین و تشریح ابعاد مهم این نامه تاریخی پرداخته است.

در تداوم جریانی که با نامه نخست شروع شد، به نظر شما نامه دوم رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی حاوی چه نکات مهم و قابل توجهی است؟!

نکته اولی که در این نامه است این که ایشان جوانان غرب را مانند فرزند خود مورد خطاب قرار داده و این که یک رهبر اسلامی، جوانان جوامع غربی را مورد خطاب مستقیم قرار می دهد نشان دهنده توجه ویژه ایشان به نسل جوان است. طبعاً سخنانی که بیان می کنند نیز حاکی از این است که دلسوزانه به دنبال هدایت آنها هستند.

نکته دوم این که ایشان کوشیدند همچون نامه اول، توجه جوانان غرب و به طور کلی همه مردم دنیا را به برخورد دوگانه غرب با تروریسم به طور خاص جلب کنند.

اشاره معظم له به حوادث تلخ فرانسه و نیز مصیببت هایی که به خاطر سیاست های دوگانه و دروغین سران غربی علیه مردم سوریه و عراق و یمن و ... وارد می شود، تاکیدی است بر همین مساله که در واقع داعش و القاعده و بوکوحرام و سایر گروه های تروریستی به دست خود غرب به وجود آمده اند و با تقویت غرب و آمریکا امکان این افراط گری ها و کشتارها پدید آمده است و جوان غربی باید این حقایق را بداند.

به دیگر سخن ، گروه های تروریستی با حمایت خود دولت های غربی تقویت شده اند و البته خود این ها بعد از مدتی متوجه شده اند که تقویت داعش به ضرر خودشان تمام شده است

به نظر می رسد که این دوگانگی در برخورد با مساله تروریسم به خصوص پس از حوادث فرانسه، پررنگ تر و ملموس تر شده است؛

و اتفاقاً سوال ما از غرب این است که چرا فرق می گذارد بین انسانی که در سوریه و فلسطین و عراق زندگی می کند با کسی که در کشورهای غربی و از جمله فرانسه زندگی می کند.

سال هاست مردم فلسطین تحت ظلم کم سابقه و بلکه بی سابقه اسرائیل قرار دارند و در قبال جنایاتی که به آن ها وارد می شود، متاسفانه صدا از کسی در نمی آید و این گونه رفتارهای غربی ها نشان می دهد که باید در نیت و اهداف و برنامه های آن ها برای مقابله با تروریسم شک کرد.

مقام معظم رهبری در همین نامه دوم به صراحت اعلام کردند که تروریسم در هر صورت بد است و ما تروریسم خوب و بد نداریم و از سویی مردم فرانسه با مردم عراق و سوریه و فلسطین و یمن فرقی ندارند و نباید بین آن ها در حمایت تفاوتی قایل شد.

کوچک شیرخواره و زن بی پناه که در عراق و سوریه و یمن به خاک و خون کشیده می شود از نظر حق حیات هیچ فرقی با شهروند فرانسوی ندارد و از هر دو باید در برابر تروریسم حراست شود.

نامه های مقام معظم رهبری چه تاثیری در خنثی سازی و یا کم کردن فتنه دشمنان در زمینه اسلام هراسی دارد؟!

شک نکنید که تاثیرگذار است و حداقل در بعد فرهنگی و اطلاع رسانی به ویژه در رابطه با نسل جوان غرب که شیفته دریافت حقیقت است موثر خواهد بود.

از این نکته هم نباید غافل شد که به هر حال هدف و نیت غربی ها از حمایت از تروریست های تکفیری و اسلام هراسی در واقع تامین امنیت اسراییل است و لذا اصل مبارزه با تروریسم مبنای کار این ها نیست چه آن که امروز مهم ترین بُعد تروریسم همین تروریسم دولتی است که اسراییل شاخص اصلی آن در دنیا می باشد.

در واقع این باور باید در وهله کنونی به وجود آید که آن چه غرب انجام می دهد فقط منافع اسرائیل را در نظر می گیرد و نه این که با تروریسم مخالفت داشته باشد.

نکته دیگر این که اسلام واقعی از اسلام دروغین داعش و تکفیری متنفر است به این  خاطر که اسلام ناب محمدی(ص)، دین رحمت و مغفرت و بزرگواری است که از افراط و تفریط ها بیزار و مبراست.

هدف دشمنان از دنبال کردن سیاست اسلام هراسی به بهانه حوادثی چون فرانسه این است که اسلام و مسلمین را در دنیا در انزوا قرار دهند تا دیگر کسی میل و رغبت به سمت آن پیدا نکند.

به نظر شما نقش دانشجویان و به طور کلی جوانان ما در انتشار گسترده نامه رهبری و رساندن پیام آن به همه دنیا به خصوص جوانان غربی چیست؟!

ببینید رهبر معظم انقلاب در این نامه همچون نامه قبلی بر لزوم شناخت و درک درست از حقیقت اسلام و نیز برنامه های دشمنان اسلام تاکید داشتند و در این میان قطعاً نقش دانشجویان و جوانان ما در نشر این نامه بسیار مهم و کلیدی است.

این نامه و پیام های روشن و هدایت گرانه آن باید امروز در فضای مجازی و در رسانه ها به صورت گسترده بازتاب پیدا کند که البته در همین مدت نیز بازتاب های خوبی داشته است.

با این حال ما از نهادهای دولتی و حاکمیتی خودمان از جمله وزارت خارجه ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، جوانان خودمان و هر مسلمانی در دنیا انتظار داریم که پیام رهبری را به دیگران برسانند تا همگان از این پیام هدایت گرانه استفاده معنوی ببرند.

شکی وجود ندارد که این پیام مخصوص مسلمین نیست بلکه مربوط به تمام دنیاست و مساله تروریسم فقط مربوط به اسلام نیست و باید ریشه کن شود و علی القاعده هر کسی با هر دین و مذهبی باید آن را محکوم کند.

همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند تروریسم درد مشترک امروز جهان است و اگر غرب واقعاً به دنبال مبارزه با این پدیده شوم است ، باید ریشه تروریسم را نابود کند نه این که بخشی از آن را در گوشه ای از دنیا نابود کرده و بخش دیگر را که همسو با اهداف خود است مورد حمایت قرار دهد.

به بیان صریح رهبری معظم ، اشتباه بزرگ غرب با تروریسم برخورد دوگانه ، تدابیر سطحی و شتابزدگی بدون منطق با تروریسم است و این که در این کار صداقت ندارد.

نخبگان ما و جهان اسلام و به خصوص نسل جوان باید در این مسیر دست به روشنگری بیشتر بزنند تا جوان غربی اولاً با حقیقت اسلام راستین به خوبی آشنا شود و ثانیاً هم این که ماهیت واقعی تروریست ها و حامیان اصلی و پشت پرده آن ها را بشناسد

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha