پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت الاسلام سید محمد محسن حسینی پور - یزد

حوزه/ معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه استان یزد جنگ های نیابتی دشمن را نتیجه نفوذ و ایجاد تفرقه در جهان اسلام دانست و گفت: سیاست دشمن از صدر اسلام تاکنون به دنبال نفوذ در میان مسلمانان و ایجاد تفرقه در میان آن ها بوده است .

حجت الاسلام سید محمد محسن حسینی پور در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری «حوزه» در یزد، با تسلیت سالروز ارتحال رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و شهادت امام حسن مجتبی(علیه السّلام) و امام رضا(علیه السّلام) با بیان اینکه وحدت یکی از ابعاد مهم و درس آموز زندگی رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است که با توجه به شرایط امروز جامعه اسلامی بیش از بیش باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: به واسطه خدمات و تلاش های پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در راستای وحدت مسلمانان صدر اسلام می توان ایشان را پایه گذار وحدت در جامعه اسلامی دانست.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه سيره پيامبر اعظم(صلّی الله علیه و آله و سلّم)‌ راهكارهاي فراوان و مختلفي براي تحقق وحدت امت اسلامي، ارائه داده است، گفت: برای نمونه حضرت با ورود به مدينه وحدت اسلامي را با انعقاد پیمان دوستی و برادری میان قبایل اوس و خزرج که دشمنان خونی همدیگر بودند را تحقق بخشيد و با تحريك احساسات ملي و ديني وحدت جامعه آن زمان را بيمه كرد.

وی افزود: دومین اقدامی که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در راستای وحدت مسلمین انجام داد، ايجاد قرارداد اخوت وبرادري در ميان مهاجرین و انصار بود که با این سیاست اخوت و برادري، گام بلندی در راستای تحقق وحدت اسلامي بر داشته شد.

حجت الاسلام حسینی پور اضافه کرد: مسئله وحدت آن قدر مهم است که خداوند نیز در آیه 10 سوره آل عمران می فرماید «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» یعنی اینکه وحدت و دورى از تفرقه، یک وظیفه‏ و نعمت الهى و عامل اخوّت است و باید بدانیم که محور وحدت باید دین خدا باشد، نه نژاد، زبان، ملّیت، و... زیرا تفرقه و عدوات، پرتگاه و گودال آتش است.

وی گفت: از دیگر آیات الهی است که در خصوص ضرورت وحدت نازل شده است آیه 46 سوره انفال «وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ» یعنی از خدا و فرستاده او ( در فرامین مولوی آنها ) فرمان برید و با هم نزاع و ستیزه مکنید که سست و بیمناک می گردید و تسلط و حکومتتان از میان می رود، و نسیم پیروزی بر شما نمی وزد و نفوذ کلام شما کم می شود.

این کارشناس فرهنگی در ادامه با بیان این که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلّم) را باید پایه گذار وحدت در میان مسلمانان دانست، خاطرنشان کرد: به همان اندازه که وحدت آثار زیادی در پیشبرد اهداف اسلامی دارد، دشمن نیز برای پیشبرد اهداف خود و نفوذ در میان مسلمانان و از بین بردن کرامات انسانی و اسلامی از تفرقه بهره می جوید.

وی با بیان اینکه به همان اندازه که وحدت راه گشا است، تفرقه موجب ذلالت و گمراهی می شود، یادآور شد: حضرت امام (ره) نیز با تاسی به رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت داخلی و وحدت کشورها و ملت های اسلامی را جزء اولین شعارهای خود قرار داد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه یزد ادامه داد: از دیگر اقداماتی امام راحل(ره) اعلام هفته وحدت بود که حرکت نوینی را در مسیر همدلی و وفاق مسلمانان ایجاد کرد. انتخاب هفته وحدت و روز جهانی قدس توسط بنیانگذار فقید نظام اسلامی در راستای اقدامات وحدت بخش رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و تقویت همدلی مسلمانان بود و خوشبختانه نتایج اثربخشی از خود به جا گذاشته است

حجت الاسلام حسینی پور در ادامه جنگ های نیابتی دشمن در منطقه که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره کرده اند را نتیجه نفوذ و و ایجاد تفرقه دشمن در جهان اسلام دانست و اذعان داشت: سیاست دشمن از صدر اسلام تاکنون نفوذ در میان مسلمانان و ایجاد تفرقه در میان آن ها بوده است تا مسلمانان با کمترین هزینه به وسیله خودشان از پای در بیایند؛ حمله عربستان به یمن و ایجاد گرو های تروریستی همچون داعش، القاعده، طالبان و... در همین راستا است.

وی با بیان اینکه به هر میزان اتحاد و همگرایی کشورهای اسلامی پررنگ شود، فرصت‌های بی‌شماری برای اظهار وجود و قدرت نهایی امت اسلامی در برابر زیاده‌خواهی‌ دنیای زر و زور مهیا خواهد شد، بیان کرد: مسئله وحدت در زمان کنونی آن قدر حائز اهمیت است که مقام معظم رهبری سال 1385 را به نام سال پیامبر اعظم(صلّی الله و آله و سلّم) نامگذاری کردند و یکی از علت هایی که رهبری نام اعظم را بعد از پیامبر آوردند به این دلیل بود که اهل سنت بیشتر از واژه پیامبر اعظم(ص) استفاده می کنند.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha