جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ باید در جهان اسلام برای همدردی با مسلمانان نیجریه اعلام عزای عمومی شده و سازمان کنفرانس اسلامی جلسه ای برای آن تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ضمن محکومیت فاجعه انسانی نیجریه و کشتار شیعیان این کشور، اظهار داشتند: امروز مسائل دردناک بسیاری وجود دارد که مهمترین آنان قتل عام شیعیان کشور نیجریه می باشد.

ایشان با بیان این مطلب که کشتار شیعیان نیجریه فاجعه ای عجیب و بی دلیل است، ابراز داشتند: در این حادثه هولناک، ارتش نیجریه با تمام قوت به روی مردمی اسلحه کشید که نه سلاحی در دست داشتند و نه به کسی حمله کرده بودند و تنها گناه آنان این بود که در روز اربعین چندین میلیون نفر از علاقمندان به اهل بیت (ع) در راهپیمایی سوگواری سالار شهیدان، امام حسین (ع) با آرامش تمام شرکت کرده بودند.

این مرجع تقلید یادآور شدند: آیا عمل به این برنامه مذهبی سبب می شود که به روایتی 300 نفر و به روایتی دیگر 500 نفر از مردم بی گناه را به خاک و خون بکشند؛ رهبر شیعیان نیجریه، علامه زکزاکی را مجروح و زندانی کرده و برخی از بستگان او را شهید نمایند؟ و این اتفاق در حالی است که در سال گذشته 3 پسر ایشان در یک زمان با هم به شهادت رساندند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: به عقیده ما باید در جهان اسلام برای همدردی با مسلمانان نیجریه اعلام عزای عمومی شده و سازمان کنفرانس اسلامی جلسه ای برای آن تشکیل دهد.

این استاد درس خارج فقه حوزه تصریح کردند: سازمان کنفرانس اسلامی که بیش از 50 کشور تشکیل شده، چه خاصیتی دارد؟ و آیا نباید جلسه ای برای این فاجعه تشکیل دهد؟

معظم له اظهار داشتند: این سازمان باید از دولت نیجریه توضیح بخواهد و خواستار آزادی هرچه زودتر رهبر شیعیان نیجریه شود.

ایشان ابراز داشتند: باید عوامل این جنایت بزرگ شناسایی و در دادگاه بین المللی محاکمه و به کیفر اعمال خود برسند.

این مرجع تقلید با انتقاد از مجامع جهانی خاطرنشان ساختند: مجامع جهانی که برای حادثه پاریس آن همه عکس العمل نشان دادند، در برابر این جنایت گسترده تر از پاریس چه عکس العملی نشان داده و می دهند؟ آیا نباید ثابت شود که خون اروپایی ها از خون مسلمانان رنگین تر نیست؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه قتل عام در همه جا ناپسند است؛ خواه در پاریس باشد یا نیجریه، تصریح کردند: دشمن اصلی کشور نیجریه بوکوحرام است که مسلح به انواع سلاح ها هستند؛ نه شیعیان آرام و علاقمند به کشورشان.

این استاد درس خارج حوزه بیان داشتند: ما یقین داریم که خون این بی گناهان دامان جنایتکاران صحنه و پشت صحنه را خواهد گرفت.

معظم له در ادامه با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری (ع)، اظهار داشتند: حضرت فرمودند: «حُسْنُ الصُّورَةِ جَمالٌ ظاهِرٌ، وَ حُسنُ العَقْلِ جَمالٌ باطِنٌ/ زیبایی چهره، جمال ظاهر است، ولی نیکویی عقل، جمال درون است».

ایشان ضمن بیان این مطلب که به اهمیت عقل در روایات بسیاری اشاره شده است، به بیان روایتی از نبی مکرم اسلام پرداختد و گفتند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ، وَ لا دينَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ/ همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد».

این مرجع تقلید ابراز داشتند: پایه دیانت از نظر نبی مکرم اسلام (ص) عقل است و تمام خیرات نیز از آن سرچشمه می گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین به روایتی از امام حسن مجتبی (ع) اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: حضرت درباره عقل فرمودند: «بالعقل تدرک الداران جمیعا، و من حرم من العقل حرمهما جمیعا/ به وسیله‌ی عقل، هر دو جهان با هم به دست می‌آیند و هر کس که از عقل محروم باشد از هر دوی آنها محروم خواهد بود».

این استاد درس خارج فقه حوزه،  یکی از امتیازات مکتب شیعه نسبت به اکثریت اهل تسنن را حجیت عقل دانستند و گفتند: ما قائل به حجیت عقل در پرتو سخنان اهل بیت (ع) هستیم و انسانی که عاقل باشد، هیچ گاه به دنبال کلاهبرداری، رانت خواری و ... نخواهد رفت.

معظم له تصریح کردند: کلاهبرداران و رانت خواران چه مقدار می توانند مصرف کنند؟ فرزندانشان چه مقدار مصرف می کنند؟ برای چه این همه مال با کار خلاف جمع می کنند؟

ایشان بیان داشتند: یکی از بلاهای مهم دنیای امروز این است که قسمت مهمی از سرمایه ها تبدیل به سلاح های نابودکننده شده و متأسفانه تمام دولت ها این کار را کرده اند.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: اگر عقلی حاکم بوده؛ همه به حق خود راضی و در کنار هم زندگی کنند و هم زیستی مسالمت آمیز داشته باشند، سلاح چه کارایی دارد؟ پول ها تبدیل به عمران و آبادی شده و فقیری در عالم نمی ماند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که امروز عقلا بر دنیا حکومت نمی کنند، ابراز داشتند: سردمداران حکومت های آمریکایی و اروپایی از عقلا نیستند؛ چراکه اگر بودند، این همه جنگ و خونریزی به وجود نمی آمد.

این استاد درس خارج حوزه در پایان با اشاره به راه های دستیابی به عقل، خاطرنشان ساختند: تجربه، دقت در نظام آفرینش، استفاده از محضر اساتید و عقلا، مطالعه در عواقب امور از راه های دستیابی به عقل می باشد.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha