شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دکتر محمد مهدی مفتح

حوزه/ نماینده مردم تویسرکان در مجلس با انتقاد از نمایشی خواندن وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: همه تلاش شهید مفتح نهادینه سازی تفکر وحدت حوزه ودانشگاه بود و اقدامات ایشان برای دشمنان انقلاب و نظام قابل تحمل نبود.

دکتر محمد مهدی مفتح نماینده مجلس شورای اسلامی، همزمان با سالروز شهادت شهید آیت الله مفتح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه، عرصه های مختلفی را شامل می شود، گفت: یکی از راه های تحقق وحدت، حاکم نمودن فضای علمی و یکسان سازی علایق و هدف ها است. یعنی همان طور که در حوزه اکثریت طلاب دروس حوزوی را برای رضای خداوند متعال، و نه برای مدرک و کسب موقعیت های مادی تحصیل می کنند، در دانشگاه ها نیز این گونه فرهنگ سازی شود تا از نفوذ دشمنان جلوگیری گردد.

وی افزود: طلبه و دانشجو هر کدام در هر رشته تحصیلی که درس می خوانند و مهارت ها و تخصصی که کسب می کنند، باید تنها برای رضای خداوند متعال و در جهت خدمت به مردم باشد. بنابراین حاکم کردن فضای معنوی، اعتقاد به خدمت صادقانه به مردم، و نگاه توحیدی به دروس در بین فارغ التحصیلان حوزوی و دانشگاهی از جمله موارد وحدت بین حوزه و دانشگاه است.

دکتر مفتح با انتقاد از نمایشی خواندن وحدت حوزه و دانشگاه از سوی برخی اشخاص، اظهار داشت: این حرف درست نیست. البته مشکل این افراد این است که مثلا دروس حوزوی را اسلامی و دروس دانشگاهی را غیر اسلامی می دانند. در حالی که این تفکر باطل است، و تحصیل علم در هر مرکزی که باشد نهایتا به معرفت و شناخت ذات مقدس خداوند متعال منجر می شود. چون علم، کشف اسرار و قانون هایی است که خدا در عالم بشریت قرار داده است.

*تلاش خستگی ناپذیر شهید مفتح در وحدت حوزه و دانشگاه

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید مفتح یکی از یاران نزدیک حضرت امام(ره) بود، افزود: ایشان از آغاز نهضت انقلاب اسلامی در تمام مبارزات در صحنه حضور داشت و یکی از مسائلی که از همان اوایل پیروزی انقلاب و حتی قبل از آن پیگیر بودند، مسئله وحدت بین حوزه و دانشگاه بود.

فرزند شهید مفتح ادامه داد: ایشان از دهه 40 تا سال 58 که به شهادت رسیدند اکثر اقدامات شان در این راستا بود. تألیف سلسله مقالاتی با عنوان «مسجد و دانشگاه» و «نقش دانشمندان اسلام در پیشرفت علم» در مجله «مکتب اسلام» و نیز اقدام به تأسیس مدرسه «دین و دانش» با همکاری شهید بهشتی در قم، از جمله ی این فعالیت ها بود. و این گونه اقدامات در مسیر زندگی ایشان زیاد است.

وی اضافه کرد: ایشان در آن دوره تنها روحانی بودند که هم در دانشگاه تحصیلات عالی داشتند و هم در حوزه، و لذا جزو معدود روحانیونی در بین بزرگان انقلاب بودند که با این سوابق علمی در دانشگاه تدریس داشتند و بعد از پیروزی انقلاب که شرایط بهتری برای ایشان فراهم شد، وسعت فعالیت هایشان با توجه به افزایش امکانات و برطرف شدن محدودیت ها گسترده تر شد و در مدت چند ماه که از پیروزی انقلاب می گذشت تا روز شهادت شان، همه تلاش شان بر این بود که این تفکر را در شورایعالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم نهادینه کنند.

مفتح خاطرنشان کرد: اقدامات شهید مفتح برای دشمنان نظام اسلامی قابل تحمل نبود و در نهایت را در محل دانشگاه تهران به شهادت رساندند و این ها همه عواملی شد تا روز شهادت ایشان به عنوان «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نام گذاری شود.

*مدیران حوزه ودانشگاه موانع وحدت را کنار بزنند

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با بیان اینکه وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی حوزه های علمیه نقش اساسی در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه دارند، تصریح کرد: هنوز راه طولانی برای رسیدن به نقطه مطلوب در شکل گیری این وحدت در پیش داریم. بنابراین نهادهای برنامه ریز که مسئولیت مستقیم در این زمینه دارند باید با سیاست گذاری های درست موانع احتمالی را از میان بردارند و ان شاءالله با همکاری مسئولین نهادهای اجرایی مثل روسای دانشگاه ها، مدیران حوزه های علمیه و نمایندگی های مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بیش از پیش شاهد همگرایی و همدلی در ایجاد فضای وحدت و همکاری باشیم.

*توصیه ای به طلاب و دانشجویان

مفتح در پایان خطاب به طلاب و دانشجویان گفت:  این عزیزان اهمیت ایده «وحدت حوزه و دانشگاه» را بررسی کنند. چرا که این ها همان مدیران آینده نظام خواهند بود، و لذا لازم است نسبت به این مسئله بی تفاوت نبوده و با پیگیری رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، به فکر ارتقاء این تفکر و چگونگی تاثیرگزاری اهداف انقلاب اسلامی در داخل و خارج باشند.

گفتگو: مهدی زارعی شبخانه

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha