سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسمین سید صادق محمدی

حوزه /نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: مشکل اساسی عدم ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه، نبود طرح جامع برای وحدت این دو نهاد علمی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یکی از عناصر اصلی حدوث و بقای انقلاب اسلامی است گفت: وحدت این دو نهاد ضامن اجرای آیه شریفه آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ است.

وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه دو رکن بسیار مهم در انقلاب اسلامی است بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند زمینه‌ساز اسلامی سازی علوم انسانی که یکی از رهنمودهای مقام معظم رهبری است باشد.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین ابراز داشت: مراد از وحدت بین این دو نهاد اصیل مسلماً وحدت فیزیکی این دو نهاد یا وحدت در سلیقه‌ها، علم و دانش تجربی نیست چراکه ذات علوم حوزوی و دانشگاهی در بسیاری از موارد متفاوت است.

وی ادامه داد: هیچ‌گاه علوم تجربی با علوم نقلی و عقلی وحدت ذاتی ندارند و به هیچ وجه نمی‌توان بین دانشگاه و حوزه در سلیقه‌ها وحدت ایجاد کرد بلکه مراد از وحدت که هم در کلمات حضرت امام(ره) بود و هم در کلمات مقام معظم رهبری هست وحدت در هدف است و می‌تواند بین دانشگاه و حوزه در اهداف وحدت ایجاد شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با بیان اینکه وحدت به معنای تعامل در علوم مشترک حوزوی و دانشگاهی هم می‌تواند مراد از وحدت باشد گفت: وحدت می‌تواند به معنای ایجاد زمینه‌های پیشرفت علمی و اخلاقی جامعه بشری تفسیر شود.

وی با اشاره به اینکه شکی نیست که یکی از راه‌های نفوذ استکبار، خلل وارد کردن به حوزه و دانشگاه است عنوان کرد: فکر و اندیشه اختصاص به حوزه یا دانشگاه نداشته و هر دو تولید کننده فکر و اندیشه هستند بنابراین وحدت می‌تواند ایجاد زمینه‌های تعامل علمی بین دانشگاه و حوزه و همچنین به معنای قدم زدن در فضای اسلامی سازی علوم انسانی و عدم تبعیت صرف از علوم انسانی وارداتی باشد.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به عواملی که موجب شده‌اند بعد از سال‌های متمادی این شعار اصلی انقلاب عملیاتی نشده باشد گفت: مشکل اساسی عدم ایجاد وحدت، نبود یک طرح جامع برای وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بین حوزه و دانشگاه وحدتی ایجاد شود باید اندیشمندان و بزرگان حوزه و همچنین اندیشمندان و دانشمندان دانشگاهی یک طرح جامع برای وحدت حوزه و دانشگاه طراحی کنند.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های زمینه‌سازی وحدت بین دانشگاه و حوزه راه‌اندازی نشست‌های علمی در سطوح مختلف و کرسی‌های آزادی اندیشی و نظریه‌پردازی مشترک بین علمای حوزه و دانشمندان دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه نشست‌های مشترک می‌تواند ایجاد کننده زمینه‌های وحدت حوزه و دانشگاه باشد گفت: در سال گذشته انجمن اصول فقه شش نشست علمی مشترک بین حوزه و دانشگاه اجرا کرد که دارای اثرات مثبتی بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی افزود: در روز وحدت حوزه و دانشگاه به جای برگزاری همایش‌های متعدد باید از این فرصتی که انقلاب اسلامی برای ما ایجاد کرده است استفاده کنیم و حرکت‌هایی عملی برای وحدت حوزه و دانشگاه انجام دهیم که از آن جمله می‌توان به برگزاری نشست‌های علمی در علوم مشترک بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد.

انتهای پیام/313/30

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha