پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
علی لاریجانی

حوزه/ لاریجانی گفت: برخی کشورهای منطقه رفتاری دو گانه دارند، از طرفی بیان می کنند که علیه تروریسم ائتلاف کرده اند ولی در پنهان به آنها کمک می کنند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» دکتر علی لاریجانی صبح امروز در همایش «سبک زندگی اسلامی و چالش های پیش رو در مدرسه علمیه خواهران کریمه اهل بیت(ع)» قم  گفت: یکی از الگوهایی که از نظر فرهنگی برای جوامع، موجبات تاثیرات پایدار را فراهم می کند، حضور عالم و تربیت افراد در رشته های علمی دینی است.

وی افزود: در اکثر مراکزی که این گونه مجامع دینی ایجاد شده است تحولاتی در آنها ایجاد شده است و گسترش فضای دینی بسیار مهم است و طلاب قطعا می توانند در خانه و محلات و شهر تاثیرات بسیاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی مراکز دینی مرتبط به خواهران گسترش پیدا کرد که پدیده بسیار مبارکی بود.

لاریجانی بیان کرد: امروزه زندگی مردم ما متاثر از مدرنیته است و بادی که از غرب وزیدن گرفته است همه ملل را تحت تاثیر قرارداده است و ملت هایی که به میراث خود توجه دارند می توانند این خصوصیات را جدا کنند ولی کسانی که توجه ندارند، حذف می شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تامل روی موضوع سبک زندگی بسیار مهم است و توجه روی ابعاد فردی و اجتماعی سبک زندگی بسیار مهم است؛ در این رابطه باید بین صورت و ماده زندگی تفکیک قائل شویم.

وی افزود: بیش از صورت زندگی، محتوا دارای اهمیت است؛ اما اینکه چگونه این خانه آرایش پیدا کند، صورتی است که متاثر از این الگو است؛ ممکن است که شهرسازی ما متاثر از الگوهای مکتبی ما باشد که متاسفانه کمتر به این مسایل توجه کرده ایم ولی باز هم این مساله صوری است ولی آنچه مهم است محتوای حیات بشری است.

وی خاطرنشان کرد: یک مسلمان واقعی دارای ذهنی توحیدی است و به همین مناسبت اجتماع ما نیز باید اینگونه باشد و به همان میزان که توحید در شناخت دارای اهمیت است باید به جامعه نیز رفته و در جامعه تاثیرگذاری خود را تثبیت کند.

سبک زندگی غربی فرد گرا است

لاریجانی بیان کرد: اگر بخواهیم در عرصه محتوای سبک زندگی ورود کنیم مهمترین مساله تصور توحیدی و سبک توحیدی است؛ اگر اتکای انسان در همه امور به خداوند باشد، قطعا آسمان و زمین ضامن روزی او خواهند بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زندگی که در غرب پایه گذاری شد بیشتر روی فردیت پایه گذاری شد و به عالم متافیزیک توجهی نشده است و اگر توجهی به مباحث کمالی هم دیده می شود در کنار مظاهر مادی دیگر است و از آنها جلوتر نیست.

وی افزود: نکته دوم این است که زندگی فرد مسلمان زندگی منتظرانه است؛ انتظار یک عنصر رکنی در زندگی مسلمان است؛ اگر یک مسلمان همیشه این حالت انتظار را داشته باشد قطعا سبک زندگی او متفاوت تر از دیگران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تکیه به ولی خدا امر بسیار مهمی است و اگر این حال برای یک مومن جا بیافتد که ما بی سرپرست نیستیم و یک ولی همیشه بر ما نظارت دارد شکل زندگی ما را تغییر خواهد داد.

لاریجانی بیان کرد: تلاش و تکاپوی علمی برای فهم حقیقت از دیگر اجزای سبک زندگی است که جامعه اسلامی را از دیگر خصوصیات سایر ملل خارج می کند.

امر به معروف از اصول متعالی و مترقی جوامع اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امر به معروف و نهی از منکر از دیگر اصول متعالی و مترقی در جوامع اسلامی است که متاسفانه مفقود شده است و سبک زندگی فردگرایانه از دیگر جوامع به جامعه ما وارد شده است یک فرد مسلمان باید بداند که حیات او با حیات دیگران در هم تنیده است و روح او به هم تنیده است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب همه نگاه ها به سوی ایران است و بسیار با اهمیت است که رفتارهای ما از مبادی و منابع عمیق تر سرچشمه بگیرد و دنیا ما را با این اخلاق بشناسد؛ درست است که متاسفانه برخی مسلمانان در کشورهای دیگر رفتارهایی انجام می دهند و غربی ها این افراد رابه عنوان شاخص مسلمانان نشان می دهند، ولی ما باید این جریان را تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از حادثه فرانسه سعی شد که چهره مسلمانان را به چهره تروریست ها پیوند بزنند و مسلمان را تروریست معرفی کند؛ متاسفانه آنها تفکیکی بین مسلمانان و تروریست ها انجام نمی دهند و سیمای مشابهی از مسلمانان بوجود می آورند و اسلام هراسی مصنوعی بوجود آورده اند.

لاریجانی بیان کرد: خوشبختانه ایران به دلیل اینکه در طول این مدت رفتارهای سنجیده ای نسبت به این جریان های تروریستی داشته است حالا توجهات به این سمت جذب شده است که ایران فعالیت درستی در این زمینه انجام می دهد.

مسایل تروریستی در منطقه به راحتی حل نمی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعید است که مسایل تروریستی در این منطقه به راحتی حل شود که متاسفانه آفتی است که به جان این منطقه افتاده است؛ ممکن است که با قطع کمک غربی ها این روند سست تر شود، ولی قطعا این روندها به راحتی از بین نمی رود.

وی افزود: برخی کشورهای منطقه رفتاری دو گانه انجام می دهند و از طرفی بیان می کنند که علیه تروریسم ائتلاف کرده اند ولی در پنهان به آنها کمک می کنند؛ از طرفی غربی ها نیز چنین موضعی دارند.

وی خاطرنشان کرد: آنها این آشوب را در منطقه بوجود می آورند ولی دیگر پایان دادن به این وضع در اختیار آنها نیست، مثل افغانستان که آشوب ها را آغاز کردند ولی پس از 20 سال هنوز این جریانات دنباله دارد.

لاریجانی بیان کرد: تبلیغ فکر صحیح اسلامی و مجاهدت در مقابل رفتارهای خشن از موضوعات بسیار مهمی است که به مدت بسیار طولانی درگیر عارضه ای هستیم که هم به فکر اسلامی لطمه می زند و هم آرامش کشورهای منطقه را می گیرد و آنها را از توسعه بازمی دارد.

ایران از یک امنیت خاصی برخوردار است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با عنایات الهی وضعیت کشور ما با دیگران متفاوت است که ایران از یک امنیت خاصی برخوردار است، ولی متاسفانه امت اسلامی درگیر هستند و این مساله عارضه ای است که باید ذهن خود را متوجه آن کنیم.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha