چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «PMD» که بر اساس یک پایه های دروغین شکل گرفت و در این مذاکرات قرار شد که این مسایل پایان داده شود و اگر PMDبسته نشود حرکت مذاکراتی ادامه پیدا نمی کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در دوازدهمین اجلاس مدیران حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم گفت: همه دستگاه های اجرای و آموزشی کشور مدیون حوزه علمیه هستند که این ظرفیت را در کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: حضور بانوان طلبه در زمینه زبان آموزی یک نیاز مهم است که خوشبختانه حوزه علمیه خواهران در این زمینه نیز کوشا هستند؛ یک نقص مهم در عرصه بین المللی مشاهده می شود که همان، عدم ارایه معارف مکتب اهل بیت(ع) در فضای جهانی است.

لاریجانی بیان کرد: اینکه فلسفه ملاصدرا کمتر در مراکز دانشگاهی غربی مورد بحث قرار می گیرد یک نقص و افسوس بزرگ است؛ زیرا این مبانی به زبان های دیگر ارایه نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از فیلسوفان امروزه با افکار ملاصدرا و حکمای اسلامی آشنایی ندارند و حتی تفکرات شهید مطهری که هم عصر آنها است نیز برای آنها نا آشناست که نشانگر ضعف ما در ارایه این مبانی به زبان های دیگر است.

چالش هابی متعددی در عرصه های بین المللی وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: امروزه چالش های متعددی در عرصه های بین المللی  وجود دارد؛ از جمله چالش ها می توان به چالش دوازده سال هسته ای و حقوق بشر و... اشاره کرد.

رئیس مجلس افزود: چالش هایی که در حد بحران است همان مسایل منطقه ای است که هیچگاه پیش از جنگ جهانی چنین وضعیتی نداشتیم؛ پس ار فروپاشی عثمانی، نظم دروغینی در منطقه ایجاد شد و افرادی را به عنوان گماشته برای سلطنت در این کشورها انتخاب کردند.

اقتصاد ما  در تراز پیشرفت های جمهوری اسلامی نیست

لاریجانی بیان کرد: بهم ریختگی امروز در خاورمیانه در گذشته وجود نداشته است؛ در حوزه اقتصاد، که نقطه ضعف ماست، باید گفت که اقتصاد در تراز پیشرفت های جمهوری اسلامی نیست و این درد را باید به خوبی بشناسیم تا راه حل پیدا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آسیب های اجتماعی از دیگر چالش های کشور است که متاسفانه مشکلات زیادی ایجاد کرده است که از آن جمله می توان به طلاق و حاشیه نشینی و بیکاری و... اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر مسایل فرهنگی جامعه است که زیربنای بسیاری از تغییرات در این مسایل فرهنگی نهفته است؛ یعنی زیربنای فرهنگی در گرایش های منطقه ای به چشم می خورد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی افزود: اقتدار و عظمت ایران در منطقه و تاثیرگذاری ایران در فضای بین المللی باعث شده است که غربی ها نگاه مستبدانه ای نسبت به جوامع اسلامی و ایران داشته باشند.

لاریجانی بیان کرد: پس از پایان قرن 18 تفکرات لیبرالیستی شکل گرفت که تفکرات امپریالیستی را در خود باور کرد؛ پس از جنگ جهانی اول کشورهای اسلامی تقسیم شدند و برای آنها افرادی گماشتند که بر اساس یک تئوری انجام شد که می گفتند این کشورها آمادگی تاسیس یک کشور را ندارند و به همین دلیل باید برای آنها قیمی انتخاب شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آنها توجیه می کردند که در کشورهایی مثل ایران باید حکومت دیکتاتوری ایجاد کرد؛ زیرا آنها نمی توانند لیبرال دموکراسی را برای خود ایجاد کنند و به  همین خاطر این حکومت مشروع است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آنها اعتلای مبانی فرهنگی را فقط در خود می بینند که یک سو تفاهم بزرگ است؛ اگر امروز غربی ها از عصیانی که در کشورهای اسلامی بوجود آمده هراس دارند باید به کاری که کردند رجوع کنند.

وی افزود: جنگ جهانی توسط غربی ها انجام  گرفت،  ولی تاوان آن را کشورهای اسلامی دادند و کشورهای اسلامی تقسیم شدند و برای آنها گماشته انتخاب کردند.

لاریجانی بیان کرد: نکته دیگر، نگرش توسعه طلبانه ای است که به منابع هیدروکربناتیک دارند و این گماشته ها، هدیه بزرگی را به غربی ها دادند؛ یعنی سرمایه بازسازی کشورهای غربی و ژاپن از منابع کشورهای اسلامی تامین شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پس از فروپاشی شوروی یک جنگ طلبی بزرگ ایجاد شد، زیرا غربی ها تصور کردند که دیگر رقیب ندارند و باید کشورهای دنیا را یک تکه کنیم و جنگ سخت را در پیش گرفتند و این جنگ طلبی باعث رشد تروریسم در منطقه شد.

هوشیاری سیاسی در منطقه بوجود آمد است

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر هوشیاری سیاسی است که در منطقه بوجود آمد و هر لحظه جوانان با هم ارتباط دارند و این هوشیاری سیاسی یک پدیده خاص در منطقه است.

رئیس مجلس افزود: تروریسم را نمی توانند با چند بمباران از بین ببرند؛ این کار آنها به نتیجه نمی رسد، همانگونه که در افغانستان به موفقیت نرسیدند و مشاهده شد که هم رشد تروریسم و القاعده و هم تولید مواد مخدر در این کشور بیشتر شد.

می دانند جنس فکر ایران با کشورهای منطقه متفاوت است

لاریجانی بیان کرد: اگر کشورهای غربی به ایران رجوع می کنند و می گویند که در مساله تروریسم یه ما کمک کنید، مشخص است که ذهنیت آنها در حال تغییر است؛ زیرا می دانند که جنس فکر ایران با کشورهای منطقه متفاوت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران اسلامی پایه گذار این تفکر ناب اسلامی است که تفکر افراطی ندارد و بر پایه های عقلانی در زیست اجتماعی متکی است.

وی خاطرنشان کرد: غربی ها با تروریست مبارزه نمی کنند، بلکه بازی می کنند و تروریست ها هم متوجه شدند که چگونه باید از آنها فرار کنند؛ در این زمینه باید یک مبارزه ریشه ای با آنها انجام داد.

غربی ها خودشان پای میز مذاکره آمدند

لاریجانی بیان کرد: با مقاومتی که ایران در بحث هسته ای نشان داد به آنها ثابت کرد که زور همیشه جواب نمی دهد؛ نتیجه این مقاومت رسیدن به علم هسته ای است و نرمش غربی ها هم در این اواخر به این دلیل بود آنها متوجه شدند که ایران به این دانش دست یافته است؛ غربی ها خودشان پای میز مذاکره آمدند نه اینکه ما را به پای میز بکشانند.

وی گفت:بهترین راه این نیست که این مسایل را پرهزینه حل کنیم بلکه باید با هزینه کمتری این مشکلات را حل کنیم؛ این کار از یک سال به پایان دولت قبلی آغاز شد و این مذاکرات نیز به درستی پیش رفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جاهایی که در این قضیه دادوستدی کردیم، لطمه ای به بنیان هسته ای ما وارد نکرد و چیزهایی که دادیم چندان اهمیتی نداشت، ولی تحقیق و توسعه برای ما در بالاترین سطح باری ما مفروض ماند؛ اینکه ایران پایه ای از غنی سازی در ایران را تثبیت کرد نشانگر موفقیت ما در مذاکرات بود، حال غنی سازی بالاتر از این سطح چندان سودی برای ما نداشت.

وی گفت: وقتی مواد غنی سازی شده فروخته می شود، مواد طبیعی وارد می شود و به همین خاطر کارخانجات هسته ای به کار خود ادامه می دهند؛ این داد و ستدها همگی فکر شده بود و ما این دانش را حراج نکردیم.

لاریجانی افزود: این پکیج، یک پکیج قابل قبول برای کشور است به شرطی که طرف مقابل به عهد خود عمل کند؛ از جمله «pmd» که بر اساس یک پایه های دروغین شکل گرفت که در این مذاکرات قرار شد که این مسایل پایان داده شود و اگر این pmd بسته نشود حرکت مذاکراتی ادامه پیدا نمی کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: اجرای برجام ریزه کاری بسیاری دارد و برای این امر یک هیئت اجرایی تعیین شد که این مسایل را رصد کند.

غربی ها نمی توانند از بیرون قدرت منطقه ای ایران را تخریب کنند

لاریجانی بیان کرد: غربی ها نمی توانند از بیرون قدرت منطقه ای ایران را تخریب کنند و به همین لحاظ باید درون آن را بهم بریزند؛ در جامعه نیز به همچنین است و این جامعه از درون بهم می ریزد و اینکه رهبری این همه بر نفوذ تاکید دارند بر این اساس است.

وی گفت: شکاف ها محلی برای ایجاد نفوذ است؛ در عرصه اقتصاد و آسیب های اجتماعی و مسایل فرهنگی باید جدی گرفته شود و نامگذاری سال جدید بر اساس امر رهبری بر اساس یک تحلیل انجام شده است.

روح اقتصاد مقاومتی در تولید است

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصادی یک مشکل مهمی در کشور وجود دارد؛ حجم بیکاران ما به حدی رسیده است که بخش بزرگی از فارغ التحصیلان ما بیکار هستند؛ روح اقتصاد مقاومتی در تولید است و نمی توان با طرح های کپسولی به این اقتصاد رسید.

وی گفت: تاکیدات رهبری بر ایجاد اقتصاد مقاومتی و مردمی باید عمل شود؛ اقتصاد ایران مردمی نیست و به این دلیل مشکل اشتغال حل نمی شود چون رقابتی وجود ندارد؛ باید زمینه های سرمایه گذاری را در کشور فراهم کنند.

لاریجانی افزود: استخدام در بخش دولتی مشکل ما را حل نمی کند بلکه کار آفرینی و کار تولیدی مشکل را حل می کند؛ 85 درصد بودجه کشور صرف بودجه جاری می شود و پولی برای عمران باقی نمی ماند؛ متاسفانه همه می خواهند استخدام دولت شوند ولی این کار مشکلی را حل نمی کند بلکه بیشتر می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha