دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
منوچهر متکی

حوزه/ معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب و سخنگوی کنفرانس وحدت اسلامی از آغاز مراسم افتتاحیه این کنفرانس با سخنرانی رئیس جمهور، صبح فردا یکشنبه درسالن اجلاس سران کشورهای اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»از تهران، دکتر منوچهر متکی، عصر امروز در نشست خبری بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت، در هتل استقلال تهران با اشاره به شرکت شخصیت های برجسته جهان اسلام در این کنفرانس، گفت: در شرایطی که تحولات بسیاری را در محیط بین الملل و نقاظ مختلف جهان و خصوصا جهان اسلام شاهد هستیم، بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران برگزار می شود، به همین دلیل عنوان کنفرانس در سال جاری به ارزیابی تحولات کنونی جهان اسلام اختصاص داده شده است.

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  افزود: شناخت مشخصه های دوره کنونی، امر لازمی است که هم مولفه های اقتدار آفرین مسلمین و جهان اسلام را شناسایی کنیم و هم توطئه ها و سناریوها و فتنه هایی که ضد جهان اسلام وجود دارد در قالب این اجلاس بشناسیم.

 سخنگوی کنفرانس بین المللی وحدت، از آغاز این کنفرانس از صبح فردا در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی خبر داد و گفت: حجت الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور کشورمان سخنران افتتاحیه خواهد بود و بیش از 10 سخنران از صاحب نظران، نخبگان و مقامات کشورهای اسلامی در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

متکی یادآور شد: امسال بیش از 300 میهمان در کنفرانس خواهیم داشت که از این تعداد 175 نفر  آنان چهره های جدید خواهند بود، همچنین حضور روسای دانشگاه ها و مقامات دولت های کشورهای اسلامی، از جمله ویژگی های کنفرانس امسال است.

وی با اشاره به اینکه این کنفرانس روزهای 6، 7 و 8 دی ماه در تهران برگزار می گردد،  حضور مقامات برخی دولت های اسلامی از ویژگی های مهم این کنفرانس برشمرد و افزود: مشارکت اعضای دولت ها در اینگونه همایش ها نشان دهنده دغدغه مشترک بین دولتمردان کشورهای اسلامی و علمای جهان اسلام در مقابل افراطی‌گری و گسترش تروریسم تکفیری است.

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  با تاکید بر این که تغییر نگاه در نوع فعالیت‌های مجمع تقریب یکی از رویکردها و اقدامات جدید در این کنفرانس خواهد بود، تصریح کرد: صرف حضور در کنفرانس وحدت مد نظر ما نیست، بلکه برنامه ریزی دقیق، هدفمند و همچنین عملیاتی کردن این برنامه ها در جهت وحدت آفرینی عملی در رفتار و مواضع دولت ها و علمای جهان اسلام از اهداف مهم این کنفرانس می باشد. و این مورد تاکید کلیّه اعضای شرکت کننده نیز می باشد، چرا که کشتار مسلمین و گسترش تروریسم برای کشورهای اسلامی غیرقابل قبول است. و لذا کشورهایی که دچار این فتنه ها شده اند عزم جدی مقابله با تفکرات تکفیری تروریست ها در آن ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه میهمانانی از نیجریه در این کنفرانس حضور دارند به مسئله کشتار مسلمانان در این کشور اشاره کرد و گفت: علامه زکزاکی یکی از میهمانان ما در این مراسم بودند که متأسفانه امکان حضور ایشان وجود ندارد. ایشان یکی از اعضای شورایعالی بین الملل مجمع تقریب می باشد و مجمع به شدت نگران وضعیت جسمی و روحی آقای زکزاکی است و سعی می کنیم از طریق دوستان مان که در کنفرانس وحدت حضور دارند، پیگیر آزادی ایشان باشیم؛  از دولت نیجریه نیز درخواست می کنیم ضمن محکوم کردن اقدامات ارتش در تضییع حقوق مسلمانان، مانع از گسستگی در وحدت مردم این کشور شود.

متکی با اشاره به این که نماینده ای از عربستان سعودی در این کنفرانس حضور ندارد، اظهار داشت: در جهان اسلام اقلیت بسیار محدودی هستند که به دنبال اقدامات تروریستی و افراطی می باشند و سعی دارند آن را به نام اسلام تمام کنند. در حالی که اکثریت کشورهای مسلمان با اعتقاد قلبی و عملی به تقریب، خواهان ایجاد فضایی دوستانه و وحدت آفرینی مضاعف می باشند.

وی با ابراز خرسندی از حضور اندیشمندان جدید در بیست و نهمین کنفرانس وحدت، بیان داشت: یکی از کارهای مهمی که در این دوره در دستور کار مجمع قرار گرفته، ارتباط گیری مستمر با میهمانان در همایش و نیز بعد از بازگشت آن ها به کشورهای شان می باشد تا آنچه در کنفرانس مورد توافق قرار گرفته، در توده های مردم و متن جامعه کشور متبوع شان تبیین و پیگیری شود.

سخنگوی کنفرانس بین المللی وحدت ، در پایان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری حوزه مبنی بر موضع گیری مراجع عظام قم و نجف در قبال برگزاری کنفرانس وحدت در تهران، خاطرنشان کرد: همکاران ما در مجمع همواره در سطوح مختلف با مراجع عظام در ارتباط بودند و از نظرات آن ها در کیفیت برگزاری همایش استفاده کرده ایم. بنده شخصاً خدمت علما و مراجع  رسیده و مباحثی را در این باره با آنها مطرح کرده و از نظرات ارزشمند شان استفاده می کینم؛ همچنین آیت الله اراکی در دیدارهای مختلف با مراجع عظام از نظرات و مواضع این بزرگان اطلاع یافتند. همچنین آیت الله العظمی سیستانی از مراجع نجف همواره از حامیان مجمع تقریب بودند و جمله معروف ایشان که فرمودند «نگویید "برادران ما اهل سنت" بلکه بگویید "جان ما اهل سنت"» مؤید حمایت و پشتیبانی ایشان از تقریب مذاهب می باشد.

42/313

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha