جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهمور در جمع مهمانان کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: آنچه عده ای به نام هلال شیعی تبلیغ می کنند، گفتمانی بیمارگونه است و ما نه هلال سنی و نه هلال شیعی، بلکه یک بدراسلامی داریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، صبح امروز در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، در تهران برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع)، اظهار داشت: امیدوارم نتیجه مباحث مطرح شده در کنفرانس باعث نزدیکی و تقارب بیشتر بین مسلمانان و ملت های اسلامی شود

وی با اشاره به نامگذاری هفته وحدت از سوی امام خمینی(ره)، ابراز داشت: رهبرمعظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای، بر نزدیکی دنیای اسلام و وحدت تأکید دارند، بنابراین ما تنها هفته وحدت نداریم، بلکه همه روزها و ماه ها و سالهای باید وحدت باشد، چرا که با وحدت، دشمنان اسلام از اهداف خود دور می شوند و می توانیم امت واحد اسلامی را بسازیم.

 رئیس جمهور در ادامه با اشاره به شرایط منطقه و جهان اسلام، افزود: در شرایطی میلاد پیامبر(ص) را جشن می گیریم که از هر زمان دیگر به راه و سیره و اخلاق آن بزرگوار برای زندگی، تمدن، وحدت، قدرت، توسعه و پیشرفت نیازمندیم و همچنین در شرایطی میلاد آن حضرت را گرامی می داریم که از هر زمان دیگر، چهره پیامبر اعظم(ص) در میان افکار جهانی مظلوم تر از سال های گذشته است.

 حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: اگر روزی دغدغه ما این بود که قدرت‌های خارجی به کشتار و غارت مسلمانان و اشغال سرزمین‌های آنها می‌پرداختند، امروز در وضعیتی هستیم که در جمع کشورهای اسلامی، کشوری با پرچم اسلام بر سر مسلمانان بیگناه بمب و موشک می‌‌ریزد و یا گروه‌هایی به نام دین، اسلام و جهاد، تیغ بر چهره اسلام و مسلمانان می‌کشند.

رئیس‌ جمهوری افزود: شاید هیچ گاه گمان نمی بردیم که روزی در دنیای اسلام رژیم صهیونیستی به عنوان متجاوز اصلی فراموش شود و به جای آن اخبار کشتار مسلمانان به دست مدعیان اسلام و با پرچمی که نام مبارک الله و پیامبر گرامی اسلام(ص) بر آن نقش بسته است، در صدر اخبار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تاکنون دشمنان، اسلام را دین خشونت و خونریزی معرفی می کردند و اکنون جمعی اندک درون امت اسلامی نیز به نام جهاد، در عمل و در کلام، اسلام را دین کشتار، خونریزی و ظلم معرفی می کنند.

رئیس‌ جمهور با تأکید بر اینکه "همه در شرایط کنونی مسئولیت و وظیفه سنگینی بر عهده دارند"، تصریح کرد: دو سال پیش که جمهوری اسلامی ایران طرح مقابله با خشونت و افراطی‌گری را در سازمان ملل مطرح و آن را بزرگترین تهدید پیش روی جهان معرفی ‌کرد، به ظاهر این طرح به تصویب همه کشورهای اسلامی و غیراسلامی رسید، اما در مقام عمل گامی که حاکی از حسن نیت به این پیشنهاد باشد، دیده نشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با طرح این سؤال که این همه خشونت و خونریزی از کجا نشأت می‌گیرد؟، خاطرنشان ساخت: بی‌تردید خشونت ذهنی، منشأ و مبدأ خشونت عملی است و در آغاز این اندیشه و فکر است که بر مبنای استنباط ناصحیح از متون از تعادل خارج می شود و خشونت را از فکر آغاز و بعد به زبان و سخن آورده و پس از آن تبدیل به گفتمان می‌کند.

رئیس‌ جمهور با تاکید بر این که آغاز خشونت، خارج شدن اعتدال از فکر و سخن است، ابراز داشت: خطر واقعی آن زمانی است که در جامعه‌ای خشونت تبدیل به گفتمان می‌شود و تا گفتمان بر مدار اعتدال و به دور از افراط نباشد، نتیجه آن خشونت فکری و عملی خواهد بود.

وی  یادآور شد: جای تأسف بسیار است که مدارسی به نام دین برپا می‌شود، اما قرائت آنها از دین قرائت خشونت‌آمیز است و به جای این که هویت اسلام در برابر هویت الحاد و کفر قرار گیرد، هویت شیعه و اهل تسنن را روبروی هم قرار داده اند.

رئیس‌ جمهور با بیان این که تکفیر از خشونت فکری، تحجر و عدم اعتدال نشأت می‌گیرد، اضافه کرد: چرا نباید جامعه، مدارس و درس‌های ما بر مبنای هویت توحید و معاد بنا شود و مگر اسلام جز لااله الا الله و محمد رسول الله به عنوان پایه اصلی شهادتین است؟

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: اساساً‌ تفاوت تفسیر از دین قابل قبول است، اما تنازع و رودررویی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. چرا باید اصول اساسی دین که باید مبنای وحدت جهان اسلام باشد را از یاد ببریم.

وی با بیان این که ما معیاری چون کتاب خدا داریم که مبنای ایمان و عقیده ما است، تصریح کرد: ما بر مسلمات سیره و گفتار پیامبر(ص) به عنوان متون قابل اتکا و رجوع اتفاق نظر داریم و اشکال جایی رخ می‌نماید که متون جزمی دیگر محل اتکا برای تعریف هویت قرار می‌گیرد و در نتیجه به جای تعریف تقابل بین دین و کفر، مذاهب اسلامی را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه آنچه عده‌ای به نام هلال شیعی مطرح می‌کنند، گفتمان بیمارگونه و غلط است، گفت: ما نه هلال شیعی داریم و نه هلال سنی، بلکه بدر اسلامی داریم.

رئیس‌ جمهور لزوم اتحاد مسلمانان جهان را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: ویرانی سوریه و تخریب بناها و آثار تمدنی این کشور و دزدیدن نفت مردم سوریه و فروش آن به دیگران به نفع کیست؟ تضعیف کشوری که در برابر متجاوز اصلی یعنی رژیم صهیونیستی سالها مقاومت کرده است، به نفع چه کسانی است؟

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اضافه کرد: آیا تضعیف سوریه به نفع دنیای اسلام و به نفع همسایه‌های مسلمان این کشور است؟ آیا تخریب سوریه موجب آبادانی ترکیه، اردن، ‌عربستان و یا دیگر کشورها خواهد شد؟ به جز رژیم صهیونیستی و آنهایی که ضد مسلمانان هستند، چه کسی از ویرانی سوریه و عراق خوشحال است؟

وی با اظهار تأسف از این که 84 درصد خشونت، ترور و ‌آدم‌کشی در حوزه دنیای اسلام، شمال آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا در حال وقوع است، گفت: مگر یک مسلمان در برابر خون برادران مسلمان خود مسئول نبوده و نباید پاسخگو باشد؟ آیا درست است که با ثروت جهان اسلام، بمب بر سر مردم یمن بریزیم و یا موشک‌های ضد زره از آمریکا خریداری کرده و آن را در اختیار داعش و دیگر گروهک‌های ضداسلامی قرار داد؟

رئیس‌ جمهور تصریح کرد: چه شده است که امروز مسلمانان در برابر این همه خشونت، کشتار و خونریزی سکوت کرده و یا حتی به نفع عامل اصلی این خشونت کمک می‌کنند؟

حجت الاسلام والمسلمین روحانی روحانی افزود: آیا شرم‌آور نیست که زن ها و کودکان از میان دریاها و رودخانه‌ها به سختی عبور کرده و به پناه یک کشور غیراسلامی بروند و آن کشور هم آنها را پشت دروازه‌های خود نگه دارد؟ اگر امروز پیامبر اسلام (ص) و اصحاب ایشان در میان ما بودند، این فاجعه بزرگ را تحمل می‌کردند؟

وی در ادامه همه کشورهای اسلامی منطقه و خارج را به انتخاب راه صحیح در مقابله با خشونت و افراطی گری و فقر فرهنگی در جامعه اسلامی دعوت کرد و گفت: سالها از وحدت سخن گفتیم، اما باید بدانیم که وحدت بدون اتصال اقتصادی دنیای اسلام، امکان پذیر نیست و همه ما اعم از دانشگاهیان و عالمان و صاحبان منبر باید با همدستی با یکدیگر سدی در برابر تروریسم ایجادکنیم؛ امروز بزرگترین وظیفه ما تصحیح تصویر اسلام در افکار عمومی جهان است و راه ما جهان عاری از خشونت است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران توانست با مذاکره پیچیده ترین مسئله بین المللی را به طرفی بکشد که به نفع همه کشورهای مذاکره کننده و منطقه و جهان باشد، گفت: هر مشکلی در هر حدی هم که باشد با مذاکره و استدلال و منطق قابل حل است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان تأکیدکرد: همه ما باید به ندای پیامبر اکرم(ص) پاسخ بگوییم و در حد توان برای پایان خشونت، معرفی اسلام رحمانی و سیره پیامبر اسلام(ص) گام برداریم.

انتهای پیام

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha