جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام علیرضا بهرامی /الشیخ مهدی الصمیدعی، رئیس افتاء علماء اهل سنت عراق

حوزه/ معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: ۸ گروه فعال پژوهشی در حوزه های گوناگون فقهی در این مرکز فعالیت دارند که تاکنون بیش از ۲۰ عنوان اثر پژوهشی در قالب کتاب به جامعه عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام علیرضا بهرامی روز گذشته ضمن استقبال از الشیخ مهدی الصمیدعی، رئیس افتاء علماء اهل سنت عراق و هیأت همراه، بخش های گوناگون این مرکز علمی آموزشی را برای میهمانان معرفی کرد.

وی اظهار داشت: این مرکز در حوزه فعالیت های خود به بررسی فقهی مسائل نو پدید اهتمام جدی دارد.

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که هدف اصلی این مرکز، حفظ بالندگی و ارتقای فرهنگ اسلامی است، گفت: امروزه مسائل نوپیدای بسیاری وجود دارد که باید از دیدگاه فقهی بررسی شود؛ پرداختن به مسائلی همچون فقه خانواده، فقه زنان، فقه کودکان، فقه سیاسی، فقه حکومتی، فقه اجتماعی و فقه حقوق بین الملل از رسالت های بزرگ این مرکز می باشد.

حجت الاسلام بهرامی به اهداف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و افزود: این مرکز از سال 1376 به همت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی تأسیس شد که تربیت فقیهان و تبدیل مرکز به دارالاجتهاد از اهداف ایشان بوده است.

وی با اشاره به برخی از فعالیت های معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، ابراز داشت: تدوین و ارائه موسوعه احکام الاطفال در 8 جلد، یکی از مهم ترین آثار این معاونت بوده که از بزرگترین دانشنامه های احکام کودک در جهان اسلام به شمار می رود.

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: 8 گروه فعال پژوهشی در حوزه های گوناگون فقهی در این مرکز فعالیت دارند که تاکنون بیش از 20 عنوان اثر پژوهشی در قالب کتاب به جامعه عرضه شده است.

حجت الاسلام بهرامی یادآور شد: پژوهش در موضوعاتی همچون قضا اسلامی، فقه پزشکی، بررسی راه های محرمیت از دیدگاه فقه، بررسی جهاد در شریعت اسلامی، فقه ورزش و ... از دیگر موضوعاتی است که در حال اجرا می باشد.

وی تدوین دانشنامه های فقهی را یکی دیگر از فعالیت های این مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: این مرکز در مسأله فقه پزشکی یکی از قطب های علمی به شمار می رود؛ همچنین دانشنامه هایی همانند احکام مسجد، فقه زنان، اعتکاف و محیط زیست در اسلام در حال آماده شدن می باشد.

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: در کنار کارهای تحقیقاتی، 9 همایش علمی سراسری با موضوعات گوناگون فقهی مانند فقه هسته ای ازسوی این مرکز برگزار شده است؛ همچنین در سال جاری مجله تخصصی فقه و اجتهاد که آینه ای از پژوهش های انجام گرفته در این مرکز و حوزه علمیه است، به جامعه عرضه کرده ایم.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha