جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدی مهدوی پور نماینده رهبر انقلاب در هند

حوزه / نماینده رهبر معظم انقلاب در کشور هند گفت: بیش از نود حوزه‌ی علمیه اختصاص به شیعه دارد که در در ایالت‌های مختلف هندوستان وجود دارد. همچنین حدود یک صد موسسه‌ی فرهنگی شیعه در هندوستان هست که این‌ها هم، بسیار فعال هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور نماینده رهبر معظم انقلاب در کشور هندوستان در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ضمن اشاره به آمار مسلمانان و شیعیان این کشور، نیم نگاهی به حوزه های علمیه این کشور انداخت و بر بازگشت طلاب هندی حوزه قم به کشورهای خودشان برای انجام فعالیت های تبلیغی تاکید کرد.

نگاهی به آمار مسلمانان و شیعیان هند

وی گفت: در هندوستان از یک میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت، دویست میلیون مسلمان هستند که از این مجموعه ، حدود چهل میلیون نفر شیعه هستند و بحمدلله یک همدلی بسیار خوبی در بین شیعیان و اهل سنت وجود دارد و همچنین بین مسلمانان و سایر ادیان وجود دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در کشور هندوستان افزود: این فرهنگ تعامل بین ادیان در هند، خیلی قابل تقدیر و قابل ستایش هست که با این که ادیان مختلف، نژادهای مختلف و زبان‌های مختلف، در این کشور پهناور زندگی می‌کنند که چه بسا مشترکاتی هم با هم ندارند اما در این جهت با هم مشترک هستند که باید آن فرهنگ تعامل و همکاری را، در خودشان زنده نگه دارند و زندگی مسالمت آمیز داشته باشند.

فعالیت بیش از 90 حوزه علمیه شیعی در هند

وی درباره وضعیت شیعیان این کشور و حوزه های علمیه شیعی گفت:  بیش از نود حوزه‌ی علمیه اختصاص به شیعه دارد که در در ایالت‌های مختلف هندوستان وجود دارد. البته حوزه‌های علمیه‌ی اهل سنت خیلی بیشتر از این مقدار هست. همچنین حدود یک صد موسسه‌ی فرهنگی شیعه در هندوستان هست که این‌ها هم، بسیار فعال هستند در شمالی‌ترین نقطه‌ی خود هندوستان که کشمیر باشد تا جنوبی‌ترین نقطه که منطقه‌ی کرلا و تامینادو باشد این‌ها فعالیت‌های وسیعی دارند مخصوصاً در مناسبت‌های مذهبی چه در ایام محرم و چه در ایام ماه رمضان، مراسم‌های بزرگ و دیدنی در آن جا برگزار می‌شود.

علاقه مردم هندوستان به انقلاب اسلامی ایرانحجت الاسلام مهدی مهدوی پور نماینده رهبر انقلاب در هند

وی با اشاره به علاقه مندی مردم هندوستان به ویژه شیعیان به جمهوری اسلامی ایران گفت: آنها به لحاظ علاقمندی‌شان به انقلاب اسلامی ایران، هر ساله در ایام سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) مراسم‌های بسیار بزرگی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود که امسال تقریباً بیست و پنج مراسم بسیار بزرگ برگزار شد. همچنین در ایام هفته وحدت و سالگرد انقلاب هم همین گونه، مراسم‌هایی دارند و در مجموع خود شیعیان نگاهشان از جهت معرفتی و از نگاه دینی‌شان بیشتر به ایران است و انقلاب اسلامی ایران در آن‌ها تأثیر بسیار شگرفی داشته است، البته این اختصاص به شیعه ندارد، و نویسندگان و شخصیت های زیادی از اهل سنت هند داریم که راجع به انقلاب اسلامی کتاب‌های فراوانی نوشته‌اند، اشعاری گفته‌اند و از کتاب‌های ایران بسیار ترجمه کردند و حتی از غیر مسلمانان و هندوها چنین برنامه هایی داشته اند، ولی در بین شیعیان چشمگیر‌تر هست.

بیش از هزار طلبه هندی در قم تحصیل می کنند

حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور به حضور بیش از هزار طلبه هندی در حوزه علمیه قم اشاره کرد و اظهار داشت: این افراد تحت پوشش جامعة المصطفی العالمیه فعالیت علمی دارند که إن شاء الله امیدواریم موفق شوند و بتوانند در آینده، عالمان بزرگی باشند و در فضای علمی و دینی جامعه شان نقش آفرین باشند.

وی با بیان اینکه شیعیان هند در نقطه خاص جغرافیایی تمرکز ندارند گفت: شیعیان هند در مناطق مختلفی هستند، چه در ایالت یوپی که مرکز لکنهو هست و همچنین در بمبئی که در مرکز ماهاراشتاها است، حضور  شیعیان چشمگیر است و همچنین در کشمیر شاهد این حضور هستیم ولی در جاهای دیگر هم حضور دارند و می توان گفت که شاهد یک هویت وسیع از شیعیان در  بیش از سیصد شهر هندوستان هستیم و آثار این هویت را می توان در مساجد، حسینیه‌ها و فعالیت‌های وسیع دنبال کرد.

بازگشت طلاب هندی به کشور خودشان ضروری است

نماینده رهبر انقلاب در هند درباره این انتقاد که برخی از طلاب هندی شاغل به تحصیل در حوزه علمیه قم، حضور تبلیغی در کشور خودشان ندارند گفت: البته این مسئله هست یعنی تعدادی از طلاب هندی هستند که در عین حالی که درس خارج خواندند، مدارج علمی خوبی هم دارند ولی متأسفانه بر نمی‌گردند یعنی عده‌ای از آن‌ها این گونه هستند و این یکی از مشکلات جدی هست که باید از طرف مراجع تقلید، حوزه و جامعة المصطفی برای آن تدبیری اندیشیده شود ، و این یک خسارت بسیار بزرگی است چون برخی از این افراد از مناطق محروم به ایران می آیند و مناطق آنها نیاز به حضور مبلغ دارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha