جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی

حوزه/ سلامت معنوی دارای منابع و مراتب گوناگون است که خروجی آن بینش ها و گرایش ها در راستای تعالی انسان و با هدف رسیدن به قرب الهی است و رفتارهای درونی و بیرونی آنها نسبت به انسان جامعه و فرد و طبیعت بروز و ظهور پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»حجت الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی امروز در همایش «سلامت معنوی»که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  برگزارشدگفت: اگر سلامت را هماهنگی اجزای به هم پیوسته بدانیم که برای رسیدن به هدف و مقصود از آن کل آمادگی لازم را دارد، در ابعاد مختلف انسانی قابل ارزیابی است.

وی افزود: انسان از بینش ها و رفتارهایی که در زندگی دارد به دنبال هدف و مقصود واقعی است؛ حال در این زمینه این مطلب مطرح می شود که چرا انسان باید سبک زندگی خاصی را در زندگی خود پی بگیرد.

استاد حوزه بیان کرد: در مسایل جسمانی و دنیوی و مادی، اهداف انسان مشخص است و این هدف گیری مشخص بوده و منافع و مضرات خود را به خوبی می شناسد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی اظهارکرد: معنویت هدفی فراتر از این عوامل و مسایل است که چرا به طور کلی این بحث مطرح شده است و این تعریف در معنویت اسلامی بسیار جامع و فرانگر است.

وی گفت: گاهی چنین تلقی می شود که مجموع فعالیت هایی که در زندگی انجام می شود با هدف لذت انجام می شود که این لذت در تعاریف دنیوی خلاصه می شود.

وی افزود: این مکتب پس از طرح نظر و آزمایش، مشکلاتی ایجاد کرد زیرا وقتی لذت نتیجه مطلوب را ارایه می دهد که حالت رضایت مندی ایجاد کند و هر کاری که در آن لذت حاصل شود مطلوب نیست زیرا گاهی ممکن است در آن رضایت ایجاد نشود.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: هدف دیگری در این زمینه مطرح شد که شامل رفاه و آسایش است که با این دیدگاه به این مطلب رسیدند که وسایلی که تامین کننده رفاه و آسایش است همیشه این کارکرد را ندارد و گاهی همین عوامل آرامش را از بین می برد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی اظهارکرد: هدف دیگری که در این زمینه مطرح شد، خیر خواهی است که این مطلب نیز به دلیل اینکه ضمانت اجرایی خاصی نداشت باز نیز احساس رضایت مندی موفقتی ایجاد کرد.

وی گفت:  هدف دیگری به عنوان سود عمومی مطرح شد که در این زمینه خواستند بین منافع و فرد در دنیا تجمیع ایجاد کنند که این مکتب نیز آسیب های فراوانی داشت که از جمله آن می توان به توزیع ناعادلانه عدالت اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح افزود: در اینجا بود که عنصر معنویت در غرب شکل گرفت و این معنویت را نیز در حوزه مادی گرایی معنی کرد؛ آنها به دنبال امر ماورای ماده هستند، ولی لزوما به این معنی نیست که چنین چیزی وجود داشته باشد.

استاد  موسسه امام خمینی(ره)بیان کرد: مشکل این بود که این احساس رضایت ایجاد شود، اما اینکه این احساس رضایت معقول ومنطقی باشد مشخص نبود، ولی در اسلام همه این عوامل دیده شده است، ولی بسیار کاملتر از نگاه غربی که حس رضایت و آرامش و سلامت درنهایت آن در نظر گرفته نشده است می باشد..

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی اظهارکرد: معنویت در اسلام معنای معقول دارد، پس سرو کارش  با باورهای اصیل است؛ این معنویت مستلزم رفتارهای خاص است و  اینگونه نیست که بر اساس یک سری رفتارهای درونی باشد.

وی گفت: سلامت معنوی دارای منابع و مراتب گوناگون است که خروجی آن بینش ها  و گرایش ها در راستای تعالی انسان و با هدف رسیدن به قرب الهی است و رفتارهای درونی و بیرونی آنها نسبت به انسان جامعه و فرد و طبیعت بروز و ظهور پیدا می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha