جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 368717
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
دکتر مرندی

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: عزت نفس و اعتماد به نفس و سازگاری در زندگی و خوشبینی به آینده و شادی و امید در شاخص سلامت دینی بیان شده است و به همین خاطر است که افراد متدین تر سلامت تر هم هستند ولی در غرب در زمینه درمان معنوی بیشتر به مسایلی چون موسیقی و تمرکز و... توجه دارند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»دکتر سید علیرضا مرندی ، امروز در همایش سلامت معنوی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم، با اشاره به تاریخچه مباحث سلامت معنوی در عرف آکادمیک در جهان گفت: از  40 سال پیش  بر اساس سخنان نماینده نروژ در سازمان جهانی پزشکی، مبحث معنویت نیز به مباحث مرتبط با سلامت اضافه شد.

وی اظهارکرد: یکی از مسایلی که در این زمینه وجود داشت، تعارضی بود که میان معنویت مد نظر غربیان و معنویت اصیل بود؛ در حقیقت عنصر معنویت در اسلام، مساله توحید است که در مکاتب نظری غربی مورد توجه نیست.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران  گفت: البته غربی ها در این مسیر معنویت و سلامت به پیشرفت هایی رسیدند و آزمایشات موفقیت آمیز آنها باعث شد که از دو دهه پیش، بیش از دو سوم دانشگاه های پزشکی آمریکا به بحث سلامت و معنویت می پردازند.

مرندی بیان کرد: مطالعاتی که در خصوص سلامت معنوی صورت گرفته، بسیار مهم است و ولی متاسفانه ریشه این تحقیقات در غرب با عنصر سکولاریسم و لائیسم معنوی در هم آمیخته است.

وی گفت: غربی ها بر اصل تاثیرات سلامت معنوی تاکید دارند و به طور کلی پزشکی غربی پزشکی درمانگر است ولی پزشکی در اسلام به طور کلی به پیشگیری پیش از درمان معتقد است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: عزت نفس و اعتماد به نفس و سازگاری در زندگی و خوشبینی به آینده و شادی و امید در شاخص سلامت دینی بیان شده است و به همین خاطر است که افراد متدین تر سلامت تر هم هستند ولی در غرب در زمینه درمان معنوی بیشتر به مسایلی چون موسیقی و تمرکز و... توجه دارند.

وی گفت: اسلام دارای مدلی است که در آن مسایلی چون دعا، توکل و توسل و تسلیم در مقابل خداوند و در نظر گرفتن رضای الهی از جمله مهمترین ارکان آن است.

 

وی اظهارکرد: آمریکایی ها در زمینه دعا برای بیماران پژوهش های میدانی جالبی انجام دادند که مشخص کرد که میزان بهبود افرادی که دیگران برای آنها دعا کرده بودند به چه میزان نسبت به افراد دیگر بالاتر است.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگستان علوم پزشکی ایران برای توسعه مباحث سلامت و معنویت در کشور گفت: سبک زندگی اسلامی یک شاخص مهم است که باید در این زمینه در کشور پیاده شود و البته رهبر معظم انقلاب نیز ما را از انحراف در این مسیر برحذر داشتند و یکی از آفات این عرصه را رسیدن به لائیسم معنوی و دوری از روحانیت دانستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha