پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش سلامت معنوی

حوزه/ سلامت معنوی در پیشینه تمدن اسلامی و ایرانی و طب کلاسیک ایران مورد توجه واقع شده و دارای جایگاه والایی است، ولی نظام پزشکی مدرن به شدت تحت تاثیرات طب غربی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»دکتر محققی پیش از ظهر امروز در همایش سلامت معنوی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم گفت: سلامت معنوی باید در فرهنگ اسلامی و در فرهنگ علمی جامعه ما تفسیر و مصادیق و منابع معتبر قابل استناد آن، تهیه و در اختیار قرار گیرد.

وی افزود: مراد از سلامت معنوی در نظام آموزش پزشکی کشور که موضوع آن سلامت است و نه فقط بیماری، شمول مختلفی دارد؛ مراد از سلامت معنوی در آموزش پزشکی در نظام اسلامی ما با مبانی ذکر شده از سوی غرب یکسان نیست.

استاد دانشگاه گفت: باید بر اساس فلسفه دینی و معارف اسلامی این موضوعات باید بازشناسی شود و نکات مثبت تعاریف غربی را نیز میتوانیم در این مجموعه جمع کنیم و از آن استفاده کنیم.

محققی اظهارکرد: سلامت معنوی در پیشینه تمدن اسلامی و ایرانی و طب کلاسیک ایران مورد توجه واقع شده و دارای جایگاه والایی است ولی نظام پزشکی مدرن به شدت تحت تاثیرات طب غربی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: اخلاق پزشکی یکی از شش رکن اصلی آموزش در پزشکی کلاسیک است که در این رابطه آموزش های مختلفی ارایه شده و بر اساس آن مهارت هایی ایجاد می شود.

اخلاق پزشکی در غربی نیز مفهومی کاملا سکولار است

این محقق افزود: اخلاق پزشکی در غرب نیز مفهومی کاملا سکولار است و با آنچه که در اخلاق پزشکی اسلامی مطرح شده است کاملا متفاوت است.

استاد دانشگاه گفت: آموزش پزشکی مجموعه مهارت هایی است که در زمان فعلی مسایل جدیدی به آن عرضه شده است و عنصر سلامت معنوی نیز به عنوان یکی از مسایل جدید در آموزش پزشکی در دنیا باید مورد بحث واقع شود.

محققی اظهارکرد: نظام اسلامی معارف بسیار غنی را در این زمینه مطرح کرده است که باید کامل کننده عنصر سلامت معنوی در علم پزشکی و جریان پزشکی و سلامت جهان قرار گیرد تا دنیایی بهتر داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha