جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تربت سید الشهدا

حوزه/ استاد حوزه بر لزوم توسعه پژوهش های تطبیقی در زمینه علوم اسلامی و تاثیرآن بر پزشکی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین  محمد قائنی پیش از ظهر امروز در همایش سلامت معنوی با اشاره به تاثیر معنویت، در سلامت مادی و جسمی، گفت: امروزه، دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر معنویت در جامعه وجود نداشته باشد سلامتی نیز تهدید خواهد شد.

وی با اشاره به آیه « أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ »گفت: یاد خدا و ذکر خدا که تنها یکی از مصادیق آن، ذکر زبانی است نقش بسزایی در زندگی افراد دارد.

این محقق حوزوی  اظهارکرد: یکی از آثار ذکر و یاد خدا در زندگی،آرامش روانی است که در بین افراد ایجاد می شود و به همین دلیل است که در کشورهایی که مذهب رنگ زیادی ندارد تعداد خودکشی ها بسیار بیشتر است.

این استاد حوزه  بیان کرد: یکی از آثار یاد خدا، امید و یکی دیگر از آثار این ارتباط، خوف و ترس است، این ترس به حسب ترس از ذات خدا نیست بلکه این ترس به واسطه بازخورد اعمال ماست.

وی گفت: این دو عنصر در کنار هم باعث می شود که انسان زندگی هدفمند تری داشته باشند و رفتار خود را تنظیم کند زیرا این دو حوزه باعث تعادل آنها می شود.

سخنران این نشست علمی اظهارکرد: در معارف الهی و اسلامی ما مباحث بسیار قوی و دقیقی در زمینه حالات و وظایف بیماران بیان شده است؛ آثار آرامش داشتن بیماران و آثار و پاداش های استنثایی آرامش دادن به بیماران نیز از جمله مباحثی است که ما را در رسیدن به الگوی سلامت زیستی اسلامی یاری می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قائنی بیان کرد: صبر بر بیماری علاوه بر پاداش اخروی از نظر سلامتی نیز تاثیرات اثبات شده ای را ارایه کرده است و به همین دلیل صبر بر بیماری و آرامش داشتن در حین بیماری پاداشی در حد حج قرارداده شده است.

وی گفت: قرآن کریم خود را شفای بر همه دردها معرفی کرده است و به همین دلیل است که امام صادق(ع) بیان کرده، اگر بر مردهای سوره حمد را هفتاد بار بخوانند و بیمار نجات یابد، جای تعجب نیست، زیرا اعتقاد به قرآن موجب شفای هر دردی است به شرطی که بندگان خدا به این کتاب قلبا معتقد هستند.

این استاد حوزه اظهارکرد: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که تربت سیدالشهدا(ع) به عنوان یکی از مهمترین و اسرار آمیزترین مبانی است که در عنصر سلامت مطرح شده است؛ این در حالی است که خوردن خاک در فقه ما حرام است، ولی این تربت به قول امام معصوم(ع) در صورت اعتقاد قلبی بدون هیچ استثنایی موثر است.

وی خاطرنشان کرد: اسلام و به خصوص فقه تشیع ظرفیت های استثنایی در زمینه سلامت معنوی دارد، ولی متاسفانه کمتر کار پژوهشی در این زمینه برای بیان رهاوردهای اسلام و آیات و روایات اهل بیت(ع) به جهان انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha