جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ همایش تکریم و بزرگداشت امامزاده سید علی(ع) از نوادگان حضرت عباس(ع) در قم

حوزه/رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تاکید بر اینکه بقاع متبرکه در معنویت و سلامت روحی شهر تاثیر بسیاری دارند، گفت: وهابیت قبرهای مربوط به یهودیان و صهیونیست ها را تخریب نمی کند اما به قبور اولاد رسول الله (ص) توهین می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین استاد عابدی صبح امروز در «همایش تکریم و بزرگداشت امامزاده سید علی(ع) از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس(ع)» که در مجتمع این امامزاده برگزار شد، با اشاره به اینکه همواره بقاع متبرکه امازادگان مورد توجه بوده ، اظهار داشت: شاگردان ارسطو پس از مرگ این فیلسوف، جلسات علمی خود را بر سر قبر این دانشمند برگزار می کردند چرا که معتقد بودند اگر به روح ارسطو متوسل شوند، مشکلات علمی آنها رفع می شود.

وی تصریح کرد: حضور در مزار بزرگان فقط اختصاص به مسلمانان ندارد چرا که بشر براساس فطرت خود بر سر قبر بزرگان مکتب خود می رود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه دانشگاه های معتبر اروپایی بر سر مزار بزرگان و کشیشان مسیحیت بنا شده است، گفت: طرح به خاک سپاری شهدای گمنام در دانشگاه ها بسیار خوب است چرا که ارتباط با شهدا موجب ارتقای علمی، معنوی و روحی می شود.   

استاد عابدی با اشاره به اعتقاد مسیحیت مبنی بر اینکه کلیسا همانند انسان موجودی زنده است، ابراز داشت: البته ما به این مسئله معتقد نیستیم که کلیسا یا مسجد موجود زنده است اما تردیدی نیست که انسان روح دارد و هرموجودی که تسبیح خدا را می گوید باید نوعی حیات و شعور داشته باشد.؛ مکان دفن امامزادگان مقدس است و نام ما را می شنود؛  

*بقاع متبرکه و امامزادگان مقدس است.

وی افزود: براین اساس مکان دفن امامزادگان مقدس است و آنها اذکار را متوجه می شوند.

این استاد حوزه تصریح کرد: کعبه، مزار مطهر رسول خدا در مدینه و مضجع شریف امام علی(ع) از احترام بسیاری در میان مسلمین برخوردار است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه تربت قبر امام حسین(ع)، خاک بهشت است، گفت: بر اساس این حدیث، شاهان ایرانی نظیر شاه عباس صفوی، شاه طهماسب و فتحعلی شاه قاجار کف و دیواره های قبر خود در حرم حضرت معصومه(س) را از تربت امام حسین(ع) قرار دادند.

استاد عابدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر اخلاقی و معنوی حضور بر سر مزار بزرگان دین، گفت: مردم آخرت خود را بر سر مزار عالمان و کسانی که اهل معنویت باشند، دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه حضور بر سر مزار بزرگان تاثیر مثبت تربیتی در انسان دارد، ابراز داشت: همچنین حضور بر سر مزار دشمنان خدا موجب پلیدی در انسان می شود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه زیارت کننده و زیارت شونده همچون آیینه مقابل یکدیگر هستند، گفت: اگر صاحب قبر آدم خوبی باشد تاثیر مثبت و و اگر دشمن خدا باشد، تاثیر منفی در انسان می گذارد.

استاد عابدی در ادامه با بیان اینکه هنگام حضور بر سر مزار اهلبیت(ع) باید از طهارت جسمانی و نفسانی برخوردار بود، تصریح کرد: حرم ائمه معصومین(ع) مملو از علم و معرفت است.

وی با اشاره به اهمیت زیارت از منظر مراجع عظام تقلید، گفت: حضرت آیت الله مرعشی نجفی روزی چهار مرتبه به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف می شدند؛ آیت الله العظمی گلپایگانی نیز بعد از اقامه نماز صبح و زیارت کریمه اهل بیت(س) به قبرستان شیخان می رفتند.

وی با بیان اینکه امامزادگان بسیاری در اطراف حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شده اند، ابراز داشت: مزار علمای بزرگی نظیر زکریا بن آدم در قبرستان شیخان قم است.

*تاثیر بقاع متبرکه بر سلامت روحی شهر

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه با تاکید بر اینکه بقاع متبرکه در معنویت و سلامت روحی شهر تاثیر بسیاری دارند، گفت: وهابیت قبرهای مربوط به یهودیان و صهیونیست ها را تخریب نمی کند اما به قبور اولاد رسول الله (ص) توهین می کنند.

*تغییر نگرش خوارج نسبت به اهل بیت(ع)

استاد عابدی همچنین با اشاره به تغییر نگرش خوارج نسبت به اهلبیت(ع)، اظهار داشت: خوارج که به عنوان دشمنان اهلبیت(ع) مطرح بودند امروز به این نتیجه رسیده اند که باید خاندان اهلبیت(ع) را احترام کنند و این مسئله برای ما افتخار است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم همچنین با اشاره به جایگاه امامزاده سیدعلی(ع) در بین مراجع تقلید و مردم قم، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز امامزاده سید علی(ع) همواره مورد توجه بزرگان بوده است و  یکی از مهم ترین امامزادگان قم محسوب می شود.

این استاد حوزه در پایان با تقدیر از فعالیت های سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: این سازمان خدمات ارزنده ای در احیای امامزادگان داخل و خارج از کشور داشته است. 

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha