سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله فاضل

حوزه / عضو جامعه مدرسین گفت:از جمله خطراتی که امروز جامعه را تهدید می کند، مساله اختلاط غیر شرعی در خانواده ها است که متاسفانه کمتر مورد توجه واقع می شود در حالی که امام راحل اجازه نمی دانند فرزندان این خانواده که به حدبلوغ می رسند و با هم نامحرم می شوند سر یک سفره غذا بخورند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت‏ الله محمد جواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در دومین روز  همایش «سلامت معنوی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، دین را مهمترین عامل در سعادت انسان دانست و گفت: دین در هر زمینه بدنبال ایجاد یک الگوی متعادل در زندگی است.

وی افزود: به طور کلی اخلاق نیز همین مناسبات را در زندگی ایجاد میکند و به همین دلیل است که علمای اخلاق ایجاد تعادل در قوای نفسی و بیرونی انسان را از مهترین الگو و مدل رفتاری انسان می دانند.

عضو جامعه مدرسین  گفت: یکی از جایگاه هایی که اسلام آن را به عنوان مهمترین رکن در توسعه جایگاه سلامت معنوی در جامعه ذکر می کند، مساله خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: از مهتمرین رسالت ها و وظایف و کارکردهای خانواده ها، دین مداری در بین اعضای خانواده است و اگر این دین مداری ایجاد نشود، هم خانواده و هم جامعه از بین خواهد رفت.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: امروزه مساله دینداری در خانواده ها مغفول مانده است و رسانه های ما نیز در این زمینه عقب گرد داشته اند و کمتر شاهد آموزش روحیات مذهبی در خانواده ها هستیم.

وی گفت: مساله توسعه روحی دینی در جامعه نیازمند رعایت اصولی است که هر کدام از آنها می تواند در جامعه ما تحول بنیادین ایجاد کنند که یکی از آنها حفظ و افزایش روز افزون احترام به والدین از سوی فرزندان است.

این استاد حوزه بیان کرد: احترام به والدین در روایات ما به عنوان مسیر همه بندگان خدا، به سوی خدا ذکر شده است که دلیل آن، اهمیتی است که دین داری والدین و هدایت اعضای خانواده به دین داری در دایره معارف ما دارد.

وی گفت: امروزه غرب به دلیل اینکه محوریت خانواده را از بین برده است خود را نیز گم کرده است و شاهد آن هستیم که این تعالی در خانواده ها در حال از بین رفتن است.

استاد حوزه اظهارکرد: از دیگر اصولی که باید در مساله سلامت خانواده به آن اشاره کرد، مساله آشنایی حقوق خانواده است؛ متاسفانه امروزه بیشتر جوانان ما از این حقوق اطلاعی ندارند و به همین دلیل است که شاهد بیشتر شدن مشکلات خانوادگی هستیم.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: اگر رضایت والدین در کنار رضایت خدا بیان شده است به دلیل اهمیتی است که خداوند متعال به مساله حقوق والدین قائل شده است و اگر به این مساله توجه نکنیم باید منتظر عواقب خطرناک آن باشیم.

وی گفت: در حقیقت باید خانواده ها، مروج دین باشند و کودکان خود را با معارف الهی آشنا کنند نه اینکه مثل امروز فرزندان جامعه دین خود را از موبایل ها و برنامه های موبایلی بگیرند.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که مکالمه بین والدین قطع شده است و این بحرانی که غرب برای ما ایجاد کرده است باید به خوبی مدیریت شود و از عوارض آن پرهیز کنیم.

وی گفت: باید به گونه ای عمل کنیم که از خطرات بزرگی که سالهای بعد ممکن است جامعه را در بربگیرد، جلوگیری کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: نباید از مساله سلامت معنوی در خانواده ها به سادگی بگذریم، زیرا این مساله کم اهمیت تر از مساله هسته ای و مسایل اقتصادی نیست.

وی گفت: امروز کمتر شاهد شجره های طیبه در خانواده ها هستیم؛ این ارتباط بین اعضای خانواده، نباید به شکلی باشد که فرزندان را تحریک کند که از این فضا خارج شوند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: یکی از مسایلی که در سلامت روحی جامعه و خانواده موثر است، مساله صله رحم است حکمت آن این است که فرزندان ما با الگوی رفتار دینی که در گذشته خانواده و ریشه این خانواده است آشنا شوند و به تکالیف خود بیشتر آشنا شوند.

وی گفت: از جمله خطراتی که امروز جامعه را تهدید می کند، مساله اختلاط غیر شرعی در خانواده ها است که متاسفانه کمتر مورد توجه واقع می شود در حالی که امام راحل اجازه نمی دانند فرزندان این خانواده که به حدبلوغ می رسند و با هم نامحرم می شوند سر یک سفره غذا بخورند.

این استاد حوزه بیان کرد: با اشاره به کتاب العشره اصول کافی گفت: در این کتاب و کتبی که روایات خاص این عرصه را بیان کره است می توان عالی ترین حقوق انسانی را نسبت به خداوند و جامعه و خانواده و افراد پیرامونی خود بدانیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha